کد خبر: ۳۹۷۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸

درخواست لاوروف درباره حمله به کاروان‌ کمک‌های بشردوستانه

وزیر خارجه روسیه خواستار انجام تحقیقات "کامل و بی طرفانه" در خصوص حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه در سوریه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در  نشست شورای امنیت گفت: توافق آتش بس که با وساطت مشترک آمریکا در 9 سپتامبر حاصل شد قابل اجرا نخواهد بود مگر به روشی فراگیر که شامل گام‌های همزمان از سوی تمامی گروه‌های درگیر در جنگ می‌شود.در غیر اینصورت هیچ اتفاقی حاصل نمی‌شود و توقف درگیری نیز از جانب یک طرف حاصل نمی‌شود.

وی  هرگونه بمباران کاروان حامل کمک‌های بشرودستانه از سوی هواپیماهای روسی و سوری را رد کرده و کشورهای عضو سازمان ملل را به بازنگری در لیست گروه‌های تروریستی فراخواند .

لاوروف گفت: اگر بتوانیم که در خصوص این رویکرد چند جانبه به توافق برسیم فرصت‌های نجات آتش بس بهتر خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد، نیروهای سوریه طبق توافقات روسیه و آمریکا آغاز به عقب نشینی کردند و تنها مخالفان  هستند که اقدام به مثل نکرده و حتی درگیری را آغاز کردند.

لاوروف گفت: کاملا روشن است که خاورمیانه و شمال آفریقا به علت تفرقه‌ها و درگیری‌های قومی و تروریسم و خشونت گروههای افراطی و تندرو با مشکلات زیادی روبروست. عراق، یمن، لیبی، سوریه دچار بحران هستند. البته کشورهای دیگری هم هستند که وضعیت دشوار و پیچیده‌ای دارند که از جمله آنها قاره آفریقاست. بدتر شدن اوضاع می‌تواند تهدیدی جدی برای ثبات و صلح جهانی باشد. بارها گفته شده است که این وضعیت، نتیجه مستقیم مهندسی ژئوپلیتیک غلط و مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و تلاش برای تغییر حکومت‌ها  از جمله از طریق نظامی و به زور است. اکنون اوضاع در سوریه به طور خاص نگران کننده است. از همان ابتدای بحران سوریه، روسیه همیشه طرفدار حل مسالمت آمیز این بحران بوده است و در عین حال بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال این کشور تاکید داشته است.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: روسیه همچنان بر این باور است که هیچ جایگزینی برای فرایند سیاسی وجود ندارد و این فرایند باید مبتنی بر گفتگوهای جامع و فراگیر و با احترام متقابل و بدون پیش شرط میان خود سوری ها باشد. همچنین باید توقف حملات و خصومت ها، گسترش دسترسی به کمکهای بشردوستانه و افزایش کارآمدی نبرد علیه تروریسم باید تضمین شود. این موضع جامع در تصمیمات گروه بین ‌المللی تماس سوریه و در قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه لحاظ شده است.

وی افزود: برای اجرای این قطعنامه و الزامات آن، روسیه و آمریکا به عنوان رؤسای گروه بین المللی تماس سوریه، روی برخی مسائل توافق کردند و مدت شش ماه روی آنها کار کردند و کار روی آن مسائل ششم سپتامبر کامل شد. سه روز قبل از حصول توافق نهایی، چین و رؤسای جمهور روسیه و آمریکا درباره آخرین مسائلی که می بایست حل می شد، توافق کردند. البته عذرخواهی می کنم که به سندی اشاره می کنم که در واقع هیچ کسی در این جا آن را ندیده است اما روسیه هنوز آماده است که آن را علنی کند و آن را در سازمان ملل متحد منتشر کند.

لاوروف گفت: من می خواهم به طور خاص خاطر نشان کنم بخشی از این توافقنامه میان روسیه و آمریکا تاکید می کند اولویت کلیدی، جدا کردن نیروهای مخالف از تروریست‌های داعش و جبهه النصره است تا به طور موثری ترک مخاصمه تضمین شود، تا مسائل بشردوستانه حل شود و مهمتر از همه به تلاش‌های تروریست‌ها برای فرار از مجازات و عدالت با استفاده از پوشش همکاری با به اصطلاح میانه‌روهای شرکت کننده در توقف حملات و درگیری ها، پایان داده شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المنار، وی افزود: این توافقنامه دوازدهم سپتامبر اجرایی شد در این توافق تاکید شد باید ارسال کمکها به جاده کاستلو تضمین شود و برای این منظور خاطرنشان شده است دولت و مخالفانی که بخشهای مختلف آن جاده را در کنترل خود دارند، باید به فاصله مساوی از آن جاده عقب بروند و واژه فاصله در آن توافقنامه به روشنی آورده شده است. نیروهای دولتی طبق توافقنامه حاصل شده میان آمریکا و روسیه ، عقب نشینی نیروهایشان را آغاز کردند اما دیدند که مخالفان همین کار را نمی کنند و در عوض مواضع نیروهای دولتی را گلوله باران می کنند و این اتفاق بیش از یک بار رخ داد و نیروهای مخالف هنوز واحدهای خود را بر اساس توافقنامه نهم سپتامبر، از جاده کاستلو عقب نکشیده‌اند.

لاوروف تصریح کرد: ما اطلاعاتی به شرکای آمریکایی اطلاعاتی درباره 300 مورد نقض توافق توقف حملات و درگیریها دادیم که از طرف احرار الشام و تعداد زیادی از گروههای مخالف از جمله آنهایی که اسامیشان در فهرست شرکت کنندگان در ترک مخاصمه قرار داشت، انجام شده بود. ما بر تحقیقات بسیار جامع و مستقل درباره حملات به کاروان بشردوستانه تاکید می کنیم.  روسیه همه اطلاعاتی را که درباره حمله به آن کاروان داشت ارائه کرده است که از جمله آنها فیلم های ضبط شده به طور زنده از زمان وقوع آن حادثه بوده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: باید در  فهرست سازمان های تروریستی تجدید نظر کنیم و همه باید حمایت از کسانی را که با صلح مخالفند و قطعنامه شورای امنیت را اجرا نمی‌کنند، متوقف کنند و باید نام آنها را در فهرست تروریستها قرار داد.

لاوروف گفت: همیشه روی از سرگیری گفتگوهای میان سوری ها تاکید کرده و گفته‌ایم که این گفتگوها باید بدون هیچ پیش شرطی همانطور که در قطعنامه 2254 تاکید شده ، انجام شود و نمایندگان همه گروههای قومی و مذهبی سوریه در آن حضور داشته باشند تا نقشه راهی که در قطعنامه آمده است، اجرا شود تا در نهایت بحران سوریه در مدت 18 ماه حل و فصل شود در غیر این صورت نمی‌توانیم به راه حلی پایدار دست پیدا کنیم و سوریه را به عنوان کشوری متحد و یکپارچه حفظ، اقتصاد آن را احیا و بازگشت آوارگان را تضمین کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین