کد خبر: ۴۰۳۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

صالحی‌امیری؛ گزینه مناسب برای وزارت ارشاد

سید رضا صالحی امیری که به‌تازگی به‌عنوان جایگزین جنتی مطرح شده، دو سه ویژگی خوب دارد؛ نخست اینکه وی حوزه فرهنگ را خوب می‌شناسد و این امر بسیار مثبت است.
آفتاب‌‌نیوز :
بابک دربیکی، مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یادداشتی نوشته است: با توجه به سه عامل خواست عمومی، تحولات رخ داده طی دو سه سال اخیر در حوزه دولت و آرایش سیاسی که به وجود آمده، تغییر کابینه حسن روحانی را باید اتفاقی میمون و مبارک دانست.

اصولاً هر مدیری در پی تغییر شرایط می‌تواند تیم خود را تغییر دهد؛ اینکه این تغییر در کدام بخش‌ها انجام شد و باید انجام شود، جای بحث دارد اما تغییر اصولاً منفی نیست چراکه وقتی آقای روحانی در سال 92 قدرت را به دست گرفت، شرایط خاصی حاکم بود و حال شرایط دیگری شکل‌گرفته است.

تحولات یکی دو ماهه اخیر، ازجمله نیامدن محمود احمدی‌نژاد به عرصه رقابت‌های انتخاباتی و اتفاقاتی که در عرصه فرهنگ به لحاظ سیاسی و فرهنگی رخ داده و مقاومت‌هایی که اخیراً در حوزه فرهنگی از سوی برخی گروه‌های سیاسی اتفاق افتاده، دولت روحانی را به این سمتی می‌برد که تغییراتی را ایجاد کند یا روش‌هایی را تغییر دهد. شاید دولت توانسته با حفظ بعضی وزرا، تنها روش‌ها را تغییر دهد و در مورد بعضی وزرا نیز ترجیح داده که نیروی جدیدی را به این حوزه تزریق کند. بنابراین خود تغییر منفی نیست.

ضرورت اعمال تغییر در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز احساس شد و حال باید دید این وزارتخانه پس از علی جنتی باید چگونه عمل کند. البته کارنامه جنتی به‌هیچ‌وجه کارنامه منفی در وزارت ارشاد نیست و حتی باید آن را مثبت دانست؛  وی چند هدف روشن و مشخص داشت که تقریباً آن‌ها را عملی کرد. مهم‌ترین هدف او شکل دادن به بخش اقتصاد فرهنگ و هنر بود. جنتی معتقد بود تا زمانی که بخش فرهنگ و هنر و حتی مطبوعات به پول‌های دولتی وابسته باشند، نباید انتظار رشد آن‌ها را داشت، بنابراین تمام تلاش خود را کرد که این بخش‌ها به لحاظ اقتصادی از دولت مستقل شوند. نمی‌توان گفت که این کار به‌طور کامل انجام‌شده اما بنای آن تا حد زیادی از سوی جنتی گذاشته شد و وی تقریباً به هدف خود رسید و توانست از وابستگی فرهنگیان به دولت بکاهد.

 مسئله‌ای که در دوره پس از واگذاری این پست از سوی جنتی مطرح می‌شود مشکلی است که در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و ازآنجایی‌که کارها در این حوزه به‌صورت تخصصی انجام می‌گیرد و ساختار در آن اهمیت می‌یابد، وزیر بعدی باید شرایط فعلی این وزارتخانه را زیرورو کند؛ هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ نیروهایی که با ساختار سابق شکل‌گرفته و در مقابل هر نوع تغییر ساختاری و روشی مخالفت می‌کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند یک‌خانه‌تکانی مفصل است که در دوره وزارت جنتی به صلاح نبود، صورت بگیرد چراکه دولت به دنبال آرامش بود. اما در این دوره نزدیک به انتخابات، واقعاً باید به تغییر ساختار و بخشی از نیروهایی که در ساختار قبلی شکل گرفتند و نمی‌توانند تن به شرایط پویا و قوی‌تر فعلی دهند، تجدیدنظر کرد.

سید رضا صالحی امیری که به‌تازگی به‌عنوان جایگزین جنتی مطرح شده، دو سه ویژگی خوب دارد؛ نخست اینکه وی حوزه فرهنگ را خوب می‌شناسد و این امر بسیار مثبت است. نکته دیگر اینکه وی همواره رابطه خوبی با حوزه فرهنگ داشته و این امر ناشی از همان شناخت خوب است. در عمل اگر قرار است وی به این وزارتخانه بیاید، خانه‌تکانی که اشاره شد باید حتماً انجام شود. صالحی امیری چه در حوزه وزرش و جوانان و چه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گزینه مناسب و مثبتی است و توانایی آن را دارد که در این حوزه‌ها موفق عمل کند. مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار عمیق است اما با توجه به عملکرد صالحی امیری در کتابخانه ملی که بسیار خوب بود، در حوزه فرهنگ و ارشاد نیز می‌توان امیدوار بود که شاهد عملکرد مثبت و موفقیت‌آمیز وی باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین