کد خبر: ۴۰۳۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲

سد کارون۳ برترین سد بتنی جهان لقب گرفت

روابط عمومی شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس اعلام کرد: سد و نیروگاه کارون۳ به انتخاب برگزارکنندگان دومین همایش بین المللی سدهای بزرگ بتنی، برترین سد بتنی جهان لقب گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
بر پایه اعلام این شرکت، سد و نیروگاه کارون3 که بارها در مجامع مختلف علمی داخلی و خارجی به دلیل طراحی های پیچیده و نظارت پیاپی سد کارون۳ برترین سد بتنی جهان لقب گرفتدر ساخت لوح ها و نشان های متعددی را از آن خود ساخته بود، پس از گذشت 12 سال از زمان بهره برداری تایید کارشناسان و مجامع علمی جهان را دریافت کرد.

سد و نیروگاه کارون3 که شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس مشاوره، طراحی و نظارت بر اجرای آن را برعهده داشت، بتازگی از سوی انجمن سدهای بزرگ چین و انجمن سدهای آمریکا همراه با هیات داوران متشکل از 10 متخصص برجسته سدسازی جهان در دومین همایش بین المللی سدهای بزرگ بتنی در چین، گواهینامه یکی از برترین سدهای بتنی جهان را گرفت.

در سال 2008 میلادی (1387 خورشیدی) نیز کارون3 لوح جامعه مهندسان مشاور کانادا را به دلیل طراحی پیچیده و نظارت دقیق بر اجرای طرح از آن خود کرده بود.

ساختگاه سد و نیروگاه کارون3 در 28 کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله 610 کیلومتری مصب رودخانه کارون (محل ورود آب رودخانه به دریا) در شمال شرقی استان خوزستان واقع شده است.

این طرح 120 کیلومتر بالادست سد شهید عباسپور (کارون1) قرار دارد و فاصله هوایی طرح کارون3 از اهواز نزدیک به140 کیلومتر است.

این طرح در کوهستان های زاگرس غربی با سنگ های رسوبی لایه ای و در منطقه ای ناهموار، سنگی، زلزله خیز، دارای سنگ های آهکی و آهکی مارنی واقع شده است.

ساخت سد بتنی دوقوسی به ارتفاع 205 متر برای ذخیره آب، کنترل سیلاب و بالا بردن قدرت تنظیم آب برای مصارف شرب و کشاورزی و ساخت نیروگاه به ظرفیت دو هزار و 280 مگاوات برای تولید سالیانه چهار هزار و 172 گیگاوات ساعت انرژی برق و کنترل فرکانس و افزایش پایداری شبکه برق سراسری، اهداف اصلی این پروژه تعریف شد.

منبع:ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین