کد خبر: ۳۹۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۰

آثار رسولی نقد شد

آفتاب‌‌نیوز : آیدین آغداشلو در جلسه نقد و بررسی آثار جلیل رسولی در سینما تک موسسه فرهنگی هنری صبا، ضمن بیان این مطلب افزود: مرور آثار جلیل رسولی کلیه مسائل و فراز و نشیب های دوران 50 ساله اخیر را نشان می دهد و این به معنای آن است که یک هنرمند در جایگاه ممتازی قرار دارد که وجود او نماینده هنر خاص دورانش است.آغداشلو در ادامه گفت: پرکاری یک هنرمند هم دقیقا در این شرایط مفهوم پیدا می کند. چرا که توانسته آینه دوران خودش باشد. این منتقد آثار هنری افزود: استاد جلیل رسولی نهایت تلاش خود را صرف نمود که در خلق آثار خود از هر چیزی استفاده کند تا معنای خودش را کامل نماید و به این وسیله قدمی بیشتر به سوی تعالی بردارد.
در این نشست مهرداد احمدیان با اشاره به تکنیک های مختلف آثار رسولی از حسن بلخاری خواست درباره تاویل کلمه و نقش معنوی آن در آثار رسولی توضیح دهد. بلخاری در این باره گفت: برخی معتقدند بنا به منشا خاص هنرهای سنتی، این هنرها غیر قابل نقدند و به همین دلیل همچون یک متن قدسی، تاویل پذیرند و نه نقدپذیر.
وی افزود: برای ادراک حقیقت این گونه آثار باید مفهوم حقیقی تاویل را در فرهنگ و حکمت اسلامی – ایرانی شناخت.
بلخاری با اشاره به این که آثار رسولی قابل نقد نبوده و تاویل پذیر است، در توضیح تاویل در آثار رسولی با اشاره به گفته رسولی که «خط عاشق من شد» اظهار داشت: معنا خود رسول خود را بر می گزیند و هنرمند همچون پیامبران مورد گزینش معنا قرار می گیرد.
بلخاری ادامه داد: در اسلام کلمه عامل ظهور و عین خلق است و براساس اصل تناظر میان عالم اکبر و عالم اصغر، کار هنرمند ایجاد پیوند میان این دو عالم با توجه به ادراک روحانی است که از عالم صور مثالی دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین