کد خبر: ۴۰۲۰۸۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
مطهری با اشاره به مصوبه امروز مجلس مطرح کرد؛

احتمال ورود مینو‌خالقی به مجلس/شورای‌نگهبان دوباره مصوبه‌مجلس را رد می‌کند؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مصوبه امروز نمایندگان در مورد استفساریه قانون انتخابات مجلس احتمالا زمینه ورود مینو خالقی را به مجلس فراهم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
علی مطهری با اشاره به تصویب استفساریه قانون انتخابات مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات، مطهری خبر داد: احتمال ورود مینو خالقی به مجلسصلاحیت منتخب را رد کند، اظهار کرد: پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته بود و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد. همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: کمیسیون شوراها در بررسی مجدد این استفساریه که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود این دو ایراد را رفع کرد؛ هم رفع ابهام شد و هم اضافه شد که با توجه به قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 78 که در آن تصریح شده هر رد صلاحیتی باید فرصت اعتراض داوطلب و پاسخ شورای نگهبان را داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند درباره صحت انتخابات یک حوزه اظهار نظر کند و طبیعتا بعد از انتخاب یک کاندیدا به وسیله مردم امکان رد صلاحیت وجود ندارد و اگر مدرک جدیدی هم پیدا شده باشد، طبق ماده 30 قانون آئین نامه داخلی باید به مجلس ارسال شود تا در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها به آن رسیدگی شود.

مطهری با تاکید بر اینکه اصلاحات اعمال شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شده تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که مصوبه امروز مجلس به تایید شورای نگهبان برسد اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

نائب رئیس مجلس درباره اینکه آیا با تصویب این استفساریه زمینه ورود مینو خالقی به مجلس فراهم می شود یا خیر؟ گفت: البته این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به خاطر موضوع خانم خالقی نیست ولی احتمالا مشکل ایشان را هم حل می‌کند.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا، اضافه کرد: حقوقدانان می‌گویند همیشه استفساریه عطف به ماسبق می‌شود زیرا قانونگذاری جدید نیست بلکه همان قانون قبلی است و فقط برداشت جدیدی از آن صورت می‌گیرد لذا این مصوبه هم به طور خودکار عطف به ماسبق می شود و احتمالا زمینه ورود خانم خالقی به مجلس را فراهم می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این استفساریه که جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شده، این سوال مطرح شده که آیا با توجه به مفاد تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۹/۷ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود؟، آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟

در پاسخ این استفساریه آمده است: خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره چهار ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت «قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب ۱۳۷۸/۸/۲۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام)» این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نمایندگان مجلس با ۱۵۱ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ رأی، با این استفساریه موافقت کردند.این استفساریه پیش از این در مجلس به تصویب رسیده بود اما مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
1
28
درود بر علی مطهری
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
30
0
بره مجلس دوربعد همه خانومها سرلخت عکس میگیرند
آنیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
17
1
بی خیال مینو خالقی...
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
33
0
علی مطهری آنقدر که بفکر مینو خالقی است و برای او تلاش می کند به فکر ملت و آخرت خود نیست
درود جایز نیست !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
به فکر مینو خالقی و ... نیست بلکه به فکر احقاق حق افرادی است که بعضی ها حق آنان را جهت نفع خود پایمال کرده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
27
آقای مطهری مردی شجاع ، دلسوز ، آگاه ، عاشق (ولایت ، مملکت ، رهبری) و در یک جمله شخصیتی است (مثل پدر شهیدش) که حرف حق را بر زبان جاری و پیگیری میکند حتی اگر برایش درد سر ایجاد شود
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
1
23
درود بر نماینده شجاع ملت.اگر 10 نفر در مجلس مثل آقای مطهری بودند آنوقت مجلس در راس امور بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
23
1
با سلام خدمت جناب مطهری و دست اندرکاران روزنامه وزین آفتاب ، فقط یک جمله خدمت شما عرض کنم و اون اینه وقتی اقایون بفکر حل مسائل گوناگون اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و معیشت مردم نیستند حالا بر فرض مینو خالقی به مجلس بیاید میخوات چکارکنه ، بیکاری را رفع کنه ، بچه های کار را سرو سامان بده ، محیط زیستو درست کنه ، اقتصادو سروسامان بده ، چی رو میخوات درست کنه که دوستان سنگ این خانمو به سینه میزنند مگه خانمای دیگه چکار کردند که ایشون بکنه .
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
به مردم احترام گذاشته شود ، مشکلات هم حل میشود.انشااله
ناصری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
9
جناب ناشناس اصل دفاع از حقوق مردم هس که تو قانون اساسی امده شخص مطرح نیست اقای مطهری دنبال اینه که اگه حقی از کسی ضایع شده بگیره و یک بدعت جدید باب نشه فرقی نداره مینو خالقی باشه یا هرکس و وضیفه هر نماینده ای هم اینه
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
4
0
یک فتنه گر دیگر به مجلس اضافه میشود.
نگار ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
خدا را شكر نماينده ها همگي به فكر ملت هستند! همه مشكلات ما با آمدن يك خانم حاشيه دار به مجلس حل خواهد شد! مردم مشكلات گراني و تورم ندارند وضعيت توليدات داخلي هم به سامان است وضع كشاورزان همگي توپ و چرخ صنعت درحال چرخيدن و خودروسازي ها هم خودروهاي خوب و باكيفيت و استاندارد آن هم با قيمت نازل در دنيا تحويل ملت مي دهند. يارانه نقدي هم حسابي هدفمند حذف خواهد شد! معلم ها و بازنشستگان مشكلات مالي و معيشتي ندارند! مشكل بيكاري و گراني و مسكن و .... هم كه ريشه كن شده است! و وضعيت حمل و نقل عمومي و آلودگي هوا هم به حمدالله نداريم و تنها مشكل مردم و مجلس آمدن خانم خالقي است كه آن هم به همت هيات رئيسه محترم مرتفع شد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین