کد خبر: ۴۰۲۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
برنامه ایران برای جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی

پیام مهم ایران به جهان/آیا نفت می‌تواند پلی میان ایران و غرب برقرار کند؟

«بیانیه وزارت نفت ایران برای جذب شرکت‌های خارجی به منظور مشارکت در اکتشاف و تولید نفت و گاز در ایران که یکی از بزرگترین ذخایر را در جهان در اختیار دارد کمتر از یک سال پس از لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران است. ایران با در نظرگیری برنامه‌ای بلندپروازانه خواستار جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه بیشتر از میزان کنونی تا یک دهه آینده است».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- روزنامه امریکایی «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی با اشاره به برنامه‌های کاربردی وزارت نفت ایران برای جذب شرکت‌های نفتی خارجی نوشته است که اعلام این خبر آن هم تقریبا یک هفته پس از تصمیم وزارت‌خزانه‌داری امریکا برای لغو تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران حاوی یک پیام مهم از سوی ایران به جهان است: ما بار دیگر خواستار رونق سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌های خارجی هستیم. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «بیانیه وزارت نفت ایران برای جذب شرکت‌های خارجی به منظور مشارکت در اکتشاف و تولید نفت و گاز در ایران که یکی از بزرگترین ذخایر را در جهان در اختیار دارد کمتر از یک سال پس از لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران است. ایران با در نظرگیری برنامه‌ای بلندپروازانه خواستار جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه بیشتر از میزان کنونی تا یک دهه آینده است». 

پیام مهم ایران به جهان/آیا نفت می‌تواند پلی میان ایران و غرب برقرار کند؟

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «شانا خبرگزاری وزارت نفت در گزارش روز یکشنبه خود از تلاش تهران برای احیای صنعت نفت خبر داده است؛ آن هم بعد از پایان تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای. اقتصاد ایران در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه که دارای نفت هستند متنوع‌تر است و ایران با بهبود روباط با غرب می‌خواهد وابستگی خود به چین را کاهش دهد. منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی ایران و معاون سابق وزیر نفت اخیرا در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفته بود که چینی‌ها به اندازه کافی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ایران باید فرصت‌های تازه‌تری را برای دیگر سرمایه‌گذاران فراهم کند». 

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به این که شرکت دولتی ملی نفت ایران از شرکت‌های واجد شرایط و معتبر برای انجام پروژه‌های بالادستی نفت و گاز دعوت کرده است اشاره می‌کند که ایران ۲۸ پروژه گازی و نفتی با کشورهای عراق، کویت، عربستان سعودی، قطر، امارات، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان دارد». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که قدمت نفت ایران به سال ۱۹۰۸ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که اولین حوزه نفت خام در حنوب غربی ایران کشف شد و امروز ایران سومین تولید‌کننده بزرگ اوپک است و چهارمین دارنده ذخایر نفتی در جهان است و دومین ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است و تولید نفت ۲۳ درصد از ثروت ایران را تشکیل می‌دهد». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که ایران پس از تحریم سال ۲۰۱۱ میلادی با مانعی جدی در جذب سرکت‌های خارجی در حوزه انرژی خود مواجه شد و به همین‌خاطر چین به سرمایه‌گذار اصلی و شریک تجاری ایران تبدیل شد. 

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: در حالی که چین خواستار حفظ موقعیت تجاری خود در بازار سرمایه‌گذاری ایران است، حسن روحانی رییس‌جمهوری خواستار احیای روابط سرمایه‌گذاری ایران با دیگر کشورهای جهان در دوران پسا‌تحریم است. این روزنامه در ادامه اشاره کرده که برخی از مقام‌های ایرانی امریکا را سرزنش می‌کنند و می‌گویند در مسیر کسب و کار ایران با کشورهای جهان مانع ایجاد می‌کند. 

همچنین خبرگزاری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار بین روسیه و هند برای همکاری در حوزه‌های دفاعی و انرژی به امضا رسید تا شروعی بر گرم‌تر‌شدن روابط این دو کشور در سایه بحران‌های منطقه‌ای باشد. 

بزرگ‌ترین این قراردادها، قرارداد خرید بخشی از شرکت نفت اسار هند و متعلقات آن در بنادر نفتی این کشور از سوی شرکت نفت بزرگ دولتی روسنفت روسیه بود که ارزش آن حدود 12.9 میلیارد دلار برآورده شده است. 

این خبرگزاری از این موضوع به عنوان پیش‌دستی روسیه در برابر عربستان سعودی و ایران یاد کرده و به پیامدهای آن پرداخته و می‌نویسد: «این ۱۳ میلیارد دلار می‌تواند به ضرر تولیدکنندگان در خاورمیانه تمام شود؛ آن هم در بازار به سرعت در حال رشد نفت. روس‌نفت روسیه بزرگترین تولید‌کننده نفت روسیه است. اقدام اخیر می‌تواند صادرکنندگان خاورمیانه را با مشکل مواجه سازد. همچنین در صورت تسهیل روند همکاری‌های‌نفتی ونزوئلا و روسیه این موضوع برای عربستان سعودی و  ایران چالش بزرگتری را ایجاد خواهد کرد».
 
بلومبرگ در ادامه اشاره می‌کند که پیش‌بینی می‌شود هندوستان با این قرارداد بیش از ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را تامین کند. 

یلومبرگ اشاره می‌کند که این اقدام روسیه پاسخی به تلاش عربستان سعودی برای نفوذ در بازار اروپا بوده که سال‌ها تحت سلطه روسیه قرار داشته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین