کد خبر: ۴۰۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

رهاورد کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام/هدفگذاری افزایش مبادلات تجاری به 2میلیارد دلار

ایران و ویتنام در جریان سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به هانوی، علاوه بر تفاهم برای تسهیلات مراودات بانکی و برقراری خط پرواز مستقیم، توافق کردند حجم مبادلات تجاری میان 2 کشور از 390 میلیون دلار کنونی به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام را برعهده دارد در سفر رئیس جمهوری به جنوب شرق آسیا، دیدارهای مختلفی با مقام های اقتصادی این کشور درباره گسترش مناسبات صنعتی و تجاری داشت که به توافق هایی نیز منجر شد.

** افزایش مبادلات هانوی - تهران به 2 میلیارد دلار در سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به ویتنام درباره دستاوردهای این سفر به ایرنا گفت: ایران در حال مذاکره با ویتنام برای ایجاد تجارت ترجیحی است و پیش بینی می شود تا سال 2020 حجم مبادلات دو کشور به حدود 2 میلیارد دلار برسد .
محمدرضا نعمت زاده افزود: با توجه به توافقنامه تجارت آزاد بین ویتنام و چین، این کشور محل خوبی برای انتقال کالا و خدمات ایرانی است که می تواند به نوبه خود به چین منتقل شود و دسترسی ایران به بازار بزرگ منطقه را فراهم کند.

** مشارکت در بخش اکتشاف و ساخت پالایشگاه
وزیر صنعت از همه علاقمندان، سرمایه گذاران و تجار تقاضا کرد تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند و گفت: شرکت نفت ویتنام در چند طرح نفتی ایران مشغول اکتشاف بوده و این همکاری قابل گسترش است.
نعمت زاده ادامه داد: ایران در گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد پالایشگاه در ویتنام را داده بود که به دلیل تحریم کار پیش نرفت.
وی تاکید کرد: اکنون زمینه فراهم است تا در آینده در پالایشگاه دوم و چه پالایشگاه سوم که در دست مطالعه است مشارکت داشته باشیم.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام گفت: ممکن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شرکت های ویتنامی و ایرانی توانمندی های خود را عرضه کنند و حجم همکاری های مهندسی را در کنار فعالیت های تجاری توسعه دهیم.
وی به اعزام رایزن بازرگانی به ویتنام در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تلاش سفیر کشورمان و شرکت های تولیدکننده و صادرکننده، حجم صادراتمان دو برابر شده، گرچه هنوز ناچیز است.
وزیر صنعت گفت: پارسال ایران و ویتنام حدود 350 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند اما با توجه به رشد سرمایه گذاری در این کشور و زمینه کار در بخش کالا و خدمات فنی - مهندسی، عرصه برای کار مشترک، گسترده است.

** مشارکت در بخش معدن
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر رییس جمهوری و هیات همراه به ویتنام، با رییس سازمان توسعه معادن این کشور نیز دیدار کرد.
سرمایه گذاری 2 کشور در بوکسیت آلومینا، صادرات گچ ایران به ویتنام، سرمایه گذاری در زغال سنگ و سرمایه گذاری توسط ویتنام در صنعت آلومینیوم ایران، از مهمترین دستاوردهای این دیدار بود.

** توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران
توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران از دیگر دستاوردهای این سفر بود.
نعمت زاده در این رابطه گفت: با مذاکراتی که با طرف ویتنامی انجام دادیم، قرار شد کمیسیون مشترک ایران و ویتنام که برای مدت ها، تشکیل نشده بود تا پیش ازپایان سال میلادی برگزار شود.
به گفته نعمت زاده، مقرر شده است تا نهمین کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران تشکیل و در آن، روند اجرایی شدن توافق ها و تفاهم های انجام شده میان دو کشور بررسی و دنبال شود.

** امضای تفاهمنامه بانکی
نعمت زاده در ادامه به دستاوردهای این سفر اشاره کرد و گفت: در ویتنام دیدارهایی با رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس کل حزب کمونیست و مقام های ارشد مختلف این کشور انجام شد که در هر یک از این دیدارها، توافق ها و تفاهم های خوبی در راستای تقویت گسترش همکاری های اقتصادی، بانکی، مالی، گردشگری و بازرگانی دو کشور به دست آمد.
وزیر صنعت، آینده روابط دو کشور را بسیار روشن دانست و افزود: یکی از مشکلات اصلی در گسترش روابط ایران و ویتنام، نبود رابطه و تعاملات بانکی مستقیم بود که خوشبختانه در این سفر، رئیسان هر بانک مرکزی دو کشور، تفاهم نامه هایی را به همراه جزئیات امضا کردند تا کمیته مشترکی بین تهران و هانوی تشکیل شود.
وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر روابط بانکی دو کشور بتواند بخش خصوصی را نسبت به سرمایه گذاری و ورود به عرصه تعاملات بازرگانی و تجاری با طرف ویتنامی و بالعکس امیدوار و فعال کند.
رئیس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام با تاکید بر اینکه ظرفیت ارزشمندی برای افزایش حجم تبادلات دو کشور وجود دارد، گفت: اکنون حجم تبادلات تجاری کشور، حداکثر به 390 میلیون دلار می رسد که در دیدار رئیس جمهوری با همتای ویتنامی توافق شد حجم این تبادلات به 2 میلیارد دلار در سال برسد.

** توافق برای راه اندازی خط پرواز مستقیم تهران-هانوی
وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین به برگزاری نشست مشترکی با طرف ویتنامی درباره برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هانوی اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای گسترش تعاملات میان ایران و ویتنام بحث گردشگری است و در همین زمینه در تلاشیم برای تسهیل و رونق بخشی به صنعت گردشگری، خط پرواز مستقیم میان تهران ـ هانوی را راه بیندازیم که این امر کمک زیادی به این صنعت می کند.
به گزارش ایرنا، در پایان سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به ویتنام، دو کشور در بیانیه مشترکی با اشاره به تغییرات عمیق و پیچیده در وضعیت منطقه ای و بین المللی، بر همکاری کشورهای در حال توسعه در امور بین المللی تاکید کردند.
در این بیانیه مشترک که در 14 بند منتشر شد، ایران و ویتنام برای افزایش همکاری های دوجانبه در تجارت و سرمایه گذاری توافق کردند و به ارائه شرایط مطلوب برای کسب و کار در دو کشور باهدف افزایش دسترسی به بازار یکدیگر متعهد شدند به گونه ای که هدف مبادلات 2 میلیارد دلاری بین دو کشور در آینده محقق شود.
همچنین دو طرف ایده همکاری در مزارع برنج در ویتنام برای صادرات به ایران را مورد بحث قرار دادند و دو رئیس جمهوری بر اهمیت همکاری های بیشتر در بخش ارتباطات و اطلاعات از راه دور، علم و فناوری، خدمات مهندسی، کشاورزی، انرژی و امنیت نیز تاکید ورزیدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین