کد خبر: ۳۹۹۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹

انرژی‌زاهایی که بوی مرگ می‌دهند

استفاده از استروئیدها منجر به ناباروری، اختلالات کبدی و خشونت در افراد می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
هادی اسماعیلی داروساز بالینی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی بهشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آندروژن‌ها دسته ای از ترکیبات شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و ساختار اولیه آنها استروئید هست.

وی بیان کرد: از آنجایی که این هورمون ها اثرات آنابولیک دارند، ممکن است به عنوان داروی دوپینگ برای افرادی که علاقه مند به افزایش توده عضلانی و افزایش قدرت مورد استفاده قرار گیرند.

اسماعیلی در خصوص مضرات استفاده از استروئیدها اظهار کرد: استفاده بیش از حد از آنها به صورت خوراکی و تزریقی منجر به عوارضی در ساختار تناسلی و ایجاد علایم ثانویه جنس مونث در آقایان می شود، همچنین به دنبال مصرف آندروژن‌ها قابلیت باروری کاهش پیدا می کند و در مواردی منجر به عقیمی فرد می شود.

این داروساز بالینی درباره استفاده از استروئید در سنین رشد تصریح کرد: مصرف آن در کودکان و نوجوانان منجر به کاهش رشد استخوان ها و کوتاهی قد می شود، همچنین مصرف به صورت حاد استروئید می تواند منجر به تغییراتی در چربی خون شود که این اختلال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
 
وی ابراز داست: بروز آکنه و ریزش مو در مناطق پیشانی و کف سر و ایجاد خشونت در فرد از دیگر عوارض استروئیدها است که استفاده از انواع خوراکی آن با ایجاد آسیب های کبدی و افزایش آنزیم‌های آن منجر به بروز کبدچرب و سیروز کبدی می شود.

اسماعیلی با تاکید براینکه مقدار زیادی از این آندروژن ها به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور می شود، اظهار داشت: متاسفانه مصرف آنها در باشگاه‌های بدنسازی بسیار زیاد است و غالبا از سوی مربیان بدنسازی توصیه می شود که تبعات جبران ناپذیری نظیر ناباروری را برای افراد به همراه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین