کد خبر: ۴۰۰۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲

توضیحات نخست وزیر مالزی درباره صادرات روغن پالم به ایران

'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی روز جمعه در نشست خبری مشترک با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، گفت: بانک مرکزی مالزی و ایران باید به صورت فوری مکانیزم های جدیدی را برای همکاری بخش های مختلف ایجاد کنند تا فعالیت ها در کوتاه ترین زمان انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نخست وزیر مالزی، گفت که مقام های بانک های مرکزی مالزی و ایران به زودی دیدار خواهند کرد تا راهکاری اجرایی که اجازه دهد هر دو توضیحات نخست وزیر مالزی درباره صادرات روغن پالم به ایرانکشور به تجارت با شیوه ای کارآمد بپردازند، تدوین کنند.

وی گفت: همانطور که می دانید، تحریم راه را برای انجام تجارت محدود کرده است، اما ما می خواهیم این راهکار اتفاق بیافتد، و من مطمئن هستم در کوتاه ترین زمان پیدا خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکراتش با رئیس جمهوری ایران، گفت: این نخستین دیدار دکتر روحانی از مالزی است و ما امروز دو جلسه مفید داشتیم و این دو نشست فرصت هایی برای تبادل دیدگاه ها در مورد اینکه دو کشور چگونه می توانند روابط خود را توسعه دهند، بود.

نجیب تون رزاق گفت که در مذاکرات افزایش تعاملات به ویژه در بخش اقتصادی و این که بخش اقتصادی و تجاری را قادر می سازد در درون نظام بانکی فعالیت خود را انجام دهند، مورد بحث قرار گرفت.

نجیب تون رزاق گفت: بانک مرکزی دو کشور باید به صورت فوری مکانیزم های جدیدی را برای بخش های مختلف ایجاد نمایند تا فعالیت خود را در کوتاه ترین زمان انجام دهند.

وی با عنوان این مطلب که تحریم ها باعث کاهش روابط شده بود به گونه ای که میزان تبادلات به نصف آن چیزی که پیش از آن وجود داشت، رسید، گفت: بنابراین هدف فوری ما دو برابر کردن میزان کنونی مبادلات در کوتاه ترین زمان ممکن است، تا در سال های آینده فراتر از این رقم پیش برویم.

نخست وزیر مالزی در ادامه به روغن پالم، محصول استراتژیک این کشور اشاره کرد و گفت: در مورد روغن پالم که کالای مهمی برای مالزی است مذاکره کردیم و من به آقای روحانی تاکید کردم که بیش از 500 هزار نفر در مالزی در این صنعت فعالیت می کنند و ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم بوده است.

وی گفت: با اطمینان براساس یافته های مستحکم علمی مطمئن، این روغن سالم و ایمن است و مزایای مثبت تغذیه ای دارد.

وی اعلام کرد: من تصمیم گرفتم وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی در نزدیک ترین زمان به ایران سفر کند و همچنین دفتر منطقه ای شورای روغن پالم مالزی (ام.پی.او.بی) را در سه ماهه اول سال آینده میلادی در تهران افتتاح کنیم.

نجیب تون رزاق همچنین گفت: مالزی علاقه مند به بخش نفت و گاز، ساخت بزرگراه و صنعت خودرو در ایران است و یادآور می شویم ایران در گذشته 12 هزار دستگاه خودرو پروتون داشته است و ما خواستار همکاری در این حوزه به ویژه به عنوان عرضه کننده هستیم.

وی به همکاری در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: شمار ورود گردشگر از ایران کاهش یافته و امیدواریم این میزان افزایش یابد. سال گذشته 65 هزار ایرانی به مالزی سفر کردند که سال های پیش از آن دو برابر بوده است.

وی گفت: رئیس جمهور روحانی نیز خواستار حضور گردشگران مالزیایی در ایران است و ما می دانیم ایران چه کشور زیبایی است و تمدن درخشانی دارد .

نخست وزیر مالزی به محورهای دیگر مذاکرات با رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد و گفت: ما همچنین در مورد ضرورت همکاری در سطح بین المللی در نشست های مختلف برای صلح و ثبات پایدار در جهان اسلام گفت وگو کردیم. ما می توانیم به مکاتب متفاوتی تعلق داشته باشیم، اما خواسته ما یکی است و همکاری هر چه نزدیک تر ما به امت اسلامی بهتر منجر می شود.

به گزارش ایرنا، وی در پایان با اشاره به دعوت روحانی از وی برای سفر به کشورمان، گفت: دعوت روحانی برای بازدید از ایران را پذیرفتم و مطمئن هستم که این سفر که نخستین سفر رسمی است در آینده نزدیک انجام می شود و به افزایش روابط دو کشور کمک می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین