کد خبر: ۳۹۹۳۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

مصطفوی: به جام‌جهانی صعود نمی‌کنیم!

با گذشت بیش از ٤ ماه از مدیریت مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال، همچنان مسائل و مشکلاتی وجود دارد که گاهی انتقاداتی را نسبت به وضع موجود به همراه دارد. برخی از کارشناسان رأی نیاوردن برگزاری انتخابات شورای اجرایی فیفا که کفاشیان به‌عنوان کاندیدای ایرانی در آن حضور داشت را یک شکست دیگر برای دیپلماسی فوتبال ایران دانستند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شهروند؛ با نزدیک شدن به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید بازهم نگرانی‌های زیادی بابت چگونگی میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی وجود دارد. در همین راستا به سراغ رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران رفتیم که تجربه مدیریتی بالایی در چنین مسائلی دارد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با داریوش مصطفوی می‌خوانید:

 از ماجرای ناکامی کفاشیان در انتخابات شورای فیفا شروع کنیم که با رأی منفی اعضای AFC به‌طورکلی کنگره لغو شد.

گرفتن کرسی در فیفا اینطور نیست که بدون لابی و رایزنی به دست بیاید. از نظر من با وضع موجود و نفوذ کشورهای عربی ما به هیچ وجه شانس نداریم که چنین سمتی را به دست آوریم. اگر می‌بینید که کشورهای دیگر چنین کرسی‌هایی را به دست می‌آورند، ماه‌ها روی این مسأله رایزنی کرده‌اند. کفاشیان پستی که در AFC هم گرفت، کاملا شانسی بود. اصلا کسی نبود با او رقابت کند، اگرچه سمت نایب‌رئیسی تشریفاتی است و خیلی کاربرد ندارد.

 پس با این وضع نباید به کسب کرسی در فیفا به این زودی‌ها دل ببندیم؟

از نظر من با وضعیتی که در فوتبال ایران می‌بینیم، نه. کشورهای دیگر با برنامه جلو می‌روند اما این‌جا همه به دنبال این هستند تا با هم دعوا کنند. برای کسب کرسی بین‌المللی یا باید مثل کشورهایی چون قطر، امارات و عربستان هزینه کنیم یا نفرات نخبه‌ای مثل بلاتر، پلاتینی، پله و... داشته باشیم. متاسفانه در هیچ‌کدام از این موارد قدرتمند نیستیم.

   با شرایط فعلی شما چه راهکاری دارید تا ایران بتواند در مجامع بین‌المللی نفوذ داشته باشد؟

همانطور که گفتم این کار اصلا ساده نیست. حتی سوریه و لبنان که ما با آنها از نظر سیاسی نزدیک هستیم، در مجامع بین‌المللی به ما رأی نمی‌دهند. کشورهای عربی در رأی‌گیری‌ها با یکدیگر متحدند و نتیجه‌اش هم این است که رئیس و دبیرکل AFC الان عرب زبان هستند.

 یک دهه قبل فوتبال آسیا به دست مالزیایی‌ها افتاده بود اما حالا ورق برگشته و کشورهای عربی همه اختیارات را در دست دارند. از سوی دیگر نمایندگان ایران پول بلیت رفت و برگشت هم ندارند. با وضع فعلی راهکار خاصی نمی‌توان ارایه داد، بلکه سرمایه‌گذاری وسیعی کنیم.

 خودتان در دوره‌ای در AFC صاحب کرسی بودید؟

من نایب‌رئیس کمیته فنی آسیا بودم؛ کمیته‌ای که بهترین‌های آسیا را معرفی می‌کرد. در همان دوره نفراتی چون خداداد عزیزی و علی دایی بهترین بازیکن آسیا شدند و من توانستم از آن کرسی به خوبی استفاده کنم.

هیچ کاری بدون هماهنگی من در آن کمیته انجام نمی‌شد. بدون پول زمانی می‌توان موفق شد که خودت را نشان دهی و بدانند که کار فنی فوتبال را واقعا بلد هستی وگرنه این‌که بخواهیم همه چیز را با خنده جلو ببریم، به هیچ جا نمی‌رسیم. همه جای دنیا رئیس فدراسیون فوتبال کشور خود را بزرگ جلوه می‌دهند اما در ایران ما چنین برخوردی نداریم.

 در ٤ ماهی که مهدی تاج ریاست فدراسیون را برعهده گرفته، شما تغییری در روند کار فدراسیون مشاهده کردید؟

من تغییرات زیادی نمی‌بینم چون کی‌روش که کارهای خودش را جلو می‌برد و فقط شاید کمی تاج با او هماهنگ‌تر از کفاشیان است. کی‌روش از خواسته‌هایش کوتاه نیامده اما سیاست تاج این است که در جریان مسابقات مقدماتی جام‌جهانی آرامش را بر تیم‌ملی حاکم کند. به همین خاطر هم خودش و هم اسدی فعلا با کی‌روش مماشات می‌کنند که البته از نظر من عقلانی است. با این حال من اسدی را چهره‌ای نمی‌بینم که سکوت کند و هر جا حقی از کسی ضایع شود،‌ می‌گوید.

   اخیرا اختلافات زیادی بابت تعطیلات طولانی مدت لیگ به وجود آمده؛ آیا در دوره‌های قبلی نیز شرایط همین‌گونه بود؟

علی کریمی چند روز قبل حرف خوبی زده بود و گفته بود که وقتی اکثریت بازیکنان تیم‌ملی لژیونر هستند، پس چرا لیگ را تعطیل می‌کنید. متاسفانه کی‌روش می‌خواهد فوتبال ایران را از داخل منفجر کند. هر کاری که از ٢٠‌سال قبل انجام شده، با برخی اقدامات سرمربی تیم‌ملی از بین می‌رود. متاسفانه کی‌روش به بازیکنان داخلی بی‌اعتنا است و مسیر خوبی را جلو نمی‌برد.

 آنهایی که ١٠ دقیقه در یک تیم خارجی بازی کنند، به بازیکنان داخلی ما ارجحیت دارند. درست است که در آسیا نتایج خوبی گرفتیم اما باید بدانیم که فوتبال آسیا ضعیف شده و در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. اگر یک کمیته فنی قوی در فدراسیون تشکیل می‌شد و از کی‌روش می‌خواست که لیگ را درست نگاه کند، وضع اینطور نبود.

 همین موضوع باعث اختلافاتی بین برخی مربیان لیگ برتری با کی‌روش شده و حتی این شائبه به وجود آمده که این مربی به خاطر تضعیف برانکو بازیکنان بیشتری را از پرسپولیس دعوت می‌کند؟

این طبیعی است که سرمربی تیم‌ملی از استقلال و پرسپولیس بازیکنان بیشتری را دعوت کند اما این را قبول دارم که کی‌روش با اعصاب مربیان لیگ بازی می‌کند. او حتی مربیان مشهور ایرانی را قبول ندارد اما فقط می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند. در فدراسیون هم کسی نیست که قدرت مقابله با کی‌روش را داشته باشد و اگر هم فردی مثل اسدی باشد، از بالا دستور می‌دهند که نباید این کار را انجام دهی.

 با این وضع شما چقدر خوش‌بین هستید که تیم‌ملی به جام‌جهانی برود؟

اصلا خوش‌بین نیستم چون از نظر من شانس کمی برای صعود به جام‌جهانی برای دومین دوره متوالی داریم. احتمالا به جام‌جهانی نمی‌رویم و کی‌روش بعد از چند ‌سال بالاخره از ایران می‌رود اما آن موقع دیگر دیر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
منفی بافی و حسادت با انتقاد فرق اساسی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
اقای مصطفوی فرمایشت کاملا درست است در ضمن ایشان همبازی بزرگان فوتبال مانند حجازی و قلیچ خانی و جلال طالبی بوده اند یعنی تحلیلشان کاملا دقیق هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین