کد خبر: ۴۰۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳

تصاویر/ تاثیرگذارترین چهره‌های نابینای جهان/ از ناجی برده‌های سیاه‌پوست تا بازیگر هالیوود

روز ۲۴ مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید نامگذاری شده است. در گزارش زیر با بر برخی از تاثیرگذارترین چهره‌های نابینای جهان آشنا می‌شوید.
آفتاب‌‌نیوز : هریت تابمن (۱۸۲۰- ۲۱ مارس ۱۹۱۳) مبارز علیه برده‌داری و یکی از موفقترین رهبران سازمان راه‌آهن سری بود. او در جوانی یک برده بود و به کانادا گریخته بود ولی به آمریکا بازگشت و به کمک صد‌ها برده سیاه‌پوست شتافت.

هلن کلر (۲۷ ژوئن ۱۸۸۰- یکم ژوئن ۱۹۶۸) نویسنده‌، فعال اجتماعی و مدرس آمریکایی نخستین فرد کر و لالی بود که در دانشگاه تحصیل کرد. او یک مدافع خستگی‌ناپذیر حقوق افراد معلول بود.


فرانکلین دلانو روزولت (۱۸۸۲-‌ ۱۹۴۵) سی‌ودومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا و یکی از محبوب‌ترینشان بود. روزولت معلولیت‌های متعددی از جمله اختلال در بینایی داشت که تا مدت‌ها اغلب مردم این کشور از وجود چنین مشکلی بی‌اطلاع بودند. 

لوئیس بریل ( ۱۸۰۹- ۱۸۵۲) در سه سالگی چشم چپش به‌طور تصادفی با یکی از ابزار کارگاه آهنگری پدرش آسیب دید که باعث نابینایی این چشم او شد. وی به علت نفوذ عفونت به چشم راستش در سن ۴ سالگی بینایی خود را کاملا از دست داد. او خالق خط بریل است.

آندری بوچلی متولد ۱۹۵۸ در ۱۲ سالگی در یک تصادف در جریان بازی فوتبال نابینا شد. وی با وجود تسلط به پیانو، فلوت و ساکسیفون در مدرسه نابینایان ادامه تحصیل داد و دکترای حقوق دریافت کرد. بوچلی با ایتالیایی خواننده‌های مشهور اپرا چون پاواروتی نیز همکاری داشته است.

کلود مونته (۱۸۴۰- ۱۹۲۶) بنیانگذار نقاشی امپرسیونیست فرانسوی بود. تا سال ۱۹۰۷ همچنان مشهور بود اما کم‌کم مشکلات جدی‌اش آغاز شد و بینایی‌اش را از دست داد. حتی در شرایطی که وضعیت بینایی کلود روز به روز بد‌تر می‌شد، او هیچ‌گاه از نقاشی کردن دست نکشید. کلود مونت در پایان زندگی‌اش و در حالی که کاملا نابینا شده بود، یکی از مشهور‌ترین آثار خود با عنوان «نیلوفرهای آبی» را نقاشی کرد.





دكتر طه حسين، اديب و محقق معاصر مصری، در سال 1889 (1307 قمری) در جنوب قاهره به دنيا آمد. در 3 سالگی، بر اثر درمان غلط بيماری چشمی كه به آن مبتلا شده بود بينايی خود را از دست داد.



جانی دپ بازيگر مطرح كه كمتر بدون عينك ديده شده حدود سه سال پیش اعلام کرد چشم چپش فقط فاصله چند سانتی‌متری را می‌بيند، همه چيز كاملا تار است و هيچ وقت ديد خوبی در چشم چپ نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین