آفتابنیوز : ثبت مناسبت در تقویم کشور ما از اهمیت ویژهای برخوردار است و مردم، بویژه در مناسبتهای مذهبی و ملی رفتار عبادی و مذهبی و اجتماعی خود را بر اساس تقویم تنظیم میکنند.
به سبب همین اهمیت، اضافه یا کم شدن یک مناسبت به تقویم باید با تحقیق کامل و ارائه منابع معتبر انجام شود، نه بر اساس مدارک و مستندات نامعتبر؛ آن چنانکه درباره برخی از فرزندان اهل بیت شاهد هستیم که سالروز ولادت یا وفات ایشان به منبع قابل اعتماد متکی نیست (ولادت و وفات حضرت معصومه(س) و ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) و... ) و متاسفانه کمتر پیش میآید این حقایق بیان شود.
ولادت امام کاظم (علیه السلام) صفر یا ماه ذیالحجه؟
ولادت امام کاظم (علیه السلام) در روز هفتم صفر بین علما شهرتی پیدا کرده است اما؛
بزرگانی چون شیخ کلینی در (اصول کافی) و شیخ مفید در (الارشاد و مسارّ الشیعه) و شیخ طوسی«قدس سرهم» در (تهذیب الاحکام) به قول ولادت آن حضرت در هفتم صفر اعتنا نکرده و آن را بیان کردهاند.
فحولی نیز به نقل از علمایی چون شهید اول در «الدروس»، شیخ محمدحسن نجفی در «جواهر الکلام» و شیخ جعفر کاشف الغطاء در «کشف الغطاء» آن را ضعیف برشمرده است.
در تاریخ ولادت امام کاظم (ع) روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثینی چون احمد بن خالد برقی در «المحاسن، شیخ کلینی در «اصول کافی»، محمد بن حسن صفار در «بصائر الدرجات» و ابن جریر طبری شیعی در «دلائل الامامه» از ابیبصیر به طرق مختلف از امام صادق (ع) روایت کردهاند: که این ولادت پس از ایام حج سال ۱۲۷هـجری و هنگام مراجعت حضرت صادق (ع) به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است که به تصریح معجم البلدان ابواء ۳۳ میل (حدود ۵۳ کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد.
مطلب مهم: روایت ابی بصیر قرینهای است بر اتمام حج و بازگشت به مدینه در همان سالی که امام کاظم (ع) در ابواء به دنیا آمده، و این دلالت دارد بر اینکه امام کاظم (ع) در ماه ذی الحجه دیده به جهان گشودند نه در ماه صفر در سال ۱۲۸ هـجری که نقل شده است.
ابن جریر طبری نیز در روایت دیگر از امام عسکری (ع) در (دلائل الامامه)، تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجه کرده است.
در سالیان اخیر روز هفتم صفر که فرا میرسد، در حالی که صدا و سیما و محافل عمومی به تبعیت از تقویم رسمی کشور این روز را به میلاد امام موسی کاظم (ع) اختصاص میدهند، بیوت برخی مراجع تقلید و علما و به طور دقیقتر شهر مقدس قم، سیاهپوش و عزادار است.
ماجرا از این قرار که هفتم صفر به قول شیخ مفید، کفعمی و شهید اول، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است و برخی از علما معتقدند این قول محکمتر از روز ۲۸ صفر است.
در این میان دو دیدگاه وجود داشت.
اول اینکه: روز هفتم صفر ولادت امام کاظم (ع) نیست؛ اشتهار آن به این مناسبت کار ناصرالدین شاه است و باید این اشتباه اصلاح شود.
دوم اینکه: اگر چه هفتم صفر ولادت امام هفتم است، اما از آنجا که جنبه عزا بر شادی مقدم است، باید در این روز مراسم عزا به پا شود. قائلان این دیدگاه سیره مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری «موسس حوزه علمیه» را نیز در اینباره مورد توجه قرار میدهند.
در این میان البته برخی از علما همانند مرحوم آیتالله بهجت معتقد بودند: بهتر است هم به ذکر فضائل و مناقب امام هفتم پرداخته شود و هم به ذکر مصیبت امام دوم.
انتقاداتی هم به سبب شادی برنامههای صدا و سیما در هفتم صفر و تبریک گفتن در این روز مطرح شد و برخی از ائمه جمعه تجدید نظر در این وضع را خواستار شدند.
این اعتراضها سبب شد که امسال در تقویم رسمی کشور، تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیهالسلام) از هفتم صفر به روز دیگری تغییر پیدا کند.
اضافه شدن یک مناسبت به تقویم یا حذف شدن از آن، تابع تشریفاتی است که در شورای فرهنگ عمومی انجام میشود.
اما در این میان وقتی به تقویم رسمی که در کشور به چاپ رسیده است مراجعه میکنیم، میبینیم که در هر کدام از تقویمهای کشور که در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است، یک روز برای ولادت امام موسی کاظم (ع) ذکر شده است که از جمله آنها را در تصاویر زیر میبینم. شرایطی که طبعا و قطعا باید برای اصلاح آن گام اساسی برداشته شود:
به گزارش ایسنا، در حالی برخی تقویمهای جلالی سال ۱۳۹۵، بیستم ذیالحجه (مصادف با یکم مهرماه) را ولادت امام موسی کاظم (ع) نامگذاری کردهاند که در هیچ یک از منابع تاریخی به این امر اشاره نشده است و حتی در وبلاگ برخی از روحانیان آمده که " بنابر این میلاد امام کاظم(ع) یا ۱۷ ماه ذی الحجه یا ۲۷ ذی الحجه سال ۱۲۸ هجری قمری بوده است. چون ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام(ع) هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است، به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه. ق سال ۱۲۹ ه. ق نوشته شده است. "