کد خبر: ۴۰۱۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳

آرزوی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

مراسم رونمایی از ۶ جلد کتاب که به تازگی ازسوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون دفاع مقدس به چاپ رسیده‌اند، برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 در این مراسم که صبح روز شنبه (۲۴ مهر) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، امیر سرتیپ «سید عبدالرحیم موسوی»، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شهادت امام حسین (ع) بیان کرد: ذکر عاشورا و آنچه که در آن نصفه روز اتفاق افتاده، دو فایده در پی دارد. نخست اینکه زنگار را از دل‌های ما پاک می‌کند و دیگر اینکه برای بشریت چراغ هدایت است. ما باور داریم که نزدیک‌ترین مقطع تاریخی به عاشورا دفاع مقدس است و این بازه‌ی‌ زمانی یک تابلوی نقاشی محدود از پهنه وسیع عرصه عاشورا را در خود دارد که به رهبری امام (ره) به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: برای صیقل دل‌ها و زنده‌ نگه داشتن چراغ هدایتِ دوران دفاع مقدس باید به شکل‌های گوناگون اقدام کنیم که نگارش کتاب یکی از این اقدامات خواهد بود. خوشبختانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از این نهادهای پیشرو و ارزنده است.

امیر موسوی با اشاره به منحصر به‌فرد بودن کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی شدند بیان کرد: نخست اینکه این کتاب‌ها کاملا مستند هستند و دیگری آن که دقیقه به دقیقه از حوادث دوران دفاع مقدس در آن ثبت شده است. جا دارد اینجا عنوان کنم یکی از آرزوهای من این است که تمامی قشرهایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند کتابی را مانند تقویم تاریخ دفاع مقدس به نگارش درآوردند که اگر زمانی خواستیم بدانیم روز ۳۱ شهریور ۵۹ در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه چه اتفاقی افتاده است، بتوانیم با رجوع به این کتاب آگاه شویم که در زمین، هوا، دریا یا نیروهای دیگر چه اتفاقی رخ داده است. بدون شک اگر تمام یگان‌ها تقویم دفاع مقدس را در کتابی تجمیع کنند آنگاه به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: هر آنکس که از دفاع مقدس مطلبی را بیان می‌کند درست است، اما باید یاآاور شویم هرکس از زاویه دید خودش مباحث را بیان می‌کند و ممکن است در قسمتی دیگری از جبهه‌های دفاع مقدس نیز وقایعی رخ داده باشد که از زاویه دید او پنهان مانده باشد. از همین رو اگر این مجموعه تجمیع شود، تفسیرهای بسیار خوبی از هشت سال دفاع مقدس خواهیم داشت. خوشبختانه در همین راستا نیروی زمینی ارتش ۳۶جلد تقویم تاریخ دفاع مقدس را به نگارش درآورده است. نیروی هوایی و دریایی نیز در حال انجام این کار هستند.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که هر آن چیز که درباره امدادهای غیبی گفته می‌شود درست است، اما معتقدم بزرگترین امداد غیبی ما در روحیه خانم‌ها، مادران، همسران و دختران آن دوران‌ها تجلی یافت که کار ساده‌ای نبود. در همین رابطه کتابی با عنوان «نقش زنان در دفاع مقدس» رونمایی خواهد شد که با روش تحقیقی به سوالات و فرضیات، علمی پاسخ خواهند داد.

امیر سرتیپ موسوی با اشاره به کتاب صوتی شهید صیاد شیرازی توضیح داد: این کتاب که امروز قرار است رونمایی شود، زندگی شهید صیاد شیرازی از زبان خودش است. من در دوران کوتاهی افتخار شاگردی ایشان را داشتم و باید بگویم ایشان سوارکار عرصه خلوص، شهادت و ولایت‌مداری بود. خداوند نیز مزدش را با شهادت داد. یکی از ویژگی‌های بارز شهید صیاد شیرازی این بود که همه موارد را تبیین می‌کرد و پس از انجام عملیات، بلافاصله آن را برای دیگران تشریح و تدوین می‌کرد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: هیأت معارف جنگ نیز یکی از کارهای مهم شهید صیاد بود که بر اساس همین خصوصیت تبیینی به بیان موضوعات مرتبط با دفاع مقدس می‌پردازد.

به گزارش ایسنا،در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که آیا تاریخ مجموعه‌ای از اتفاقات و تصادف است یا موجودی هدفدار؟ توضیح داد: همه مواردی که در طبعیت شکل گرفته است بر اساس آیات قرآن هدفمند و غایت‌مدار هستند؛ به عنوان مثال زمانی شرق و غرب و آمریکا ارتشی را در ایران ایجاد کردند که یکی از اهداف این ارتش شاهنشاهی مقابله با روحانیون بود، اما تقدیر الهی بر این شد که همین ارتش شاهنشاهی در دورانی که انقلاب به پیروزی رسید از آن حمایت کند. در عراق نیز پس از آن که از سوی آمریکا اشغال شد، مدتی بعد حکومت شیعی بر آن حاکم شد. این موارد بخشی از نمونه‌های غایت‌مندی تاریخ است.

وی یادآور شد: ارتش ما مانند موسی (ع) بود که در پیش فرعون رشد کرد و خودش وسیله‌ای برای براندازی فرعون شد. از همین رو تاریخ برای ما عبرت است اما نه عبرتی که قصه‌گو باشد؛ بلکه عبرتی که برای رسیدن به خدا است. در قرآن نیز اشاره شده است که شما (جوامع اسلامی) باید نیروی نظامی قوی داشته باشند، به گونه‌ای که پیش از حمله، دشمن از آن ترس داشته باشد.

در بخش دیگر این مراسم، مهدی رمضانی - معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی - در سخنانی توضیح داد:‌ در این مراسم چهار کتاب در راستای تقویم تاریخ دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. تاکنون ۳۶ جلد چاپ شده و برآورد ما این است که این کتاب‌ها به ۱۰۰ جلد برسد. همچنین کتابی نیز در رابطه با صیاد شیرازی برای نخستین‌بار در قالب کتاب صوتی رونمایی خواهد شد و در کتابی هم به نقش زنان در دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

در پایان این مراسم از جلد ۳۲ تقویم تاریخ دفاع مقدس با عنوان «در امتداد فجر»، از جلد ۳۴ تقویم تاریخ دفاع مقدس  با عنوان «ضربت جندالله»، از جلد ۳۵ تقویم تاریخ دفاع مقدس  با عنوان «والفجر ۲»، از جلد ۳۶ تقویم تاریخ دفاع مقدس  با عنوان «والفجر ۳»، «نقش زنان در دفاع مقدس» و «کتاب صوتی شهید صیاد شیرازی»‌ رونمایی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین