کد خبر: ۴۰۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۵

در حاشیه مناقشه هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، در باور غربی‌ها ایران، یک عراق دیگر است. سلاح شیمیایی یک بسته خیالی نیست بلکه یک تهدید بزرگ واقعی است. بن‌بست طولانی در حال حاضر با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت با مخالفت سه کشور سوریه، کوبا و ونزوئلا که نشان‌دهنده نبود مخالفت جدی با این کار است، به پایان رسید.

این گزارش با مطرح کردن این پرسش که تهدید چقدر جدی است؟ مدعی شد: سازمان‌های اطلاعاتی غرب کاملا از آمادگی نظامی ایران مطلع هستند که این تصویری هشداردهنده است. جمهوری اسلامی ایران به تولید سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی پرداخته و آمادگی جدی برای هسته‌ای شدن دارد. این کشور تاسیسات سلاح‌های خاص در 49 نقطه از ایران دارد که 5 تای آنها توانایی تولید سلاح‌های شیمیایی، دو تا بیولوژیک و 17 تا امکان هسته‌ای شدن را دارند.

این گزارش در ادامه ادعاهایش آورده است: برنامه سلاح‌های بیولوژیک ایران به جنگ ایران و عراق برمی‌گردد و در حال حاضر در مرحله تحقیقات و تولید پیشرفته قرار دارد. به کمک خارجی زیادی نیاز ندارد گرچه کارشناسانی از روسیه در حال حاضر در این کشور حضور دارند. به نظر می‌رسد آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیک در نزدیکی دامغان قرار دارد. اجماع بر این است که ایران مواد بیولوژیک را هم بر روی داروهای سمی و هم بر روی ارگانیسم‌های زنده آزمایش کرده، چندین نوع از آن را تهیه کرده و مقدار اندکی از مواد تولید شده را تبدیل به سلاح کرده است.

«اسکاتلند آن ساندی» نوشت: ایران در زمینه سلاح‌های شیمیایی پیشرفت بیشتری داشته است. توانایی تولید آن یکهزار تن در سال شامل گاز اعصاب و عوامل تاول‌زا که در طول جنگ بیشتر هم شده است.

این نوشته افزود: به نظر می‌رسد چندین هزار تن سولفور خردل، گاز بیرنگ و سیانید ذخیره شده است. چین تهیه‌کننده اصلی این مواد برای ایران است. کلاهک‌های شیمیایی ممکن است در حال حاضر برای موشک‌های اسکاد آماده نصب باشند. همچنین بیم آن وجود دارد که ایران چنین تسلیحاتی را به دیگر کشورهای مخالف غرب از جمله گروه‌های تروریستی منتقل کند.

به اعتقاد نویسنده هچکدام از اینها تهدید مستقیمی برای غرب به شمار نمی‌رود اما تولید پیچیده سیستم‌های تحویل و امکانات هسته‌ای‌اش تهدیدی دولبه محسوب می‌شود. هفته گذشته جان نگرو پونته رییس سازمان امنیت ملی آمریکا به کمیته جاسوسی سنا گفت: ایران در حال حاضر بیشترین تعداد موشک بالستیک را در خاورمیانه دارد. این مبالغه نیست. بیش از 2000 مدرک به کمیته امور دولتی سنا ارایه شده که نشان‌دهنده پیشرفت برنامه موشکی ایران است.

بنا بر این گزارش اگرچه بیشتر موشک‌های ایرانی هنوز «آماده پرواز» هستند و تنها در مکان پرتاب قرار دارند، مقیاس برنامه تولید تکان‌دهنده است. موشک‌های موجود مانند شهاب 1 و 2 که از تغییر شکل اسکادهای برد کوتاه 300 مایل به وجود آمده‌اند. موشک‌های شهاب که برگرفته از «نو دونگ» کره شمالی و موشک‌های پاکستان هستند، در حال ساخت بوده و برد آن 840 مایل است. بیم آن وجود دارد که موشک‌های با برد بیشتر که از سوی کره شمالی در اختیار ایران قرار گرفته بتواند اسراییل را هدف قرار دهد.

این گزارش افزود: در نهایت، تهدید هسته‌ای نیز وجود دارد. برنامه هسته‌ای ایران کاملا قدیمی است و به زمان شاه برمی‌گردد که علاوه بر طراحی 20 راکتور تولید برق هسته‌ای، تحقیق بر روی تولید مواد قابل شکافت را نیز آغاز کرد. برنامه هسته‌ای در ظاهر بر غنی‌سازی اورانیوم متمرکز است اما نشانه‌هایی یافت شده که بیانگر یک برنامه موازی با پلوتونیوم است. مشکل آنست که برنامه چرخه سوخت برای تولید انرژی غیرنظامی برای ساخت سلاح نیز قابل استفاده است.

نویسنده گزارش مدعی شد، به عبارت روشن‌تر، اینکه باور کنیم این حکومت تمامیت‌خواه که تاکنون در تولید تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی و برنامه موشکی پیشرفت کرده، مواد خام مورد نیاز بمب اتمی را داشته باشد و از آن استفاده نکند، ساده‌لوحانه است. اظهارات رییس جمهور ایران مبنی بر محو اسراییل از روی نقشه، به این ظن دامن می‌زند.

چگونه باید واکنش نشان داد؟ نگرو پونته به کمیته سنا گفت که ایران احتمالا بمب اتمی یا مواد مورد نیاز برای ساخت آن را ندارد. تهدید فوری آنست که این حکومت چنین تجهیزاتی را خریداری کرده و بر روی موشک نصب کند یا بدتر آنکه، آنها را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهد. حمله پیشگیرانه اسراییل علیه ایران عواقبی بیشتر از مداخله نظامی آمریکا و اسراییل در پی دارد.

تنها راهی که در نهایت باید پیش گرفته شود، نابودی کامل سلاح‌های کشتارجمعی است.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین