به گزارش مهر، به گفته این پژوهشگر خاستگاه بیاخلاقی و بداخلاقی در کلانشهر تهران را میتوان به تعیینکنندههای اجتماعی- فرهنگی مهمی از جمله فردگرایی، حاشیهنشینی و عدم بلوغ اخلاقی نسبت داد.
همراهسازی توسعۀ اقتصادی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط -عدالت، انصاف و برابری، همراهسازی توسعۀ اجتماعی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط -هویت شهروندی، حق، وظیفه، امتیاز، مشارکت، همراهسازی توسعۀ فرهنگی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط -آموزش اخلاق شهروندی وهمراهسازی توسعۀ حقوقی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط –قانونگرایی شهروندی و قانونمندی مدیریت شهری از راهبردهای سیاستی شهری است که میتوانند برای تدبیر این نابسامانی اخلاقی در کلانشهر تهران مورد نظر مدیریت شهری قرار گیرند.
بی اخلاقی در تهران بحرانی نیست
بر اساس نظرسنجی میدانی که در این پژوهش انجام شده است مجموعهای از خصایص ضد اخلاقی که یک اجتماع شهری خوب را میتواند تهدید کند، متأسفانه در کلانشهر تهران قابل مشاهده است. با این وجود، با توجه به اینکه روال اجتماعی این آسیبها هنوز حجم بحرانی (وفور بیش از حد نرمال) نیافتهاند، بنابراین همچنان بازسازی وجهه اخلاقی شهری به قوت خود باقی است.
آسیبهای اجتماعی متزلزلکننده اخلاق اجتماعی در کلانشهر تهران در دهۀ ۹۰ (ایسپا، ۱۳۹۲)
مقوله {نظر ۱۲۷۴ پاسخگو دربارۀ میزان رواج آسیبهای اجتماعی در کلانشهر تهران ۱۳۹۲} |
آمار (درصد) {گزینۀ زیاد} |
جدول منبع اصلی |
|
۷۵ |
۵ |
|
۶۰ |
۷ |
|
۶۷ |
۱۳ |
|
۸۴ |
۱۵ |
|
۸۰ |
۱۹ |
|
۵۳ |
۲۱ |
|
۷۱ |
۲۵ |
|
۷۱ |
۲۹ |
|
۸۶ |
۳۵ |
|
۷۰ |
۳۹ |
|
۶۱ |
۴۲ |
۱. زورگیری و اخاذی |
۵۹ |
۴۳ |
|
۶۲ |
۴۵ |
۱- نزول و رباخواری |
۶۷ |
۴۹ |
ارزشهای اخلاقی و کنشهای اجتماعی
کنشهای اجتماعی ما متأثر از ارزشهایی هستند که آنها را هدایت میکنند؛ این کنشها خواه در پهنۀ کلان -اجتماع ملی- خواه در پهنۀ خرد -اجتماع محلی- روی دهند، در هر دو صورت منش اجتماعی ما را میسازند. از این رو، پیوند میان«کنش، ارزش و منش» ناگسستنی است. بروز «رفتارهای بیاخلاقی، بداخلاقی و اخلاقستیزی» در سطح کلان شهری حاصل گسست میان اینهاست.
وضع پیوست/ گسست میان «کنش، ارزش و منش» در کلانشهر تهران در سال۱۳۹۳
( در مناطق ۳ و ۱۵/ دانشآموزان) و (حجم نمونه= ۴۳۵ نفر)
مقوله |
دادههای تجربی |
|
موافقت اکثریت پاسخگویان |
|
موافقت اکثریت پاسخگویان |
|
انصاف، وفاداری، امانتداری و صداقت |
|
۸۵ درصد معتقدند وجود ندارد |
|
۹۰ درصد معتقدند دورویی وجود دارد ۲۳ درصد نیز معتقدند ، مردم راستگویند |
چنین گسستی را حتی میتوان در رایجترین و سادهترین رفتار اجتماعی، رانندگی و ترافیک شهری، مشاهده کرد. برای نمونه یک پژوهش شهری مرتبط، نشان میدهد تزلزل در سه عامل اخلاقی اجتماعی مهم، نداشتن حس مسئولیت، نداشتن عمل به تکلیف و نداشتن حس تعهد بر تزلزل اخلاق ترافیکی شهری مؤثر واقع شده است.
این پژوهش همچنان حاکی از آن است که وضع نامناسب رفتار ترافیکی در شهر تهران که خود را به صورت تخلفات راهنمایی و رانندگی نشان میدهد، بیشتر ناشی از این است که فرهنگ ترافیک شهری نتوانسته است به خوبی و شایستگی لازم در خدمت اجتماعی شدن اخلاقی رانندگان و عابران درآید.
چگونه شهری اخلاقی داشته باشیم
بر اساس دستاوردهای این پژوهش احساس وفاداری به زندگی شهری، احساس تعهد به گروه اجتماعی، احساس مسئولیت در قبال زندگی شهری، داشتن حس ایثار برای مشارکت حقیقی در شهر، احساس تکلیف در قبال بهتر کردن زندگی شهری می تواند بر رشد اخلاقیات در جامعه موثر باشد.
همراهسازی توسعۀ اقتصادی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط -عدالت، انصاف و برابری یکی از راهبردهایی است که این پژوهش برای کاهش بی اخلاقی و رشد اخلاقیات در کلانشهرها از جمله تهران ارائه کرده است. همچنین همراهسازی توسعۀ اجتماعی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط - هویت شهروندی، حق، وظیفه، امتیاز و مشارکت، همراهسازی توسعۀ فرهنگی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط -آموزش اخلاق شهروندی، همراهسازی توسعۀ حقوقی شهری کنونی تهران با ملاحظات اخلاقی مرتبط –قانونگرایی شهروندی و قانونمندی مدیریت شهری از دیگر پیشنهاداتی است که برای رسیدن به یک شهر اخلاقی داده شده است.
به قول حکیم طوس ز دانش به اندر جهان هیچ نیست تن مرده و جان نادان یکی است
درب متروبازمیشودتحمل پیاده شدن نیست مانندقوم مغول حمله میکنندوهزارهنجارشکنی همه درخط ویژه اتوبوس هستندازموتوروماشین وغیره.
ببخشیدهنجارشکنی چطوری میشه اینهمه تصادف جرحی وکشته درشهروجاده هنوزبه مرحله حادنرسیده باباتودیگه کی هستی.
معدن کار دچار بیماریهای تنفسی می شود .
جوشکاران چشمشان آسیب می بیند .
راننده ها مهره های کمر مشکل پیدا می کند .
کارهای ایستاده واریس مبتلا می شوند .
محیط های پر سرو صدا شنوایی آسیب می بیند ..
انسان های آسیب دیده محیط های افسرده ، فرافکنی کرده و خودشان و حرفشان با نشاط جلوه می دهند ، اما در واقع نیستد .
تعداد کم مدیران امروزی جامعه جدا از آسیب دیدها نیستند ، که به شیوه تصمیم تسری پیدا کرده ،
ومشکل محصولات تصمیمات این عده است .
یکی هم آدمی که درس سیاست را اتجربه سیاسی جهان نیاموخته ، اما شیفته سیاست و در امورآکادمی شناخته شده ، اظهارات جذاب و شیرین و خانه خراب کن می زند ، در لباس اخلاق .
بعد شهر را مگس سفید ضد اخلاقی میگیرد .
یکی هم آدمی که درس سیاست را از تجربه سیاسی جهان نیاموخته ، اما شیفته سیاست و در امورآکادمی شناخته شده ، اظهارات جذاب و شیرین و خانه خراب کن می زند ، در لباس اخلاق .
بعد شهر را مگس سفید ضد اخلاقی میگیرد .
غیر مستقیم یعنی مجوز اسید پاشی برای افرادی که تجزیه تحلیل مسایل را ندارند ، نماز خوان هم نیستند ،