کد خبر: ۳۹۹۴۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
بازتاب گسترده سفر وزیر‌اقتصاد و فعالان اقتصادی و بازرگانان آلمانی به ایران؛

انتظارات بزرگ از یک سفر/ وزیر اقتصاد بزرگترین شریک‌ اروپایی ایران برای چه به تهران می‌آید؟+جزئیات

برجام که حاصل شد نتیجه‌اش رفع تحریم‌های اقتصادی وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران بود. در این میان آلمان به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری و نفتی ایران در دوران پیش از وضع تحریم‌ها قطعا بیش‌ترین اشتیاق را برای بازگشت به بازار ایران دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اعلام خبر سفر روز یکشنبه «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان به ایران برای دومین‌بار، بازتاب گسترده‌ای در نشریات و رسانه‌های آلمانی داشته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «زیت» آلمان در گزارشی تحت عنوان «انتظارات بزرگ» می‌نویسد: «ایران به سفر وزیر اقتصاد آلمان به آن کشور به عنوان اقدامی رو به جلو از جانب برلین برای گسترش روابط دوجانبه می‌نگرد. شرکت‌های آلمانی نیز امیدوار به استفاده از  فرصت‌های اقتصادی تازه در ایران هستند. با این حال، گابریل می‌خواهد علاوه بر مسائل اقتصادی درباره مسئله سوریه نیز با مقام‌های ایرانی در تهران رایزنی نماید». 

انتظارات بزرگ/ وزیراقتصاد بزرگترین شریک اروپایی ایران برای چه به تهران می‌آید؟

این نشریه آلمانی در ادامه می‌افزاید: «وزیر اقتصاد آلمان در حالی به تهران سفر می‌کند که با حسن روحانی رییس جمهوری ۶۷ ساله ایران مواجه می‌شود؛ آن هم در شرایطی که سه سال از ریاست جمهوری او گذشته است و دست بالاتری در مقایسه با رقبای سیاسی داخلی‌اش دارد. در انتخابات پارلمانی اخیر در ایران نیز نامزدهای هوادار او بودند که کرسی‌های بسیاری را از آن خود کردند. انتخابات ریاست جمهوری ایران مه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. روحانی دیگر مجبور به رویارویی با احمدی‌نژاد در انتخابات بعدی نخواهد بود. بسیاری باور داشتند که او رقیب اصلی رییس‌جمهوری ایران خواهد بود. این در حالیست که مقام عالی رهبری ایران به طور علنی اخیرا اعلام کردند که احمدی‌نژاد را از ورود به رقابت‌های انتخاباتی نهی کرده‌اند و حضور او را به صلاح کشور و نظام نمی‌دانند. به نظر می‌رسد با این وضعیت مخالفان دولت روحانی که همان مخالفان بهبود روابط با غرب هستند یکی از اصلی‌ترین چهره‌های خود را از دست داده‌اند و نمی‌تواند حریفی را در برابر روحانی داشته باشند». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که به تدریج وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ایران پس از حصول برجام در حال تغییر است. این روزنامه می‌نویسد: «گابریل قرار است با هیئتی ۳۰ نفره متشکل از قوی‌ترین بازرگانان و فعالان اقتصادی سفری سه روزه به ایران داشته باشد. هدف اصلی از این سفر تقویت همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آلمان است». 

زیت آلمان در ادامه با اشاره به علت استقبال آلمان از گشایش اقتصادی ایجاد شده در ایران پس از برجام می‌نویسد: «صادرات آلمان به ایران پیش از وضع تحریم‌هالی بین‌المللی به ارزش ۴.۴ میلیارد یورو بود که پس از تحریم‌ها به میزان دو سوم دوران قبل از تحریم کاسته شد. شرکای ایرانی، شریک‌های اقتصادی خوبی برای المان بوده‌اند آنان قابل اعتماد هستند. شرکت‌های تولید‌کننده خودروی آلمانی در کنار شرکت‌های فرانسوی صنعت خودروسازی ایران را شکل داده‌اند. ایران بزرگترین صنعت خودروسازی در خاورمیانه را دارد. پس از تحریم‌ها ایران مجبور شد تا به کالاهای با کیفیت پایین اما ارزان‌تر چینی روی آورد. صنعت خودروسازی آلمان امیدوار است که حایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند». 

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «علیرغم ٖآن که بسیاری از بانک‌های اروپایی مایل به همکاری‌های مالی با ایران هستند اما به دلیل تحریم‌های امریکا علیه سپاه، بسیاری از سرمایه‌داران آلمانی از از معامله با می‌ترسند و بسیاری از بانک‌ها نگرانی‌شان درباره پیامدهای احتمالی ارائه اعتبارات مالی و وام به شرکت‌ها برای همکاری‌های اقتصادی با ایران است». 

زیت اشاره می‌کند که در همان حال، زیگمار در سفر خود تنها درباره مسائل اقتصادی با مقام‌های ایرانی رایزنی نخواهد کرد و در این باره می‌افزاید: «او تصمیم دارد در این سفر درباره آزادی‌های مدنی، دموکراسی‌ و مسائل حقوق بشری و همچنین درباره جنگ در سوریه با مقام‌های ایرانی صحبت کند. او قطعا درباره موضوع برخی زندانیان نیز با مقام‌های ایرانی رایزنی خواهد داشت». 

روزنامه «دی ولت» نیز یکی دیگر از رسانه‌های مهم آلمانی است که به سفر گابریل به ایران پرداخته و از آن تحت عنوان «ماموریت ناممکن» وزیر اقتصاد المان در ایران یاد کرده است. این روزنامه اشاره می‌کند که صنعت گاز و نفت ایران در دوران تحریم‌های غرب متحمل آسیب‌های جدی شده و نیازمند نوسازی هستند و در این میان شرکت‌های آلمانی می توانند بیشترین و بهترین کمک‌ها را به ایران ارائه کنند. این روزنامه می‌نویسد: «زیگمار سوسیال دموکرات قرار است با دیپلماسی دغدغه‌های آلمان با ایران را در میان بگذارد. هدف او گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور است با این حال، مسائل بیش‌تری نیز در دستور کار او هستند از سوریه گرفته تا برنامه هسته‌ای و حقوق بشر. در این سفر هیئتی از شرکت زیمنس نیز او را راه همراهی خواهند کرد؛ شرکتی که پیش از تحریم‌ها حضوری گسترده در ایران داشت. شرکت‌های آلمانی برای دهه‌ها بهترین شرکای تجاری ایران بوده‌اند؛ چه پیش از انقلاب و چه پس از آن. در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل تحریم‌های اقتصادی این شرکت‌ها مجبور به قطع همکاری با ایران شدند». 

این روزنامه اشاره می‌کند که در آن زمان بود که شرکت‌های چینی فرصت را برای حضو در بازار ایران مغتنم دیدند. «رنه هارون» رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان می‌گوید:«منافع سرمایه‌گذاری در ایران زیاد است. طیف گسترده‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی می‌خواهند از فرصت ایجاد شده برای حضور در بازار ایران استفاده کنند». او در ادامه اشاره می‌کند که پیش‌بینی می‌شود که ظرف مدت دو تا سه سال آینده حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به پنج میلیارد یورو افزایش یابد. 

دی ولت اما اشاره می‌کند که گابریل نباید در جریان این سفر موانع موجود در مسیر گسترش روابط دوجانبه ایران و آلمان نادیده بگیرد و در این‌باره می‌نویسد: «هنوز هم موانع مرتبط با نقل و انتقالات در نظام بانکی ایران به دلیل تحریم‌ها وجود دارند. امریکایی‌ها هنوز در این مسیر کارشکنی می‌کنند در نتیجه شما نمی‌توانید در ایران از کارت‌های اعتباری برای نقل و انتقالات مالی استفاده کنید. در نهایت آن‌که این خطر وجود دارد که همکاری اقتصادی با ایران شما را متهم به حمایت از تروریسم یا پولشویی کند». 

دی ولت اشاره می‌کند مشکل اساسی آن است که بانک‌های آلمانی بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و برای گرفتار نشدن در مجازات‌های تحریمی امریکا به شرکت‌هایی که خواستار روابط اقتصادی با ایران هستند اعتبارات مالی اختصاص نمی‌دهند. 

هارون اما اشاره می‌کند در داخل ایران، مانع اساسی بر سر راه گسترش روابط تجاری میان ایران و آلمان، بوروکراسی عریض و طویل است. او می‌گوید: «دولت خواستار تغییرات در این حوزه است. با مشخص‌شدن نتایج مجلس و همراهی بیش‌تر آن با دولت نیز امید زیادی به توان روحانی برای انجام اصلاحات لازم وجود دارد». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که علیرغم علاقه حضور شرکت‌های آلمانی در بازار ایران، رقابت بالاست و در این باره می‌نویسد: «از سویی کره‌ای‌ها و چینی‌ها قرار دارند و در طرف اروپایی نیز ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها که خواستار استفاده از فرصت هستند اما کالایی که برچسب ساخت آلمان بر روی آن خورده باشد در ایران و نزد مصرف‌کنندگان محبوبیت دارد. ایرانیان می‌دانند که تولیدات آلمانی بهترین کیفیت را دارند». 

شبکه خبری «دویچه‌وله» آلمان نیز با انتشار گزارشی درباره همراهی دست‌کم ۳۷ خبرنگار و بیش از صد بازرگان در سفر گابریل به ایران اشاره می‌کند که تثبیت موقعیت اقتصادی آلمان در ایران پس از توافق هسته‌ای هدف اصلی او از این سفر خواهد بود. «رودولف گریدل» کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که دولت المان با اعتماد به نفس کامل قراردادها را با ایران امضا خواهد کرد. 

این شبکه خبری نیز اشاره می‌کند که مشکل اصلی چالش‌های فنی ایجاد شده در نتیجه محدودیت‌های تحمیلی امریکایی‌ها بر ایران به منظور نقل و انتقالات مالی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
نباید وارد ایران میشد
لشیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
انکه حسابش پاک است از محاسبه چه باک است چی شده چرا ترسیده اید
دوستدارایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
اروپائیها به بازار ایران برای خروج ازرکود درکارخانه هاشان بشدت نیاز مندند .مسئولان کشور مااولا توجه به تولید داخل داشته باشند دوم انکه به اروپائیهاگوشزد کنند که هرکشوری درروابط بامادرموردی قرارداد منعقد نمود باکشوردیگر اروپایی دران زمینه قرارداد نمی بندیم .باید رقابت رابرای ارتباط باایران دربین کشورهای اروپایی بالا برد.وبا سیاست درست وعدم تضعیف صنعت و تولید داخل این کاررا به انجام رساند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین