کد خبر: ۴۰۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

آمار واقعی مبتلایان به ایدز؟

عضوکمیته کشوری ایدزبا اشاره به اینکه آمار واقعی مبتلایان به ایدز با موارد ثبت شده بیماری کاملا متفاوت است، گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمار واقعی مبتلایان در ایران 3 تا 4 برابر موارد ثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بر همین اساس، پیش بینی می شود بین 90 هزار تا 120 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

دبیرعلمی دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز اظهار کرد که تاکنون نزدیک به 30 هزار نفر مبتلا به ایذر در کشور ثبت شده اند که تعدادی از آنها متاسفانه فوت و تعدادی دیگر هم تحت درمان هستند.

مردانی بااشاره به اینکه سن ابتلا به HIV در کشور کاهش یافته است، گفت:در سال های گذشته زنان درصد کمی از ابتلا به HIV به خود اختصاص می دادند اما این روند تغییر یافته و هم اکنوت درصد بالاتری را به خودشان اختصاص داده اند.

وی جوانان را از آسیب پذیرین گروه مبتلا به این بیماری اعلام کرد و افزود: تا چندسال پیش بیشترین موارد انتقال بیماری از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی بوده که از چند مدت پیش این موضوع از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی پرخطر تغییر یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف ما شناسایی به موقع مبتلایان است تا نگذاریم آنها به مرحله پیشرفته بیماری برسند.

دبیرعلمی دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز افزود:آمارها نشان می دهد که اگر آموزش وپیشگیری از راه های انتقال HIV و ایدز را به جدیت ادامه ندهیم، در آینده نزدیک با بحران روبرو خواهیم شد.

** آزمایش رایگان ایدز در مراکز بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی

وی با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل کمیته کشوری ایدز در حال حاضر در اقصی نقاط کشور تشخیص سریع HIV صورت می گیرد، گفت: مردم با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی یا مراکز مشاره ای دانشگاه های علوم پزشکی، می توانند رایگان این آزمایش را انجام دهند. 

این عضو کمیته کشوری ایدز اظهار کرد: با این اقدام مردم در اسرع وقت می توانند از ابتلا به این بیماری مطلع و اقدامات لازم برای درمان آن انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که در اغلب کشورها توجه خاص به روش های ملکولی در تشخیص بیماری HIV یا ایدز شده است، افزود: هرچند این روش درمانی در ایران نوپا است اما فعالیت های بسیار مناسب در این زمینه صورت گرفته و به نظر می آید این روش باید در استان ها عملیاتی شود.

مردانی، تشخیص سریع را از مهمترین مزیت این روش اعلام کرد و گفت: با استفاده از این روش سریع تر می توانیم بیماری را تشخیص داده و نگذاریم افراد در مرحله پیشرفته به مراکز درمانی مراجعه کنند.

** توجه ویژه ششمین سمینار سراسری ایدز به آموزش همگانی 

وی گفت: آموزش عمومی و فراگیر مردم در دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز مورد توجه خاص قرار گرفته و سعی شده با حضور بیماران درمان شده، شرکت کنندگان به صورت عملی با این بیماری آشنا شوند.

مردانی افزایش آگاهی را بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین وظائف این رویداد علمی افزایش آگاهی پزشکان، پرستاران در ارتباط با مسال بیماری ایدز است. 

وی، آشنایی پزشکان و پرستاران و پرسنل پزشکی با آخرین یافته علمی، بیان دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی را از مهمترین آهداف این سمینار اعلام کرد و گفت: ارائه آموزش های لازم به جامعه در ارتباط با بیماری HIV و ارتقا اطلاعات عمومی مردم از دیگر اهداف این مراسم است.

مردانی با اشاره به اینکه اگر این بیماری خوب مدیریت شود، می توان با آن مبارزه کرد، افزود: اپیدمیولوژی HIV در ایران و جهان، تازه های تشخیصی در بیماران HIV، پیشگیری از HIV ، HIVدر گروه های آسیب پذیر به خصوص زنان و کودکان، دارو درمانی در بیماری HIV و جنبه­ های روانشناختی HIV از محوهای این سیمنار است.

دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز از 17 تا 19 آذر سال جاری در سالن همایش های بین المللی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین