آفتابنیوز : آیدین آغداشلو در جلسه نقد و بررسی آثار جلیل رسولی در سینما تک موسسه فرهنگی هنری صبا، ضمن بیان این مطلب افزود: مرور آثار جلیل رسولی کلیه مسائل و فراز و نشیب های دوران 50 ساله اخیر را نشان می دهد و این به معنای آن است که یک هنرمند در جایگاه ممتازی قرار دارد که وجود او نماینده هنر خاص دورانش است.آغداشلو در ادامه گفت: پرکاری یک هنرمند هم دقیقا در این شرایط مفهوم پیدا می کند. چرا که توانسته آینه دوران خودش باشد. این منتقد آثار هنری افزود: استاد جلیل رسولی نهایت تلاش خود را صرف نمود که در خلق آثار خود از هر چیزی استفاده کند تا معنای خودش را کامل نماید و به این وسیله قدمی بیشتر به سوی تعالی بردارد.
در این نشست مهرداد احمدیان با اشاره به تکنیک های مختلف آثار رسولی از حسن بلخاری خواست درباره تاویل کلمه و نقش معنوی آن در آثار رسولی توضیح دهد. بلخاری در این باره گفت: برخی معتقدند بنا به منشا خاص هنرهای سنتی، این هنرها غیر قابل نقدند و به همین دلیل همچون یک متن قدسی، تاویل پذیرند و نه نقدپذیر.
وی افزود: برای ادراک حقیقت این گونه آثار باید مفهوم حقیقی تاویل را در فرهنگ و حکمت اسلامی – ایرانی شناخت.
بلخاری با اشاره به این که آثار رسولی قابل نقد نبوده و تاویل پذیر است، در توضیح تاویل در آثار رسولی با اشاره به گفته رسولی که «خط عاشق من شد» اظهار داشت: معنا خود رسول خود را بر می گزیند و هنرمند همچون پیامبران مورد گزینش معنا قرار می گیرد.
بلخاری ادامه داد: در اسلام کلمه عامل ظهور و عین خلق است و براساس اصل تناظر میان عالم اکبر و عالم اصغر، کار هنرمند ایجاد پیوند میان این دو عالم با توجه به ادراک روحانی است که از عالم صور مثالی دارد.