کد خبر: ۴۰۰۶۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های مشابه ایران علیه کره‌شمالی/هشدار چین/مقام‌های کاخ سفید نگران‌اند

مقام ارشد اشاره می‌کند که نزدیک شدن امریکا به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور این گمانه‌زنی را در محافل سیاسی داخلی ایجاد کرده که بهتر است اوباما روزهای آخر ریاست‌جمهوری خود را با آرامش طی کند و وارد اختلاف شدیدی با چین نشود که رییس‌جمهوری بعدی مجبور به مواجهه با آن باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه امریکایی «فارین پالسی» با انتشار گزارشی اشاره کرده است که برای جلوگیری از ساخت زرادخانه‌های هسته‌ای عظیم‌تر توسط پیونگ یانگ، کاخ سفید درصدد برآمده تا شرکت‌های چینی که سرمایه مالی و بانکی برای دولت کره شمالی فراهم می‌کنند را مشابه تحریم‌های وضع‌شده در قبال ایران با محدودیت‌های اقتصادی مواجه سازد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه می‌نویسد: «همان‌گونه که دولت اوباما از تحریم مالی و بانکی بانک‌های ایرانی به دنبال فلج کردن اقتصاد آن کشور و تغییر سیاست خارجی ایران بود اکنون نیز می‌خواهد اقدامات مشابهی را در قبال کره شمالی و کمک‌کنندگان مالی به آن کشور که روند توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ را تسهیل کرده‌اند، اعمال نماید. برخی از مقام‌های کاخ سفید اما نگران هستند که مجازات سخت‌گیرانه اقتصادی باعث ایجاد شکاف در روابط واشنگتن و پکن شوند». 

تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های مشابه ایران علیه کره‌شمالی/خطر افزایش شکاف در روابط چین و امریکا

یکی از مقام‌های کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید: «این می‌تواند شبیه به تحریم‌های ثانویه فراگیری باشد که امریکا علیه معاملات جهانی ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها تا سال ۲۰۱۳ میلادی به اقتصاد ایران آسیبی جدی وارد کردند. اما تصمیم اخیر ‌علیه بانک‌های چینی و شرکت‌های تجاری که با پیونگ یانگ همکاری می‌کنند به ضرر روابط امریکا با چین خواهد بود و می‌تواند باعث ایجاد بی‌ثباتی در کره شمالی و از هم‌گسیختگی شود». 

فارین پالسی اشاره می‌کند که کاخ سفید این آزمایش را همزمان با افزایش صدای زنگ خطر توسعه برنامه موشک‌های بالستیک کره شمالی و ازمایش تسلیحات هسته‌ای قوی‌تر از گذشته توسط دولت آن کشور اتخاذ کرده است. این نشریه می‌نویسد: «پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی ماه گذشته انجام شده که با محکومیت از سوی سازمان ملل متحد مواجه شد. برحی از کارشناسان معتقدند کره شمالی در حال حاضر در حال ساخت کلاهک‌های هسته‌ای است که بتواند بر روی موشک قرار داده و از آن‌ها به عنوان موشک‌های میان برد مجهز به کلاهک هسته‌ای استفاده نماید؛ موشک‌هایی که می‌توانند ژاپن یا گوام را هدف حمله قرار دهند». 

یک مقام ارشد دولت امریکا که نخواسته نامش فاش شود به فارین پالسی می‌گوید: «در دو سال گذشته تاکنون یک درک کلی وجود داشته که وضعیت بدتر شده و ایالات متحده و سازمان ملل باید اقدامی قاطع را انجام دهند. در نتیجه این امر است که دولت امریکا به دنبال اتخاذ سیاست فعال‌تر و تهاجمی‌تر در قبال کره شمالی است». 

با این حال، این مقام ارشد اشاره می‌کند که نزدیک شدن امریکا به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور این گمانه‌زنی را در محافل سیاسی داخلی ایجاد کرده که بهتر است اوباما روزهای آخر ریاست‌جمهوری خود را با آرامش طی کند و وارد اختلاف شدیدی با چین نشود که رییس‌جمهوری بعدی مجبور به مواجهه با آن باشد. 

این نشریه اما اشاره می‌کند که اعمال فشار کره جنوبی و ژاپن بر امریکا و اظهار هراس آنان از برنامه‌های نظامی کره شمالی نیز عامل مهمی بوده‌اند که دولت اوباما را به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تر علیه کره شمالی واداشته‌اند. 

این نشریه اشاره می‌کند که اقتصاد پیونگ یانگ از طریق کمک‌های بانک‌ها و شرکت‌های  چینی است که بادوام باقی مانده است و کاخ سفید می‌خواهد؛ این مرکز تامین مالی برای کره‌شمالی را هدف قرار دهد. 

«فارین پالسی» می‌نویسد: «چین بارها از قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی درباره منع کمک‌رسانی به دولت آن کشور که مورد استفاده از برنامه تسلیحاتی هسته‌ای و یا موشکی قرار می‌گیرند حمایت کرده است با این حال، پکن آشکارا گفته که مخالف تحریم یکجانبه توسط دولت‌های دیگر علیه کره شمالی است. مقام‌های چینی با احتیاط گفته‌اند که باید از هرگونه مجازات که موجب کمبود مواد غذایی و یا انرژی شده و به مردم عادی کره شمالی آسیب برساند خودداری شود». 

فارین پالسی اشاره می‌کند که مقام‌های امریکایی امیدوارند که در مذاکره با مقام‌های چینی آنان را متقاعد کنند که راه‌های دسترسی کره شمالی به منابع ارزی را مسدود نمایند اما هنوز مشخص نیست که آیا پکن آماده تغییر رویکرد خود می‌باشد یا خیر. این نشریه اشاره می‌کند که بدون پشتوانه حمایتی سازمان ملل واشنگتن با انتخاب دشواری مواجه خواهد بود. 

فارین پالسی اشاره می‌کند که اوباما بر سر دوراهی قرار گرفته است و در این باره می‌نویسد: «اوباما تمایل دارد از برخورد با چین در بسیاری از مسائل از جمله در موضوع اختلاف ارضی چین با کشورهای همسایه بر سر دریای چین جنوبی و اختلافات اقتصادی تا موضوع هکرهای سایبری چینی خودداری کند و از اصطکاک در روابط دو کشور بکاهد. این نظر یکی از کارکنان کنگره است که در گفت‌و‌گو با فارین پالسی اتخاذ کرد. اما واقعیت آن است که تحریم بانک‌های چینی از سوی امریکا به روابط دو کشور آسیب می‌زند. از سوی دیگر اوباما تحت فشار از سوی نمایندگان کنگره قرار دارد که معتقدند تاکنون کاری برای اعمال فشار علیه کره شمالی انجام نداده است. در این‌باره باب منندز در جلسه هفته گذشته با مقام‌های کاخ سغید گفت که دولت اوباما هیچ بانک چینی‌ای را تحریم نکرده است و مارکو روبیو سناتور دیگر و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نیز دولت اوباما را متهم به بزدلی و ترسویی در قبال تصمیم درباره اعمال تحریم علیه دولت چین کرده است». 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که باید توجه داشت برخلاف کره شمالی، ایران به شدت وابسته به بازار بین‌المللی نفت با تکیه بر نظام مالی بین‌المللی به خصوص شبکه معاملات مالی سوئیفت بود در نتیجه اقتصاد آن کشور آسیب‌پذیرتر بود در حالی که کره شمالی منطقه‌ای خاکستری و مملو از وجود شرکت‌هایی است که کسب و کارشان از طریق تجارت غیر‌قانونی است و در داخل اقتصاد چین نفوذ دارند به نوعی که حدود ۷۰ درصد تجارت کره‌شمالی از طریق چین انجام می‌شود».  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
4
آشغال تر از کره شمالی داریم؟
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
0
فقط کوبا
عشق است کوبا
سرزمین عاشقان کوبا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین