کد خبر: ۳۹۹۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸

هشدار برای بحران آب آشامیدنی در کشورهای خلیج فارس

کارشناسان امور آب در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مورد خطرات مهم پیش روی این شورا به دلیل آلودگی آبهای خلیج فارس هشدار داده و تاکید می کنند که بحران آب آشامیدنی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را تهدید می کند.
آفتاب‌‌نیوز : رعایت نکردن استاندارهای زیست محیطی از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نشت متعدد نفت در آب های خلیج فارس، خطرات جدی را برای ذخایر آبی مورد نیاز این کشورها ایجاد کرده است .

به گزارش ایرنا، این نگرانی ها از آنجا نشأت گرفته که بیشتر کشورهای شورای همکاری از آب های خلیح فارس به عنوان تنها منبع آب شیرین خود استفاده می کنند و در صورت آلودگی بیش از حد آبهای خلیج فارس امکان تصفیه آن وجود نخواهد داشت.

به نوشته روزنامه القبس، در حال حاضر 70 درصد از کارخانه های تصفیه آب دریا در منطقه خاورمیانه، در حوزه جنوبی خلیج فارس واقع شده است.

بر اساس این گزارش، مشکلات آلودگی آب در حوزه جنوبی خلیج فارس در کویت بیشتر از سایر همسایگانش است و این مشکل برای آن تشدید شده که کویت در غربی ترین نقطه خلیج فارس قرار گرفته و حجم زیادی از آلودگی ها و پساب های نفتی و غیر نفتی به سمت این کشور منتقل می شود.

مشکلات آلودگی زیست محیطی در کویت در حال حاضر به یک موضوع بسیار جدی برای دولت این کشور تبدیل شده و تلف شدن هزاران قطعه ماهی در آب های خلیج فارس هرچند وقت یکبار از سوی نشریات این کشور گزارش می شود.

در حال حاضر بیش از 40درصد از ذخایر گاز جهان و بخش عمده‌ای از منابع نفتی در منطقه خلیج‌فارس قرار دارد.

بهره‌برداری از این منابع سهم قابل ‌توجهی در تخریب و آلودگی آب‌های خلیج‌فارس داشته است، این در حالی است که تردد و تخلیه آب توازن شناورهای غول‌پیکر، سرازیر شدن پساب‌های صنعتی، زهاب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و روستایی به این دریا و نیز ساخت جزایر مصنوعی و خشکاندن نوار ساحلی این آلودگی‌ها را دوچندان کرده است. علاوه براین، جنگ‌های دهه‌های80 و 90 اثرات زیانباری بر خلیج‌فارس بر جای گذاشته است.

غرق‌شدن 47شناور، انفجار چاه‌های نفت نوروز در سال1984 و راهیابی نزدیک به 4میلیون بشکه نفت به خلیج‌فارس، نشت نفت در سال1991 (طی جنگ عراق با کویت)، انفجار 2پایانه نفتی در عراق و کویت و ورود 9میلیون بشکه نفت ناشی از این انفجار به خلیج‌فارس و به آتش کشیده شدن 700چاه نفت کویت، از عمده‌ترین عوامل آلاینده این پهناب محسوب می‌شوند.

از همین رو برخی از کارشناسان با استناد به این اتفاقات ناگوار، می‌گویند، خلیج‌فارس یکی از آلوده‌ترین پهناب‌های جهان است.

نکته در خور تامل این که خلیج‌فارس دریایی نیمه‌بسته است. چرخش آب در آن 3تا 5 سال طول می‌کشد تا از جایی که وارد تنگه‌هرمز می‌شود، خارج شود و همین باعث ماندگاری زیاد آب در خلیج‌فارس می‌شود؛ این ویژگی در ورود آلاینده‌ها اثرات نامطلوبی برجای می‌گذارد. اکتشاف، استخراج و حمل‌ونقل نفت در این منطقه آبی، بار آلودگی بیشتری را به محیط تحمیل کرده و می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین