کد خبر: ۴۰۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۰:۱۴
كندوكاودر بودجه 85 (7)

با اين بودجه، دولت باز هم بزرگ تر مي شود!

آفتاب‌‌نیوز :  دولتهاي بزرگ تر در بودجه هاي 84 و 85
با تصويب متممهاي بودجه 1384 و لايحه بودجه 1385 مي توان گفت در دو سال اول برنامه چهارم مصارف بودجه عمومي دولت به ترتيب 1/41 و 4/15 درصد رشد خواهد يافت. اين در حالي است كه براساس برنامه چهارم رشد بودجه عمومي براي سالهاي 1384 و 1385 فقط 3/18 و 9/13 درصد برآورد شده بود.

بدين ترتيب ما در انتهاي سال دوم برنامه چهارم شاهد بزرگ تر شدن اندازه دولت خواهيم بود. اين وضعيت نه تنها انحراف آشكار از سياستهاي برنامه چهارم خواهد بود، بلكه دولت را بيش از گذشته به درآمدهاي نفتي وابسته مي سازد و به دليل عدم انعطاف هزينه هاي جاري در جهت كاهش آن، اقتصاد كشور را در مقابل نوسانات قيمت نفت صادراتي آسيب پذير خواهد كرد. 

هزينه هاي دولت به كدام سو مي رود؟
اعتبارات هزينه اي دولت بدون شفاف سازي انرژي از 923/231 ميليارد ريال در انتهاي برنامه سوم به 379000ميليارد ريال در سال 1385 خواهد رسيد. رشد جبران خدمات كاركنان دولت در سالهاي 1384 و 1385 بسيار بيش ار هزينه تعديل مزد و حقوق كاركنان دولت به تناسب تورم است. رشد هزينه دولت بابت يارانه ها، كمكهاي بلاعوض و ساير هزينه ها در اين دو سال حيرت آور است.

توجه دولت به رفاه كاركنان خود و بهبود وضع اقشار آسيب پذير در بودجه كاملاً مشهود است. اما ادامه اين وضعيت ماليه عمومي را به بحران خواهد كشانيد و قابل دوام نيست. از اين رو تجديدنظر در تشكيلات و روشهاي دستگاههاي دولتي و تعديل نيروي انساني به ويژه در آموزش و پرورش و نيروهاي نظامي گريزناپذير مي نمايد. هدفمند كردن يارانه ها و اعمال كنترل و رعايت احتياط بيشتر در ارائه كمكهاي بلاعوض دولت به انواع نهادهاي عمومي غيردولتي توصيه مي شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۸۴/۱۱/۱۷
0
0
كاملا صيحيح است اما آياحاضر ند مثل روزهاپي كه برا ي كانديداتوري دمكرات بودند به حرف حساب گوش كند!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین