کد خبر: ۳۹۹۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

مطمئن‌ترین بانک‌های دنیا در کشورهای مختلف

در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فروپاشی دویچه بانک به دلیل جریمه سنگین وزارت دادگستری آمریکا ادامه دارد، سلامت و امنیت موسسات مالی بار دیگر در مرکز توجه جهانی قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی کشورهایی پرداخت که مطمئن‌ترین بانک‌ها را در جهان دارند. این گزارش از نظرسنجی رقابت پذیری جهانی که اخیرا از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد و شاخصهای متعددی را برای نشان دادن سلامت موسسات یک کشور عرضه کرده بود، بهره برد.

یکی از این شاخص‌ها مطمئن بودن بانکهاست. بنابراین نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد بیشتر از اینکه بر مبنای اهداف اقتصادی یا حسابرسی بانک‌ها باشد، دیدگاه مردم عادی را مورد لحاظ قرار داده است.

این نظرسنجی نشان داد که مردم در انگلیس و آمریکا پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، واقعا به سیستم‌های بانکی خود اعتماد ندارند. انگلیس در رتبه ۶۲ و آمریکا در رتبه ۳۶ قرار گرفت که پایین‌تر از رتبه‌های گواتمالا، کلمبیا و هندوراس بود.

کشورهایی که مطمئن‌ترین بانک‌ها را دارند عبارتند از:

فنلاند

بخش بانکی فنلاند تحت نفوذ بانک‌های پس‌انداز و تعاونی است که به ریسک کمتری دست می‌زنند. اریکی لیکانن، رئیس بانک مرکزی فنلاند یکی از حامیان پیشنهادات برای جداسازی بانکداری سرمایه گذاری و فعالیتهای سپرده‌گذاری در وام دهندگان اروپایی بوده است. بانک‌های فنلاند که در فهرست سال ۲۰۱۵ در رتبه چهارم قرار داشتند، امسال مطمئن‌تر هم شده‌اند.

آفریقای جنوبی

چهار بانک بزرگ معروف آفریقای جنوبی شامل بانک استاندارد، فرست راند بانک، ند بانک و بارکلیز آفریقا بخش مصرف کننده این کشور را در دست دارند و کاملا مطمئن به حساب می آیند.

کانادا

بانک‌های کانادایی همواره مثال ثبات بوده‌اند. این کشور در ۱۰۰ سال گذشته تنها دو مورد ورشکستگی مربوط به بانک‌های منطقه‌ای کوچک داشته است و در دوران رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰، هیچ ورشکستگی نداشت. بانک‌های این کشور سال گذشته مطمئن‌ترین بانک‌های جهان بودند، اما گویا اعتماد به این بانک‌ها امسال اندکی کاهش پیدا کرده است.

نیوزیلند

بخش بانکی نیوزیلند تحت نفوذ گروهی از پنج موسسه مالی است. سودهای قابل قبول و رشد بدون رقابت شدید به شکوفایی این بخش کمک کرده، اما بخش بانکی نیوزیلند از رتبه دوم در سال گذشته به رتبه چهارم در سال ۲۰۱۶ تنزل یافت.

استرالیا

گروه کوچکی از چهار بانک بزرگ بیشتر بخش بانکی استرالیا را میان خود تقسیم کرده‌اند، در حالیکه بانک‌های خارجی تحت نظارت دقیقی قرار دارند تا اطمینان حاصل شود خللی در عملکرد بانکی ایجاد نخواهد شد.

هنگ کنگ

هنگ کنگ یک مرکز مالی جهانی دیگر است که مرکز استقرار بزرگترین بانکهای جهان و بعضی از مطمئن‌ترین موسسات مالی جهان است.

نروژ

نروژ به عنوان یک اقتصاد متکی به نفت با مشکلات جدی در سالهای اخیر مواجه شده است و دورنمای سیستم بانکی این کشور در ماه اوت از سوی مودیز به منفی تنزل یافت. با این همه طبق نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد، بانکهای این کشور در وضعیت خوبی قرار دارند.

سنگاپور

سنگاپور به عنوان یکی از مراکز مالی بزرگ جهانی، معروف است و وضعیت بخش بانکی این کشور، منعکس کننده چنین جایگاهی است.

شیلی

آژانس اعتبارسنجی فیتچ در ژوییه دورنمای سیستم بانکی این کشور را به دلیل ضعیف شدن کیفیت دارایی و سودآوری، به منفی تنزل داد، اما این مسئله مردم شیلی را به وحشت نیانداخت.

سوئد

اگرچه وام دهندگان سوئدی از سیاست نرخ بهره منفی بانک مرکزی سوئد تحت فشار قرار گرفته‌اند، اما بانک‌های سوئدی همچنان یکی از مطمئن‌ترین بانک‌های جهان هستند.

پاناما

به دلیل اینکه پاناما بانک مرکزی ندارد، وام دهندگان پانامایی بسیار محافظه کارانه اداره می‌شوند و میزان سرمایه آنها تقریبا دو برابر حداقل سرمایه الزامی است. پاناما همواره یکی از بهشتهای مالیاتی به شمار رفته و این کشور از زمان بحران مالی، پیشرفت‌هایی داشته تا از این شهرت فاصله بگیرد.

لوکزامبورگ

تعجبی ندارد لوکزامبورگ امتیاز بالایی کسب کرده است، زیرا این کشور برای بخش مالی خود معروف است. بانک BCEE این کشور یکی از مطمئن‌ترین بانک‌های جهان به شمار می رود.

گواتمالا

این کشور آمریکای جنوبی با جمعیت متراکم ۱۵.۵ میلیون نفر، سه بانک بزرگ در سیستم بانکی خود دارد که طبق نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد، هر سه بانک از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

جمهوری چک

بخش بانکی جمهوری چک از این نظر غیرمعمول است که در کنترل وام دهندگان خارجی است، اما به نظر می‌رسد مصرف کنندگان اهمیتی نمی‌دهند و به همین دلیل بخش بانکی این کشور در رتبه چهاردهم مطمئن‌ترین بانک‌های جهان قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین