کد خبر: ۴۰۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹

مشارکت ایران و مالزی برای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

ایران دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را با مشارکت کشور مالزی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از بعدظهر امروز (یکشنبه ۲۵ مهرماه) رسما فعالیت خود را در حضور جمعی از سفرای کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی آغاز کرد. این نمایشگاه امسال با شعار «ایران را متفاوت ببینیم» برگزار می‌شود.

فرهاد امینیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی که اجرای دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران را برعهده دارد، در مراسم رونمایی از پوستر این نمایشگاه که با حضور معاون گردشگری کشور انجام شد، به افزایش شرکت‌کنندگان خارجی در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: این حضور سال پیش با ۱۵۸ درصد رشد همراه بوده است. با توجه به احتمال استقبال بیشتر از  نمایشگاه امسال، ۹ سالن به نمایشگاه امسال اختصاص داده می‌شود و فضا تا ۱۵ درصد به نسبت سال گذشته افزایش خواهد داشت.

هتل‌های ایران بهتر از پاریس است

پیش از آغاز سخنان محمدحسن کرمانی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران ـ کلیپی با تاکید بر جذابیت‌های نمایشگاه بین‌المللی سال قبل پخش شد که کرمانی در ادامه‌ی آن گفت: خوشحالم گردشگری کشورمان کم‌کم به این سو می‌رود، اما لازم است اکنون هدفمند حرکت کنیم و بدانیم در نمایشگاه گردشگری دنبال چه هستیم. فکر می‌کنم هنوز به شیوه سنتی این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما وقتی به نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌رویم، با فضای تفکیک شده‌ای مواجهیم که می‌دانیم چه محصولی را باید تهیه کنیم. قطعا نمایشگاه ایران خریداران داخلی را دارد، اما مسئله آن است که فعالیت‌های برون مرزی را برای دعوت از خریداران کشورهای دیگر افزایش دهیم.

 این فعال گردشگری سپس به ظرفیت‌های موجود در کشور که می‌تواند سبب توسعه گردشگری شود، اشاره کرد و افزود: یقینا ما با ضعف زیرساخت و ساختار مواجهیم، اما برخلاف آنچه گفته می‌شود اماکن اقامتی داخل کشور در حد قابل قبول است و ظرفیت خالی به میزان کافی برای پذیرش گردشگر وجود دارد. در بیان این اصل به هیچ وجه بزرگنمایی نمی‌کنم، خدمات و پذیرایی ما نمره خوبی از گردشگر می‌گیرد، حتی می‌توانم ادعا کنم اوضاع هتل‌های ما به مراتب از پاریس بهتر است. دوستانی که سفر می‌روند بهتر می‌توانند مقایسه کنند.

وی گفت: ایران یک کشور ۱۲ ماهه است و تفکیک فصلی برای محدود کردن زمان سفر گردشگران خارجی اشتباه است. وسعت جذابیت‌ها به حدی است که اصلا نمی‌توان گردشگری را به چهار شهر محدود کرد. البته که ما باید روی این موضوع کار کنیم و معرفی شایسته‌تری داشته باشیم.

کرمانی همچنین ایران را کشور امن منطقه دانست و اظهار کرد: گاه ما باید مسافران‌مان را نیمه‌شب به بیرون از محل اقامت‌شان ببریم تا این امنیت را به خوبی احساس کنند. به خاطر همین شرایطِ مثبت است که اکنون از نمایندگان کشورهای خارجی مقیم ایران خواهش می‌کنم این نکات مثبت را منتقل و تاریکی‌ها را برطرف کنند.

ایرانی‌ها پنجمین گردشگران پول‌ساز برای مالزی هستند

به گزارش ایسنا، «راجا نور شیروان زین‌العابدین»، سفیر مالزی در ایران در ادامه درباره تجربیات این کشور در زمینه گردشگری سخنرانی کرد و گفت:‌ تعداد گردشگران در کل جهان طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی امسال ۴ درصد رشد داشته، این در حالیست که رشد اقتصادی جهان فقط ۲.۵ درصد بوده است. اگر به آمار و ارقام سال گذشته توجه کنیم، می‌بینیم که گردشگری در ۱۵ سال اخیر عملکرد بهتری به نسبت اقتصاد داشته است.

وی  افزود: در مالزی گردشگری دومین صنعت درآمدزا از لحاظ جذب ارزهای خارجی به حساب می‌آید. ما در سال ۱۹۹۸ میلادی به جذب ۵.۵ میلیون گردشگر با ۲.۱ میلیارد دلار درآمد موفق شدیم. انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۶ میلیون گردشگر به مالزی سفر کنند و ۴۲ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست آوریم. بنابراین درکمتر از ۲۵ سال آینده صنعت گردشگری برای مالزی حاصل می‌کند ۲۰ برابر خواهد بود.

به گفته او در سال ۲۰۱۴ این صنعت ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ۱۳ درصد اشتغالزایی برای مالزی به ارمغان آورده است.

زین‌العابدین سپس به سودی که مالزی به ازای ۹ سال حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بدست آورد اشاره کرد و گفت:‌ در ابتدای مشارکت غرفه کشور ما در این نمایشگاه فقط ۱۲ متر مساحت داشت، اما در چهار سال اخیر مساحت آن به ۴۲ متر رسید. طیف فعالیت‌ها نیز به صنایع دستی، غذای سنتی، ارائه بلیت‌های رفت‌و برگشت رایگان به مالزی با مشارکت دو هواپیمایی ایران و ساخت سه هتل در مالزی به خاطر استقبال گردشگران ایرانی، گسترش پیدا کرد. حضور ما در این نمایشگاه بسیار سودمند بود.

سفیر مالزی در ایران گفت: بر اساس آمار موجود، گردشگران ایرانی در زمینه درآمدزایی برای مالزی در رتبه پنجم قرار دارند، این به آن معنی است که گردشگران ایرانی به نسبت گردشگران خارجی هزینه بیشتری در سفر خرج می‌کنند.

او همچنین از دولت ایران درخواست کرد؛ برای توسعه همکاری اطمینان بیشتری را در طرف مقابل ایجاد کند و در عین حال وضعیت زیرساخت بویژه در بخش اقامت را بهبود بخشد و زمینه بازاریابی برای محصولات مالزی را فراهم کند. ضمن آنکه برنامه‌ای برای توسعه نیروی انسانی و افزایش کیفت خدامات با کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

اهداف ما جاه‌طلبانه نیست

 علی باقر نعمتی زرگرآبادی ـ مدیرکل دفتر بازاریابی وتبلیغات گردشگری ـ نیز در ادامه این مراسم به شعار نمایشگاه امسال - "ایران را متفاوت ببینید" - پرداخت و گفت: واقعیت این است که زیبایی‌های ایران آنقدر لایه‌لایه و گسترده است که می‌طلبد فعالان صنعت گردشگری را دعوت کنیم تا با ایرانی متفاوت روبر شوند.

وی همچنین بیان کرد: تجربه کشورهای مانند مالزی و ترکیه در گرشگر ی نشان می دهد که اهداف ما چندان جاه‌ طلبانه نیست بلکه منطقی و قابل توجیه جلوه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم با حضور معاون گردشگری کشور و سفیر مالزی در ایران، در حالی که نمایندگانی از کشورهای اسپانیا، سوئیس، بلغارستان، مالزی، ‌عراق، ‌افغانستان، ترکیه، روسیه، غنا و شیلی حضور داشتند، پوستر دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین