کد خبر: ۴۰۳۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵

برچسب "ناامنی" از کرمان حذف شده است

کرمان حدود ۴۰ سال پیش یکی از ۵ مقصد نخست گردشگران خارجی بود، در دهه ۷۰ به خاطر تردد قاچاقچی‌های مواد مخدر و پس از آن، حدود ۹ سال پیش به واسطه جنایت اشرار، وارد فهرست قرمز شد و در نقشه‌های جهانی، کرمان در کنار سیستان و بلوچستان به عنوان مناطق ناامن ایران برای سفر معرفی می‌شد، حذف برچسب ناامنی از روی این دو استان حدود یک دهه زمان برد، حالا کرمان دوباره به فهرست مقاصد گردشگران خارجی بازگشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود وفایی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان - درباره وضعیت حال حاضر این استان با توجه به وقایع گذشته که امنیت این منطقه را به مخاطره انداخته بود، به ایسنا، گفت: هیچ کدام از شهرهای کرمان و البته جاده‌های آن اکنون مشکل امنیتی ندارد. قبلا بخشی از مناطق استان به واسطه همجواری با سیستان و بلوچستان، ناامن بودند که به قاچاق مواد مخدر مربوط می‌شد. برخی از مناطق جنوبی کرمان مانند قلعه گنج که درحال حاضر «هتل کپری» در آن احداث شده، نیز ناامن و محروم بود، اما حالا آنجا امن‌ترین منطقه گردشگری کرمان به شمار می‌آید.

کرمان ناامن نیست

او با تاکید بر این که کرمان در مجموع مشکل امنیتی ندارد، افزود: زمانی در منطقه کلوت‌های شهداد، خط قرمزی تعیین شده بود، اما با ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو، گردشگران خارجی می‌توانند به راحتی وارد لوت شوند بدون این که راهنما داشته باشند، البته ما موافق این نوع ماجراجویی نیسیتم، چون احتمال وقوع حوادث غیرمتقربه‌ای چون گمشدن در کویر وجود دارد و نیاز است مدیریت خود را بر آن منطقه از نظر امدادی و امنیتی اعمال کنیم.

وفایی درباره حوادث لوت که منجر به کشته شدن برخی گردشگران شده بود، نیز توضیح داد: به غیر از عمق لوت، درباره سایر نقاط این کویر حساسیتی وجود ندارد. البته که نیاز است ما حفاظت و کنترل داشته باشیم تا از بروز اتفاقات غیرمترقبه جلوگیری کنیم.

لوت مدیریت می شود

وی بیان کرد: اصرار داریم کویر لوت مدیریت شود، چون درحال حاضر از منظر حفاظت از یک اثر طبیعی به خاطر ثبت در یونسکو، الزامات قانونی داریم. اکنون شرایط به شکلی نیست که هرکسی هر طور خواست وارد این منطقه شود، مثل آفرودسوارها که در گذشته به گلدان‌های نبکا و تپه‌های شنی کلوت آسیب‌هایی وارد می‌کردند، اکنون نیاز است این وضع مدیریت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان افزود: در شهداد پایگاهی به این منظور فعال شده که قرار است در منطقه فهرج نیز، این مدیریت تسری پیدا کند. ضمن آن که جامعه محلی روی این موضوع حساس شده است، آن‌ها تا چند وقت پیش از گیاه نبکا به عنوان هیزم استفاده می‌کردند، اما اکنون نه تنها این کار را نمی‌کنند، بلکه نبکاهای جدیدی را کاشته‌اند.

ورود گردشگران خارجی به کرمان ۴۰ درصد رشد داشته

«وفایی» سپس به رشد ۴۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به این استان اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تعداد گردشگران داخلی کرمان ۱۰ هزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال از مرز ۴۰ هزار نفر عبور کند. کرمان قابلیت این را دارد که بین چهار استان کشور به عنوان مقصد گردشگری مطرح شود.

وی اظهار کرد: این استان پیش از انقلاب، به واسطه آثار تاریخی و ارگ بم جزو پنج مقصد نخست گردشگران به شمار می‌آمد و در زمان جنگ به عنوان استان معین جنوب شرق، اثرگذاری زیادی در تامین امنیت داخلی کشور داشت. با وجود آن که گفته می‌شود کرمان استان خشک و کم آبی است، اما یک چهارم باغات کشور را دربرگرفته و همزمان دارای چهار اقلیم است، کویر شهداد با دمای بالای ۷۰ درجه در ۲۰ کیلومتری منطقه کوهستانی و برفگیر سیرچ واقع شده است.

وفایی گفت: کرمان دارای ۸۶ قله بالای سه هزار متر و ۱۲ قله بالای چهار هزار متر ارتفاع است. این استان سومین مرکز مرتفع ایران به شمار می آید و بلندترین آبشار را در منطقه جبل بارز، بزرگترین دهانه غار و بلندترین دشت و منطقه مسکونی ایران را به ارتفاع ۳۳۰۰ متر در بردارد و ۱۰ درصد عشایر کشور در این استان هستند که سردار قاسم سلیمانی از میان یکی از بزرگترین آن ها برخاسته است.

وی افزود: این تنوع در اقلیم و اقوام، باعث شده کرمان با ۲۵۰۷ گویش و زبان محلی از این منظر در رتبه دوم کشور قرار گیرد. این یافته به دنبال تهیه اطلس زبان و گویش ایران بدست آمده که نتیجه آن قرار است ۱۹ اسفندماه همزمان با روز زبان مادری، رونمایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان همچنین به ۷ اثر جهانی و ۵ پرونده این استان برای ثبت در فهرست یونکسو اشاره کرد و یادآور شد: این استان به واسطه تعداد آثار ثبت شده در فهرست جهانی، رتبه نخست کشور را دارد، همچنین ۸۰ درصد از عرصه ثبت شده کویر لوت در کرمان است و تا کنون ۷۰۰ اثر در فهرست میراث ملی ثبت شده و ۷ هزار اثر تاریخی به طور کل شناسایی شده که هنوز کامل نشده است.

به گفته او، وسیع ترین محوطه تاریخی به حوزه هلیل رود و جیرفت به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع اختصاص دارد که آخرین یافته ی های باستان شناسی، قدمت این منطقه را به تمدن ماقبل بین النهرین نسبت داده است.

از آخرین کاوش‌ها و مجیدزاده چه خبر؟

وفایی درباره آخرین کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه گفت: فروردین ماه امسال یک گروه از باستان‌شناسان در منطقه جیرفت کاوش‌هایی داشتند که البته مدیریت کار این تیم چندملیتی که از کشورهای ایران، ژاپن، فیلیپین و ایتالیا بودند، با آلمانی‌ها بود.

او درباره دعوت دوباره از پروفسور یوسف مجیدزاده ـ باستان شناس ـ که در منطقه جیرفت کاوش داشت، اظهار کرد: ایشان در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد و چند سالی است که کاوش‌های ایشان تکمیل نشده، اما طبق تحقیقات و آزمایش های صورت گرفته روی تمام ادعاهای آقای مجیدزاده درباره قدمت تمدن جیرفت، صحه گذاشته شده است.

این مقام مسؤول در استان کرمان با بیان این که ردپای تاریخ در این منطقه بدون انقطاع باقی مانده و از هر دوره تاریخی اثری وجود دارد، افزود: باستان‌شناسان براساس آزمایش‌هایی که در اسفندقه (در جیرفت) شده، اعلام کرده اند که قدمت یافته‌هایشان از این منطقه، به حدود ۹۰۰۰ سال قبل می رسد.

وی سپس درباره وضعیت بافت تاریخی کرمان و هماهنگی شهرداری با میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی، اظهار کرد: حدود دو ماه است که پایگاه بافت تاریخی در شهر کرمان راه‌اندازی شده و در این مدت ارتباط نزدیکی با شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی و جوامع بومی داشته است و از این منظر مشکلی وجود ندارد.

پروژه هزار هکتاری گردشگری در ارتفاعات کرمان

وفایی در ادامه به اسقبال سرمایه گذاران از این استان اشاره کرد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته، قرار است یک سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور در منطقه کوهستانی هنزاء یک مجموعه گردشگری و پیست اسکی در وسعت ۱۱۰۰ هکتار را با ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه احداث کند. علاوه بر این در حال مذاکره با تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی برای ساخت هتل و دیگر پروژه‌های گردشگری هستیم. البته میل سرمایه گذاران داخلی آنقدر است که جایی برای سرمایه گذاران خارجی نمی کذارد.

جشن یکصدمین بومگردی در کرمان

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان وجود دارد که هفته آینده جشن ۱۰۰تایی شدن این اقامتگاه ها برگزار می‌شود. بوم‌گردی باعث مهاجرت معکوس شده است. ظرفیت اقامت آن نیز درحال حاضر معادل هتل‌های این استان است.

او سپس درباره تبدیل کاروانسراهای تاریخی به اقامتگاه‌ نیز توضیح داد: تعداد کاروانسراهای موجود در کرمان قابل توجه است، در یک مسیر ۱۵۰ کیلومتری ۱۰ کاروانسرا وجود دارد که احیاء و بهره برداری از آن ها در دستور کار است، اما فعلا فقط کاروانسرای منطقه انار است که به واحد پذیرایی تبدیل شده، ولی ارتقاء کاربری آن به واحد اقامتی نیز در دستور قرار دارد.

وفایی همچنین درباره علت راه‌اندازی هتل کپری در قلعه گنج که به عنوان منطقه ای محروم شناخته می شد، گفت: بنیاد مستضعفان دنبال این بود که نقطه‌ای را به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب و برنامه‌ریزی کند که به پیشنهاد استان قلعه گنج انتخاب شد و اکنون مشهورترین اقامتگاه کپری در این منطقه احداث شده است. این جاذبه در یکی از محروم‌ترین مناطق ایران ایجاد شد که قلعه گنج را اکنون به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین