کد خبر: ۴۰۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

ایندیپندنت: انگلیس در فروش سلاح به عربستان تجدیدنظر می کند

نشریه ایندیپندنت روز یکشنبه در گزارشی نوشت که دولت انگلیس درصدد تجدیدنظر در فروش سلاح به عربستان سعودی به دنبال حملات هوایی مرگبار اخیر به یک مراسم ترحیم در صنعا پایتخت یمن، است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، ایندیپندنت افزود: دولت انگلیس به دنبال این حمله عنوان کرده است که در شرایط صادرات پرسود سلاح به عربستان پس از آنکه این کشور مسئولیت حمله شنبه هفته گذشته به یک مراسم ترحیم در صنعا که منجر به کشته شدن بیش از 140 نفر شد، را پذیرفت، تجدیدنظر خواهد کرد.

ایندیپندنت نوشت: عربستان سعودی مدعی شده است که حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری این کشور در روز شنبه هفته گذشته (هفتم اکتبر) به مراسم ترحیم در صنعا، به دلیل دریافت 'اطلاعات اشتباه ' از سوی متحدانش در دولت یمن بوده است.
این نشریه افزود: به دنبال حمله هوایی عربستان سعودی به این مراسم که علاوه بر کشته شدن 140 نفر، بیش از 500 نفر زخمی شده اند، انگلیس بار دیگر به دلیل صادرات سلاح به ریاض، با محکومیت های بین المللی مواجه شد.
ایندیپندنت نوشت: عربستان سعودی قبل از گزارش تیم ارزیابی تحقیقاتی مشترک ائتلاف ( JIAT)، منکر دخالت در این حمله هوایی شده بود.

این نشریه اضافه کرد: وزارت خارجه انگلیس ضمن استقبال از این گزارش عنوان کرده است که منتظر دریافت جزییات بیشتری از این حمله است.
وزارت خارجه انگلیس در گزارشی که شامگاه شنبه بر روی تارنمای خودش در این خصوص منتشر کرده، گفته است: 'ما انتظار داریم که جزییات بیشتری از این حادثه دریافت کنیم. ما از این گزارش برای جمع بندی دیدگاه خود در مورد رهیافت و رفتار عربستان سعودی در قبال قانون بشردوستانه بین الملل استفاده خواهیم کرد. به نوبه خود از این اطلاعات در مورد ارزیابی معیارهای صادرات سلاح استفاده خواهد شد. '

براساس این گزارش، 'توبیاس ال وود' معاون وزیر امور خارجه انگلیس ضمن استقبال از گزارش تیم ارزیابی تحقیقاتی مشترک ائتلاف ( JIAT ) تحت رهبری عربستان در خصوص حمله مرگبار به سالن بزرگ صنعا، گفت: ما در حال بررسی جزییات این گزارش هستیم.
وی همچنین با بیان اینکه درگیری ها در یمن راه حل نظامی ندارد؛ گفت: ما از تمامی طرف های درگیر درخواست می کنیم به مذاکره سیاسی روی آورده و به مخاصمات پایان دهند.
هفته گذشته یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا لندن به دنبال این حمله قصد تجدیدنظر در سیاست فروش تسلیحات به عربستان سعودی دارد یا نه؟، گفته بود: «این یک موضوع مشخصی است که باید بدانیم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. ما به دنبال دریافت تأییدیه در این خصوص هستیم و تا زمانی که ارزیابی کاملی درباره حقایق میدانی نداشته باشیم، اظهار نظر بیشتر در این مورد، درست نخواهد بود».
این سخنگوی با اشاره به روابط نزدیک لندن با ریاض، افزود: «ما می خواهیم که سعودی ها تحقیقشان را انجام دهند. ما به طور مرتب تبعیت از قوانین و حقوق بین المللی را در بالاترین سطح با رژیم عربستان سعودی در میان می گذاریم».

پیش از این انگلیس در کنار سایر کشورها از جمله ایران، فرانسه، سوریه و آمریکا و نیز سازمان ملل این حمله را محکوم کرده بود.
اما بسیاری از رسانه های انگلیسی و گروه های مدنی ضد جنگ این کشور از جمله کارزار تبلیغاتی ائتلاف برای توقف جنگ و نیز کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح علاوه بر محکوم کردن این حمله، بار دیگر خواهان متوقف شدن فروش سلاح به عربستان شده بودند.
انگلیس هم اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 میلادی تاکنون، دو سوم تسلیحات فروخته شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.
گزارش های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.

براساس آمار رسمی کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.
علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در اواسط شهریورماه در بیانیه ای کتبی به پارلمان این کشور ، از فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به رغم متهم شدن ریاض به جنایت جنگی در یمن، دفاع کرده بود.

وی در این بیانیه گفته بود که ادعای مطرح شده در خصوص نقض قانون بین الملل بشردوستانه در جریان حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، تاکنون ثابت نشده است.
جانسون در این بیانیه تصریح داشت که آزمون کلیدی برای ادامه صادرات سلاح به عربستان سعودی، قانون بین الملل بشردوستانه و نقض احتمالی این قانون در جریان استفاده از این تسلیحات است.
وی افزود: 'با توجه به جمیع اطلاعاتی که به دست آورده ایم، ارزیابی ما این است که این اتفاق تاکنون صورت نگرفته است.'
در اثر حملات عربستان و متحدانش علیه یمن در طی 19 ماه گذشته, تاکنون هزاران یمنی ازجمله صدها زن و کودک شهید یا زخمی شده و ده ها هزار نفر نیز آواره شده اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب های جدی واردشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین