کد خبر: ۴۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۸

میدان جدید مبارزه ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : استار آن لاین در ادامه این گزارش می نویسد: پس از اعلام خبر توافق اعضای شورای حکام جرج بوش، رییس جمهور آمریکا و کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه این کشور با انتشار بیانیه ای از سران تهران خواستند که این پیغام را جدی بگیرند.
 
رایس در بیانیه ای خاطر نشان کرد که در صورت اینکه ایران فعالیت های خود را ادامه دهد جهان دیگر قادر به تحمل آن  نخواهد بود. 

در ادامه این گزارش آمده است که سازمان انرژی اتمی روز شنبه رای داد که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود اما اعضای ارشد سازمان ملل اتخاذ هر تصمیمی را که احتمالا شامل تحریم اقتصادی می شود را تا گزارش ماه مارس این سازمان به تعویق انداختند. 

گرگوری شولته نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: تنها راه جلوگیری از اقدام شورای امنیت این است که تهران فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند و اجازه دهد که بازرسان آژانس به کار خود در سایت های این کشور ادامه دهند. 

استار نیوز می نویسد: به رغم این بیانات و اقدام مقامات غربی ایران اعلام کرد که دیگر به پیمان پروتکل الحاقی که در سال 2003 تحت فشار غربی ها و بازرسان آژانس اتخاذ شده بود پایبند نیستند. 

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که بخاطر قطعنامه آژانس بین المللی این سازمان اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی و سایر همکاری های که فراتر از آن صورت گرفتند را به حال تعلیق در خواهد آورد. 

بر طبق این گزارش پس از آنکه ادعا شد ایران 18 سال فعالیت های سری اتمی دارد مقامات این کشور با امضای پروتکل الحاقی عدم گسترش سلاح های هسته ای داوطلبانه فعالیت های خود را متوقف کردند. 

مقامات ایران ادعا می کنند که برنامه های هسته ای آنان برای تولید انرژی برق است و نه آنطور که غربی ها می گویند برای ساخت بمب اتم و اضافه می کنند که آنان حق دارند که اورانیوم را در خاک خود بازفرآوری کنند و تاکنون ایران غنی سازی انجام نداده است. 

سران آلمان، فرانسه و بریتانیا که اکنون به E3 معروف شدند اعلام کردند که قطعنامه آژانس بسیار جدی است ولی اتخاذ تصمیم نهایی ممکن است به کندی انجام شود و یا هرگز رای در خصوص این کشور صادر نشود. 

بر اساس این گزاش اکنون 5 عضو شورای امنیت که خودشان دارای قدرت هسته ای هستند سرسختانه بدنبال تحریم ایران که چهارمین صادر کننده نفت جهان است، می باشند. 

پکن و مسکو بخاطر منافع اقتصادی خود بسیار محتاطانه با این پرونده رفتار می کنند و این موضوع تنها مانعی است که می توان از آن در شورای امنیت برای عدم اجرای تحریم بر علیه ایران از آن یاد کرده ولی در حال حاضر امریکا بریتانیا و فرانسه خواهان تحریم این کشور هستند. 

بوش رییس جمهوری آمریکا گفت: رای روز شنبه آغاز کار و پایانی برای تلاش های دیپلماسی محسوب نمی شود و ما خواهان توقف برنامه های تهران هستیم ولی جان مک کین نامزد انتخابات سال 2008 آمریکا خاطر نشان کرد که جهان خواهان اعمال تحریم است و اکنون چین و روسیه نیز از آمریکا می خواهند تا علیه ایران اقدام سریعی انجام دهد. 

وی افزود: همه راه ها باید به عنوان یک پیشنهاد در دستور کار باقی بماند و تنها اقدامی که اثرات آن از جمله نظامی بدتر خواهد بود ایران مجهز به سلاح هسته ای است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین