کد خبر: ۴۰۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۱

بوش رای پوتین را 6 میلیارد دلار خرید

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش اپن دموکراسی، چرا روسیه باید در مانوری شرکت کند که امریکا آن را هدایت می کند و کاملا مشخص است که در نهایت به یک جنگ منتهی می شود. 

وزیر امور خارجه روسیه پس از انتشار این خبر گفت که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت فقط یک هشدار است ولی توضیح نداد که چرا روسیه با تبدیل شدن به متحد امریکا خود را در گودال خطرناکی انداخته است و تسلیم ابر قدرت های جهانی شده است. 

می توان گفت که بوش رئیس جمهور امریکا قراردادی به پوتین پیشنهاد داد که مرد سیاستمدار این کشور نتوانست با آن مخالفت کند. موس نیوز یکی از رسانه های روسی روز گذشته اعلام کرد: لوک اویل جایگزین رسوایی نفتی هالیبرتون برای تامین سوخت در عراق شده است. بر اساس گزارش موس نیوز، از اول ماه آوریل سال جاری لیتاسکو حدود 180 هزار تن گازوئیل و 130 هزار تن سوخت دیزل را به عراق منتقل خواهد کرد و پس از مدتی این قرارداد قابل تجدید نظر خواهد بود.

بر اساس گزارش پنتاگون، جانشین هالیبرتون طی یک مناقصه انتخاب و برنده آن 6 شرکت ترکی و سازمان بازیافت امریکا بوده اند.

این یک پاداش بزرگ است که پوتین را وادار کند که بر علیه ایران رای دهد اما این مساله هنوز به خوبی در جهان مطرح نشده است. همچنین می توان گفت که این جایزه به شش شرکت ترکیه نیز متعلق می یابد که در صورت حمله امریکا به ایران، این کشور بتواند از پایگاه ترکیه برای انجام عملیات های خود استفاده کنند. 

هدف اصلی روسیه، دستیابی به حق جستجو و اکتشاف در مناطق غربی کورنا – 2 برای یافتن نفت است. پوتین همواره بیان می کند که دولت بوش با توافق کار لوک اویل به رژیم صدام حسین احترام گذاشته است و اکنون کاملا مشخص است که پوتین برنده واقعی این میدان نفتی است. 

بر اساس نوشته بوستون، رئیس لوک اویل در ملاقاتی با بحرالعلوم وزیر نفت عراق سعی کرد که به مقامات ایران کشور بفهماند روسیه طی قرار داد 6 میلیارد دلاری کار توسعه در میدان نفتی کورنا را بر عهده گرفته است. وزیر نفت عراق با پیروی از نظر واشنگتن کار بازبینی در قرارداد روسیه را آغاز کرد.

 ولی اکنون این سوال مطرح است که چرا بوش حاضر شده است برای بدست آوردن رای روسیه، یک میدان نفتی عراق را واگذار کند؛ چرا دولت واشنگتن احتیاج دارد که یک جنگ بسیار سخت را آغاز کند؟ 

حقیقت این است که حتی اگر دادن کنترل نفت برخی از میدان عراق توسط دولت بوش چندان جدی نباشد،واشنگتن اکنون خواستار تسلط به مبادلات نفتی در منطقه است. اگر ایران
در ماه مارس بورس نفت خود را راه اندازی کند، در حقیقت با تک تازی امریکا مبارزه و در طی یک شب صدها  میلیارد دلار به اقتصاد امریکا ضربه می زند.
 
این یک داستان نیست. اکنون ایالات متحده به عنوان تنها رهبر اقتصاد جهانی در زمینه تجارت نفت محسوب می شود امریکا با کنترل تبادلات نفتی در این بازی نقش اصلی را ایفا می کند.واشنگتن اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت، نگران افزایش قیمت این فرآورده و نفوذ کشوری ثالث در منطقه است. 

تهدید ایران مبنی بر فروش نفت به یورو می تواند انصار طلبی این کشور را از بین ببرد و سران کشورهای یورو به رقیب جدی امریکا تبدیل شود. 

انتقال لوک اویل نشان می دهد که امریکا سعی خود را می کند که بورس نفت ایران راه اندازی نشود و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت قبل از حمله نظامی در این راستا طرح ریزی شده است. برنامه حمله بوش به ایران فقط برای متوقف کردن تهدیدهای جهانی به اقتصاد این کشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین