کد خبر: ۳۹۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

ترکیه لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی را تقدیم مجلس کرد

دولت ترکیه لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی در سوریه و عراق را روز سه شنبه تقدیم مجلس ملی این کشور کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، مجلس ترکیه در13 شهریور ماه سال گذشته به مدت یک سال مجوز عملیات برون مرزی به دولت آنکارا داده بود که این مهلت دوم ماه اکتبر به پایان می رسد.
مجوز عملیات برون مرزی دولت آنکارا در سال گذشته با مخالفت حزب دمکراتیک خلق ها و با حمایت احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی و حزب حاکم عدالت و توسعه به تصویب رسیده بود. 
مجلس ترکیه فعلا در حال گذراندن تعطیلات تابستانی است و سال قانونگذاری از اول اکتبر شروع خواهد شد. انتظار می رود لایحه مجلس در اولین روز گشایش مجلس در دستور کار قرار گیرد.
مجلس ترکیه دارای 550 کرسی است که حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) 317 کرسی، حزب جمهوریخواه خلق (ج.ح.پ) به عنوان بزرگترین حزب مخالف، 133 کرسی، حزب دمکراتیک خلق ها که از سوی دولت و حزب حرکت ملی به همکاری با پ.ک.ک متهم است، دارای 59 کرسی، حزب حرکت ملی (م.ح.پ) 40 کرسی را در اختیار دارند و یک نماینده نیز منفرد است.
با توجه به ساختار مجلس ترکیه، حزب حاکم به تنهایی نیز قادر است اکثریت مطلق 1+50 را به دست آورد ولی همانند سال گذشته و سالهای پیش حمایت م.ج.پ از حزب حاکم در تمدید مهلت مجوز عملیات برون مرزی دولت قابل پیش بینی است اما هنوز موضع حزب جمهوریخواه خلق روشن نیست.
ج.ح.پ که مخالفت شدیدی را با سیاست خارجی دولت ترکیه در قبال سوریه و عراق دارد، در سال های قبل با اعطای چنین مجوزی از سوی مجلس به دولت مخالفت کرده بود ولی در سال گذشته با بیان اینکه ترکیه با تهدید داعش و پ.ک.ک از سوریه و عراق روبروست، با تمدید مهلت مجوز مجلس به دولت برای یک سال دیگر موافقت کرد. 
کمال قلیچداراوغلو رهبر ج.ح.پ شب گذشته در گفت و گو با شبکه خبر سی.ان.ان.ترک، ضمن حمایت مشروط از عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در شمال سوریه، با پیشروی این عملیات مخالفت کرد و مدعی شد در شرایط فعلی امکان برون رفت ترکیه از منطقه وجود ندارد و شاید 10 سال هم بطول انجامد. او گفت: پیشروی ترکیه به عمق خاک سوریه و یا مشارکت این کشور در عملیات موصل به مفهوم کشانده شدن پای این کشور به باتلاق خاورمیانه است که سیاست عاقلانه ای نخواهد بود.
مهلت قانونی مجوزی که مجلس ترکیه در دوم اکتبر سال گذشته به دولت برای انجام عملیات برون مرزی و یا پذیرش نیروهای خارجی به کشور برای مقابله با تهدیدات علیه مرزهای بین المللی و امنیت ملی ترکیه داده است، در دوم اکتبر به پایان می رسد. دولت ترکیه با توجه به شرایط موجود، خواستار تمدید این مجوز برای یک سال دیگر شده است. 
ترکیه علاوه بر عملیات برون مرزی در سوریه، سالهاست که با عنوان لانه کردن عناصر تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق، این منطقه را بمباران هوایی می کند هرازگاهی نیز نیروهای ویژه کماندویی این کشور عملیاتی را در مناطق نزدیک به مرز در خاک عراق علیه پ.ک.ک انجام داده اند. در همین حال شماری از نیروهای ترکیه نیز در پایگاه بعشیقه عراق در نزدیکی موصل مستقر هستند. 
بغداد بشدت با عملیات برون مرزی ترکیه در شمال عراق و حضور نظامی ترکیه در قلمروی خود اعتراض دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین