کد خبر: ۴۰۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۴

ثانیه های آخر ایران در آژانس

آفتاب‌‌نیوز : در ادامه این گزارش آمده است که به رغم اینکه جدال بر سر برنامه های ایران به روز سوم کشیده شده اما ‌هنوز دیپلمات های غربی امیدوارند که تمامی اعضای 35 عضو شورای حکام علیه ایران رأی بدهند.
 
تقریبا تمامی اعضای شورای حکام با فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت موافق هستند ولی بحث آمریکا و مصر برای در نظر گرفتن اسرائیل به عنوان یک قدرت هسته ای در بین سران عرب باعث شد که رأی گیری به شنبه موکول شود. دیپلمات کشورهای عربی معتقدند که اسرائیل نیز مانند ایران باید کار ساخت تسلیحات هسته ای خود را متوقف کند. 

همچنین دیپلمات های غربی خاطرنشان کردند که آمریکا خواهان پیگیری در خصوص برنامه های هسته ای اسرائیل در خاورمیانه نیست و در حال حاضر فقط از ایران به عنوان تهدید منطقه ای یاد می کند. 

از سوی دیگر جواد وعیدی با نزدیک شدن زمان رأی گیری و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هشدار داد که در صورت ارجاع پرونده به شورا ایران مذاکرات با سران کرملین را در خصوص پیشنهاد روسیه نادیده می گرد و تمامی همکاری ها پایان خواهد پذیرفت. 

در همین حال نماینده روسیه در آژانس هرگونه تهدید را رد کرد و گفت: پیشنهاد مسکو همچنان در جریان است و مذاکرات با سران تهران ادامه خواهد داشت؛ ولی وعیدی اعلام کرد که به نظر می رسد ارجاع غیرقابل اجتناب است و در نتیجه فقط دو راه حل باقی می ماند، نخست پایان راه دیپلماسی و دوم مرگ پیشنهاد روسیه. 

خبرگزاری آسوشیتد پرس در ادامه می نویسد: با سپری شدن ثانیه های آخر، حمایت ها از ایران بسیار کاهش یافته ولی هنوز کوبا، سوریه و ونزوئلا با این ارجاع مخالف هستند. 

همچنین نماینده چین در سازمان ملل گفت: پکن خواهان فشار بر ایران نیست و ما بیشتر خواستار توقف برنامه های این کشور هستیم. حتی اگر سران کشورها به توافق کامل برسند، هیچ تصمیمی تا ماه آینده اتخاذ نخواهد شد. 

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: در نهایت مشخص نشد که واشنگتن به چه مصالحه ای دست یافته است، اما یک مقام ارشد اعلام کرد که در این  قطعنامه اشاره ای به خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای خواهد شد. مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: آمریکا این اصل را پیش از این نیز پذیرفته بود و ما همگی امیدواریم روزی فرا برسد که خاورمیانه به وضعیتی دست یابد که هیچ سلاح هسته ای در آن نباشد. 

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از دیپلمات ها می گویند که این قطعنامه امکان دارد با اکثریت قاطع تصویب نشود چرا که 16 عضو بلوک عدم تعهد همچنان با آن مخالفند. 

براساس این گزارش، جنبش عدم تعهد خواستار آن شده که تمام اشاره ها به شورای امنیت حذف شود یا هرگونه گزارش مسأله به سازمان ملل را تا پس از ارایه گزارش کامل آژانس در ماه مارس به تعویق بیندازند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین