کد خبر: ۴۰۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۱

زورآزمایی با ایران در پرونده هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : پیش از این نشست، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که گفت‌وگوها با ایران را رهبری می‌کردند، به طور رسمی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تقدیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده و در آن خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شدند.

در این قطعنامه آمده، جای بسیار تاسف است با وجود درخواست‌ها از ایران برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، این کشور تابستان گذشته فرآوری اورانیوم را از سر گرفت و ماه گذشته نیز گام‌هایی برای غنی‌سازی اورانیوم برداشت.

در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده بی‌اعتمادی ایجاد شده نسبت به ایران مبنی بر تلاش برای دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را درک کرده و به همکاری کامل با این آژانس بپردازد.

ایران گفته است که انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد ولی آمریکا و دیگر کشورها این کشور را متهم به تلاش برای ساخت بمب اتم کرده‌اند.

«ربه‌کا جانسون» مدیر موسسه خلع سلاح و دیپلماسی «آکرونیم» گفت: جای شک زیادی نمانده است، که آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت خواهد فرستاد.

برای ارجاع حمایت سه کشور اروپایی و پنج عضو دایمی شورای امنیت – روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آمریکا وجود دارد.

فرستاده آمریکا در آژانس گفت: روز چهارشنبه گزارشی منتشر شد که در آن به مدارک جدیدی اشاره شده که نشان می‌دهد ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

«گرگ شولته» گفت: این گزارش بسیاری از پرسش‌های بی‌پاسخ درباره برنامه هسته‌ای ایران را روشن کرد و همچنین در آن به پرسش‌های تازه‌ای از جمله اینکه ابعاد نظامی فعالیت ایران مانند ساخت اجزای سلاح هسته‌ای و طراحی حامل‌های موشک پاسخ داده شده است.

جانسون گفت این مدارک محتوی اطلاعاتی راجع به ساخت «اسلحه دودزا» و ساخت اشکال کروی از فلز اورانیوم است که تنها برای ساخت بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفیر ایران در آژانس گفت این اتهامات بی‌فایده و بر اساس اخبار نادرست است.

علی‌اصغر سلطانیه گفت: همان تجربه تلخ عراق در حال تکرار است. تاکنون 20 مورد از این اتهامات به ما وارد شده که همگی نادرست‌ بودنشان ثابت شده است.

وی به شکست اطلاعاتی آمریکا درباره عراق و اینکه پیش از حمله به این کشور به سرکردگی آمریکا، سلاح کشتار جمعی در این کشور یافته نشد، اشاره کرد و گفت: نگرانیم که همان اشتباه درباره ایران نیز تکرار شود.

سلطانیه در مصاحبه با سی.ان.ان گفت اگر ایران به شورای امنیت ارجاع شود، تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی را در تاسیسات نطنز متوقف خواهد کرد.

وی گفت: دولت موظف به توقف همکاری با آژانس در صورت ارجاع به شورای امنیت یا تصمیم به ارجاع است.

برای جلب موافقت روسیه و چین در پیش‌نویس قطعنامه تغییراتی ایجاد شد مبنی بر اینکه شورای امنیت باید تا ماه مارس برای اقدام علیه ایران منتظر بماند. محمد البرادعی رییس آژانس قرار است گزارش خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران در ماه مارس به سران شورای حکام در وین ارایه کند.

این فاصله زمانی فرصت مناسبی برای مذاکره درباره طرح روسیه است. علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که ایران طرح روسیه و چند طرح دیگر را مور مطالعه قرار می‌دهد اما در حال حاضر در این طرح نشانه مهمی نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح غنی‌سازی در خاک ایران لحاظ نشده و اگر زمان کافی برای مطالعه طرح روسی داده شود، فرصت‌های بیشتری به وجود خواهد آمد.

رییس جمهور ایران روز چهارشنبه از برنامه هسته‌ای این کشور دفاع کرد و گفت: ملت ما نمی‌تواند تسلیم تهدید برخی کشورهای زورگو که تصور می‌کنند محور دنیا هستند و خود را برابر با کل دنیا می‌دانند، بشود. انرژی هسته‌ای حق ماست و تا زمان احقاق کامل این حق ایستادگی می‌کنیم.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین