کد خبر: ۳۹۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

ادعای رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا: اوباما به ایران باج داد

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت کوین مک کارتی رهبر جناح اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است دولت باراک اوباما برای آزادی گروگان های آمریکایی به ایران باج پرداخت کرد.
آفتاب‌‌نیوز : در این گزارش به قلم چارلی هافمن آمده است: کوین مک کارتی (جمهوری خواه از کالیفرنیا) رهبر جناح اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت دولت اوباما با پرداخت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به ایران برای آزادی گروگان ها، در واقع به این کشور «باج پرداخت کرد». مک کارتی این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که اطلاعات جدید منتشر شده سبب شد رهبران کنگره ادعا کنند دولت اوباما احتمالا برای آزادی گروگان های آمریکایی به ایران پول پرداخت کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نشریه پولیتیکو گزارش داد وزارت خزانه داری آمریکا آخر هفته اعلام کرد آمریکا چندین بار طی سال گذشته به ایران پول حواله کرد. این موضوع سبب زیر سوال رفتن ادعاهای رئیس جمهور آمریکا درباره این پرداخت ها شد. سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا روز شنبه تأیید کرد واشنگتن دست کم دوبار طی چهارده ماه گذشته از طریق حواله به ایران پول پرداخت کرد. این سخنان با توضیحات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در این باره که امکان انجام پرداخت به این شکل وجود نداشت، مغایرت دارد.

بیل هِمِر مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به مک کارتی گفت: «وزارت خزانه داری اعلام کرد پول هایی از طریق حواله به ایران منتقل شد، اما رئیس جمهور گفته بود هیچ شبکه ای برای انجام چنین کاری وجود ندارد.» او همچنین گفت: «یا او نمی دانست یا این که او حقیقت را در این باره نگفت. کدام گزینه درست است؟» مک کارتی در پاسخ گفت: «دولت درباره این گونه وقایع با ما رو راست نبود. ما از پرداخت این پول مطلع نشدیم تا آن که پرداخت شده بودند. آنها قابلیت حواله کردن پول را داشتند.» او همچنین گفت: «اما آنها دقیقا همان کاری را انجام دادند که ایران از آنها خواسته بود این که این پول به صورت نقدی پرداخت شود تا آنها از آن برای تأمین مالی تروریسم در سراسر جهان استفاده کنند.»

در گزارش اخیر نشریه واشنگتن فری بیکن به صورت مفصل به این موضوع پرداخته شده است که چگونه دولت اوباما توانست از طریق بانک فدرال رزور نیویورک و چندین بانک اروپایی سه بار به طور جداگانه پول نقد را به ایران پرداخت کند. نخستین پرداخت با آزادی چهار گروگان آمریکایی از سوی ایران همزمان شد. این پرداخت ها -که به سبب مصالحه بر سر قرارداد تسلیحاتی ناکام چند دهه پیش بین دو کشور انجام شدند- در مجموع به ارزش یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بودند.

مک کارتی گفت بر این باور است که دولت اوباما تسلیم خواسته های ایران شد. او به گزارشها در این باره اشاره کرد که مقامات وزارت دادگستری خود دولت اوباما علیه این پرداخت ها سخن گفته اند زیرا این اقدام سبب ایجاد یک سنت برای دیگر کشورهایی می شود که می توانند آمریکایی را به گروگان بگیرند. مک کارتی خاطرنشان کرد این سنت که توسط دولت اوباما ایجاد شد، می تواند سبب شود دیگر کشورها به این نتیجه برسند که آمریکا ضعیف است و این که آمریکا برای آزادی گروگان ها باج پرداخت خواهد کرد. هِمِر از مک کارتی پرسید: «آیا فکر می کنید این پول به سبب قدرت ایران به این کشور پرداخت شد؟

آیا این پول به سبب قدرتی که آنها هم اکنون دارند به آنها پرداخت شد؟» مک کارتی در پاسخ به این سوال گفت:‌ «آمریکا عقب نشینی کرده است. و چه کشوری این خلاء را پرد کرد؟ ایران، روسیه و کره شمالی.» او خاطرنشان کرد: «چرا کره شمالی هم اکنون پس از مشاهده برخورد رئیس جمهور با موضوع ایران، آزمایش های بیشتری انجام می دهد؟ این اقدام نشان می دهد این دولت امتیازات بیشتری در اختیار دشمنان خود قرار می دهد تا هم پیمانانش.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین