کد خبر: ۴۰۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۱

اکنون همه چیز به نمره 20 البرادعی بستگی دارد

آفتاب‌‌نیوز :  خبرگزاری بی.بی.سی در گزارشی می نویسد: مساله ایران از  دو جهت دارای اهمیت است؛ در قدم اول شورای امنیت می تواند تحریم را برای این کشور اعمال کند و در این صورت تهران در مقابل این اقدام به شدت واکنش نشان خواهد داد و در گام بعدی قدرت های غربی سعی خواهند کرد همچنان روسیه و چین رادر کنار خود نگاه دارند. 

توافق اعضای شورای حکام این قدرت را به مقامات غربی داد تا جهان را وادار سازد به موضوع پرونده هسته ای ایران به عنوان یک مساله بین المللی نگاه کنند و از این به بعد فقط سران غرب با ایران رو در رو نخواهند بود. 

به هر حال هم اکنون نمی توان گفت که کدامیک از این دو راه برای مقابله با ایران انتخاب خواهد شد و به رغم ارجاع پرونده هنوز اقدام نهایی شورای امنیت مشخص نیست. مساله ای که در حال حاضر می توان بدون شک درباره آن صحبت کرد، این است که شورای امنیت تا گزارش ماه مارس محمد البرادعی دبیرکل آِِژانس هیچ اقدامی نخواهد کرد.

 بی.بی.سی در ادامه می نویسد: اکنون امریکا، روسیه، چین و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در نشست 30 ژانویه خود در لندن نشان دادند که با اعمال تحریم موافق هستند و همه اقدامات آینده به گزارش البرادعی وابسته است.
 
اگر محمد البرادعی در گزارش خود به ایران نمره خوبی بدهد، روسیه و چین با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مخالفت خواهند کرد و ممکن است پرونده ایران را وتو کنند. 

آخرین اتهام ایران از طریق بازرسان بین المللی حاکی از آن بود که ایران در حال غنی سازی اورانیوم برای تامین سوخت کلاهک های هسته ای خود است. در همین حال امریکا و متحدانش خاطر نشان کردند که ایران علاقه مند به ساخت سلاح های هسته ای است ولی ایران همچنان بر مقاصد صلح آمیز خود پافشاری می کند. 

در این گزارش آمده است که هیچ کس تاکنون راه حل منطقی برای پایان دادن به این بحران پیدا نکرده است. ایران بر حق خود بر اساس ان پی تی پافشاری می کند ولی بازرسان آژانس از مسائل دیگری سخن می گویند. 

اما در همین حال غرب تاکنون حق ایران را در خصوص داشتن تکنولوژی هسته ای نپذیرفته و ادعا می کنند که ایران از 18 سال پیش تاکنون کار غنی سازی را آغاز کرده است به همین دلیل آنان نمی توانند بیش از این به ایران اعتماد کند. 

در این جدال چین و روسیه در وسط راه قرار دارند و به خاطر منافع اقتصادی خود خواستار تحریم ایران نیستند. روسیه هم اکنون در نظر دارد کار راکتوری را که آلمانی ها در زمان حکومت شاه ایران آغاز کرده بودند به پایان برساند و پکن نیز به خاطر وابستگی شدیدش به نفت و گاز در این بحران بسیار میانه رواست. 

ولی با توجه به این منافع، هر دو کشور اعلام کردند که خواستار ایران مجهز به سلاح هسته ای نیستند و با هر گونه اقدام این کشور مقابله خواهند کرد. سران کرملین برای پایان دادن به این بحران پیشنهاد غنی سازی در خاک روسیه را مطرح کردند که در چند روز گذشته توسط سران ایران رد شد.
 
بی.بی.سی می نویسد: محمد البرادعی نیز طی چند روز گذشته پیشنهاد داد که ایران تعلیق خود را تا 10 سال آینده ادامه دهد و در صورت همکاری این بحران به سادگی قابل حل است. ولی مقامات تهران پس از اعلام خبر فوق تهدید کردند به فعالیت های خود سرعت بخشیده و همکاری با آژانس را قطع خواهند کرد. 

به رغم تمامی روی دادها طی ماه گذشته، هنوز این سوال وجود دارد که این بحران از طریق دیپلماسی حل خواهد شد یا حمله نظامی ؟ مقامات ارشد انگلیس اعلام کردند که حمله نظامی را نه تنها در دستور کار ندارند، حتی تاکنون درباره آن مذاکره نیز نکرده اند. ولی مقامات امریکا و اسرائیل خاطر نشان کرده اند که ایران نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند و در صورت ادامه این روند ممکن است، شرایط دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین