کد خبر: ۳۹۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
کرسی خالی‌مانده ریاست‌جمهوری لبنان و افزایش تنش‌ها

چرا سعد حریری علیه ظریف در نیویورک‌تایمز یادداشت نوشت؟‌

ایران و حزب‌الله در لبنان قدرتمندتر خواهند شد؟/ برنامه‌ریزی سعد حریری برای سفر به روسیه، ترکیه و عربستان سعودی برای ایجاد بسیج سیاسی به‌نفع خود می‌باشد و او قصد دارد بار دیگر اعتماد از دست رفته پادشاهی‌ عربستان‌سعودی را کسب کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- از زمان کناره‌گیری میشل سلیمان رییس‌جمهوری‌ سابق لبنان از کاخ ریاست جمهوری در مه سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش چرا سعد حریری علیه ظریف در نیویورک‌تایمز یادداشت نوشت؟‌از دو سال است که این کرسی خالی‌مانده و جلسات پارلمان یکی پس از دیگری بی‌نتیجه مانده‌اند و به روز بعد موکول شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این میان، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت «سعد حریری» فرزند رفیق حریری نخست‌وزیر ترور‌شده پیشین لبنان افزایش یافته است. سایت «میدل ایست مانیتور» در این باره می‌نویسد: «او در حال توافق با «میشل عون» رییس‌جمهوری پیشین است. حریری که یکی از اعضای اصلی ائتلاف ۱۴ مارس محسوب می‌شود اکنون در موضع سال‌های گذشته قرار ندارد. بسیاری گمانه‌زنی می‌کردند که او و سمیر جعجع با یکدیگر به توافق برسند و بن‌بست سیاسی ایجاد شده در لبنان حل شود اما این موضوع میسر نشد. تاریخ لبنان ثابت کرده است که هیچ نامزد انتخاباتی بدون حمایت بین‌المللی موفق نخواهد بود. در این میان، عربستان سعودی به طور سنتی حامی خانواده حریری بود و در زمان نخست‌وزیری رفیق حریری پدر سعد نیز از او حمایت می‌کرد». 

این سایت اما اشاره می‌کند که به‌تازگی روابط میان سعد حریری و عربستان سعودی تیره و تار شده است و در این باره می‌نویسد: «اخیرا لبنان از رای دادن علیه ایران و محکومیت آن کشور در اتحادیه عرب خودداری کرد. در واکنش عربستان سعودی حمایت مالی خود از لبنان را قطع کرد. این در حالیست که تمام نهادها و رسانه‌های مرتبط با جنبش «المستقبل» تحت رهبری حریری وابسته به پول سعودی‌ها هستند. در نتیجه، این موضوع بود که حریری اعلام کرد پس از سه سال زندگی در عربستان سعودی به بیروت نقل مکان خواهد کرد. دیگر اعضای ائتلاف ۱۴ مارس اما لبخند زدن‌ها به عربستان سعودی را از سرگرفتند به این امید که بتوانند حمایت آن کشو را به سوی خود جلب کنند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد ارتباطی معنادار میان یادداشت سعد حریری در نیویورک تایمز در واکنش به یادداشت ضدوهابی محمد‌جواد‌ظریف وزیر امور خارجه ایران درهمان روزنامه و مسئله عربستان وجود داشته است و در این‌باره می‌نویسد: «حریری بلافاصله با انتشار یادداشتی به ظریف پاسخ داد و در آن به زعم خود خواستار توقف مداخله ایران در امور کشورهای عربی شد. به نظر می‌رسد او این یادداشت را نوشت تا حمایت مالی عربستان سعودی را دوباره جلب کند. 

میدل ایست مانیتور اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد با تغییر رویکرد عربستان سعودی پس از مرگ ملک عبدالله در ماه ژانویه گذشته و نزدیکی بیش‌تر آن کشور به سوی ترکیه، لبنان متضرر اصلی بوده و کمک‌های مالی زیادی را از دست داده است. 

این سایت اشاره می‌کند که برنامه‌ریزی سعد حریری برای سفر به روسیه، ترکیه و عربستان سعودی برای ایجاد بسیج سیاسی به نفع خود می‌باشد و او قصد دارد بار دیگر اعتماد از دست رفته پادشاهی‌ عربستان‌سعودی را کسب کند. این سایت می‌نویسد:«نکته مهم آن است که سعد حریری برای تثبیت موقعیت سیاسی خود باید نهایت تلاش‌اش را در دیدار با مقام‌های سعودی انجام داهد». 

درباره تحولات سیاسی لبنان و چشم انداز آن نشریه «نیوزویک» نیز گزارشی را منتشر کرده است با این عنوان که «چرا کاهش حمایت عربستان سعودی از نیروهای سنی در داخل لبنان می‌تواند توازن قوا در آن کشور را برهم زند؟» و در آن با دیدی انتقادی نسبت به کاهش حمایت‌های مالی عربستان سعودی از متحدان دیرینه سنی خود در لبنان اشاره می‌کند که این موضوع می‌تواند تعادل سیاسی و توزان قوای شکننده در لبنان را با خطر مواجه سازد. 

این نشریه می‌نویسد: «کاهش حمایت عربستان سعودی از سعد حریری به نفع حزب‌الله و متحد اصلی‌اش ایران تمام خواهد شد. عربستان معتقد است که حریری در کاهش نفوذ ایران در لبنان موفق نبوده و به همین خاطر کمک‌هایش را لغو کرده است در حالی که این سیاست نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت». 

نیوزویک با اشاره به مشکلات مالی گسترده برای سعد حریری می‌نویسد: «مشکلات مالی بر فعالیت‌های سیاسی او تاثیر منفی گذاشته‌اند در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی گزارش شد که تلویزیون وابسته به جنبش مستقبل جریان سیاسی تحت رهبری او شش تا هشت ماه توان پرداخت حقوق به کارکنان آن رسانه را نداشته است». 

این نشریه اشاره می‌کند که همین مشکلات سبب شده تا حریری موضع آشتی‌جویانه‌تری نسبت به حزب‌الله لبنان و نیروهای طرفدار دولت اسد در آن کشور اتخاذ کند و از لزم گفت‌و‌گوی داخلی بگوید و در حرکتی قابل توجه با سلیمان فرنجیه از سیاستمداران لبنانی دوست اسد رایزنی‌هایی را برای تعیین تکلیف موضوع ریاست‌جمهوری لبنان داشته باشد». 

نیوزویک اشاره می‌کند که بی‌میلی حریری به ایستادن در کنار حزب الله و بدتر شدن روابط با عربستان سعوید به خصوص پس از قطع کمک ۳ میلیارد دلاری آن کشور به ارتش لبنان او را در وضعیت دشواری قرار داده است. این نشریه در پایان می‌نویسد: «سیاست عربستان سعودی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و به افزایش نفوذ ایران در لبنان بیانجامد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین