کد خبر: ۳۹۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱

مهار 86 آتش‌سوزی درعرصه‌های منابع طبیعی گلستان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد: 86 مورد آتش سوزی درحدود 363 هکتار ازعرصه های منابع طبیعی استان در نیمه نخست امسال با تلاش نیروهای این اداره، مشارکت مردم محلی و دیگر بخش ها مهار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد آریانفر درخصوص تفکیک طبیعی این آتش سوزی ها، گفت: 31حریق درسطح 342 هکتار مرتع، 19مورد در 12 هکتار جنگل های دست کاشت و 36 حریق در جنگل های طبیعی در سطح 9هکتار روی داده است. 

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد حریق در حوزه شهرستان گرگان با 24 مورد و کمترین آن در حوزه شهرستان های بندرگز، آق قلا و مینودشت با یک مورد بوده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از لحاظ سطح حریق، حوزه شهرستان گنبدکاووس با 270هکتار در چهار مورد آتش سوزی در مراتع بیشترین و شهرستان آق قلا با 500 مترمربع در یک مورد، کمترین سطح از این جهت را به خود اختصاص داده اند. 

مهار 86 آتش‌سوزی درعرصه‌های منابع طبیعی گلستان

وی افزود: آتش سوزی درعرصه جنگل های طبیعی پهن برگ و دست کاشت سوزنی استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. 

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدازی گلستان پیش از این خشکی اقلیم و افزایش دما را از علل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان بیان کرده بود. 

ابوطالب قزلسفلو در گزارش دهی تیرماه سال جاری به اعضای شورای مدیریت بحران استان گفته بود، علاوه بر این؛ وجود 45 هزار هکتار درختان سوزنی برگ و همجواری زمین های کشاورزی با عرصه های منابع طبیعی از دیگر دلایل تهدید آتش در استان گلستان در فصل تابستان و بعد از برداشت محصول از زمین های حاشیه جنگل ها است. 

مهار 86 آتش‌سوزی درعرصه‌های منابع طبیعی گلستان

وی با بیان اینکه گلستان سال گذشته از لحاظ بروز تعداد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد، افزوده بود: اما مدیریت و برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی و نیروهای منابع طبیعی در سال جاری باعث حضور به موقع و مهار آتش سوزی ها شد ،بطوریکه از این حیث رتبه خوبی را در کشور داریم. 

به گفته وی؛ اکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان دارای چارت مدیریت حریق است و اقدام های لازم در قالب پیش آگاهی، پیشگیری، کشف، مهار و اطفای آتش پیگیری می شود. 

در استان گلستان 260 کیلومتر از عرصه های جنگلی به طور مستقیم و دو تا سه هزار کیلومتر عرصه به طور غیرمستقیم درگیر مشکلات آتش سوزی و آسیب های ناشی از آن است. 

همچنین با توجه به بروز آتش سوزی و مشکلات آن در عرصه های جنگلی و مرتعی گلستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نقشه پهنه بندی آتش در فصل پاییز را تهیه کرده است. 
در گلستان 40 سرجنگلداری زیر نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان وجود دارد که اواخر سال گذشته 12 دستگاه خودرو برای آمادگی بیشتر هنگام مقابله با آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان به امکانات خودرویی یگان حفاظت این اداره کل در شهرستان های تابعه اضافه شد. 

حوزه عمل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان شامل حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی ملی است که 862 هزار هکتار آن مرتع و بقیه را جنگل تشکیل می دهد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین