کد خبر: ۳۹۹۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹

انتقادات نمایندگان تهران از اعضای شورای شهر تهران/ وضعیت نظارت بر شهرداری اسفبار است

نمایندگان تهران در جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر داشتند، دیدگاه‌ها و مسائل شهری تهران را مطرح کردند.
آفتاب‌‌نیوز : بهروز نعمتی از نماینده‌های تهران در این جلسه حمل و نقل را یکی از مشکلات شهری عنوان کرد و گفت: مجلس و شوراها باید دست به دست هم داده و این مشکل را حل کنند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه حدود سه میلیون نفر از شهرک‌های اقماری به تهران روزانه سفر می‌کنند، ‌گفت:‌ مسأله حمل و نقل حل نمی‌شود مگر با توسعه حمل و نقل ریلی. امیدواریم با مصوباتی که دولت انجام داده بتوانیم بخشی از این موضوع را حل کنیم.

وی به مسأله حمل و نقل اسلام شهر نیز اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه مصوبه دولت وجود دارد اما علی رغم اعتباری که در نظر گرفته شده انجام نمی‌شود. امیدواریم در بودجه سال آینده نیز این را در نظر بگیریم.

مصطفی کواکبیان یکی دیگر از نمایندگان تهران در این جلسه گفت:‌ ما کارهایی را باید به عنوان نماینده انجام دهیم، کارهایی را هم اعضای شورای شهر باید انجام دهند؛ بنابراین ما منتظر لایحه دولت نمی‌مانیم، منتظر لایحه جامع انتخابات هم نمی‌مانیم زیرا بعید است به این انتخابات برسد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پلیس، بهداشت و درمان و آموزش در بسیاری از کشورهای اروپایی با پارلمان های محلی است، گفت:‌ تا جایی که امکان دارد باید به این موضوعات رسیدگی شود.

کواکبیان افزود:‌ اگر بحثی راجع به تحقیق و تفحص از بحث املاک داریم دوستان اعضای شورای شهر هم باید استقبال کنند؛ نه اینکه مصاحبه کنند و بگویند که دخالت می‌شود ما می‌خواهیم که این کار انجام شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: داستان متروی اسلام شهر نیز از موضوعات اساسی است که انتظار داریم پیگیری شود.

محمدجواد فتحی نماینده تهران در سخنان خود مسأله ترافیک و آلودگی هوا و بافت فرسوده را از جمله مشکلات شهری عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد تقریبا این‌ها رها شده است و انتظار داریم که شورای شهر تهران به طور شفاف به این مسائل رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه روال‌های عادی شهرداری تهران باید اصلاح شود، گفت:‌ روالی که ملاحظه می‌کنیم منجر به مفسده است. چرا باید چنین مسأله ای وجود داشته باشد؟ چرا نباید نقشه جامع داشته باشیم؟

بر اساس این گزارش علی رضا رحیمی یکی دیگر از نمایندگان تهران در این جلسه با تاکید بر اینکه کمیته‌های مشترک بین مجمع و شورای شهر باید به صورت پایدار باشد گفت:‌ لیست امید برای همه مسئولین و دستگاه ها فرصت طلایی ایجاد کرده است. صرفه نظر از سایر مسائل، نمایندگان تهران از یک خاستگاه فکری هستند لذا باید از این فرصت استثنایی که در تهران اتفاق افتاده در قانون گذاری استفاده کنیم.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران نیز از جمله نمایندگانی بود که در این نشست به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: باید امکانات لازم برای تردد معلولین فراهم شود. اکنون باید توضیح دهند که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

قاسم میرزایی نماینده دماوند و فیروزکوه نیز در این جلسه گفت:‌ متاسفانه هر کسی را که به هر کمیسیونی دعوت می‌کنیم تندتر از ما شروع به نقد کردن می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت شورا بر شهرداری واقعا اسفبار است گفت:‌ باید از ارکان اصلی شهر نظارت صورت گیرد. متاسفانه عدم نظارت شوراها بر شرکت هایی که کارهای خاص انجام می‌دهند تمام شهر را تبدیل به خرید و فروش کرده است.

در این هنگام یکی از اعضای شورای شهر مطرح کرد که شما بر دولت نظارت می‌کنید؟ که این نماینده گفت:‌ قرار شد جواب سوال ما را با سوال ندهید.

میرزایی با بیان اینکه در سالهای ۹۲ و ۹۳، ۳۰ میلیون متر مربع صدور پروانه انجام شده است گفت:‌ یعنی هر سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت شهری اضافه می‌شود چرا باید این گونه باشد؟

وی هم‌چنین اظهار کرد: موارد دیگری هم وجود دارد که در تحقیق و تفحص به آن‌ها می پردازیم.

محمود صادقی از دیگر نمایندگان تهران در این جلسه با تاکید بر فعال کردن کمیسیون‌های مشترک میان مجمع تهران و شورای شهر گفت: باید ارتباط نهادینه داشته باشیم و کمیسیون‌ها دائما همکاری کنند.

وی هم‌چنین بر اهتمام به حفظ بافت‌های سنتی و تاریخی شهر تاکید کرد و گفت: بحث شفافیت ضرورت امروز است. در کارهای گذشته و فسادهایی که انجام شده شفافیت صورت نگرفته است. این بخش هم مثل گمرکات از گلوگاه‌های اصلی فساد است که از گذشته وجود دارد و از این نهاد انتظار داریم شفافیت سازوکارها انجام شود و وظیفه اصلی شوراها نظارت باشد نه نظاره که با نظارت نمایندگان مکمل یکدیگر باشند.

صادقی هم‌چنین اظهار کرد: سه محور برای تحقیق و تفحص در نظر گرفته ایم که انتظار داریم در این زمینه آسیب شناسی و شفاف سازی انجام شود و صمیمانه همکاری کنیم.

محمد علی وکیلی یکی دیگر از نمایندگان تهران در این جلسه گفت:‌ باید تهران در اولویت دولت و برنامه‌ها قرار گیرد و این که هر کسی از هر منظری تجویزهای خود را انجام دهد این تجویزها مسائل تهران را حل نمی‌کند. در واقع شرایط تهران به گونه‌ای است که با قوانین موضوع فعلی درست نمی‌شود.

نماینده تهران افزود: با این قوانین تهران غیرقابل اداره است. در برنامه پنج ساله باید تهران را برجسته ببینیم. البته در مجلسی که حساسیت ضدتهرانی درون آن وجود دارد به سرانجام رساندن این کار سخت است اما با مقدماتی می‌توان این کار را انجام داد.

داود محمدی نماینده تهران نیز در این جلسه گفت:‌ مشکلات فرهنگی در حاشیه تهران رو به گسترش است که باید به طور جدی در کمیته‌هایی که تشکیل می‌شود این مسائل برطرف شود.

فاطمه سعیدی نیز بر ضرورت توجه به آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت:‌ همه این مسائل را ما در بازدید از زیرپوست شهر از ۱۰ شب تا ۴ صبح دیدیم و واقعا دل ما را به درد آورد. امیدواریم در همکاری با شورای شهر کمیسیونی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود و بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

عبدالرضا هاشم زایی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه فساد در تمامی دستگاه ها نهادینه شده است، ‌گفت:‌ در موضوعاتی که نظارت بر اجرا با هم، هم خط بودند فساد رو نمی شد، بنده با چپ و راست کار ندارم اما خوشبختانه چند ماه مانده به انتخابات همه فسادها رو می‌شود. عده‌ای از دوستان مقابل به خاطر تضعیف دولت رو می‌کنند. فسادهای دیگری هم وجود دارد که در این مدت مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل ملی نباید تحت تاثیر مسائل جناحی قرار گیرد، گفت:‌ ما تحقیق و تفحص می‌کنیم اما متاسفانه نتیجه این بررسی‌ها بایگانی شدن است. پشیمانم از اینکه تحقیق و تفحص کنیم. چه نتیجه خواهد داشت؟ اگر از آقای صادقی نترسم امضایم را پس می‌گیرم.

طیبه سیاوشی و فریده اولاد قباد نیز از دیگر نمایندگانی بودند که در این جلسه بیان برخی مسائل پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین