کد خبر: ۴۰۴۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

یکپارچه‌سازی اراضی پسته در استان کرمان/ اعلام قیمت‌‌های جدید پسته

استاندار کرمان از طرح یکپارچه‌سازی اراضی پسته از یک ماه آینده در استان کرمان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 علیرضا رزم حسینی عصر امروز در نشست هم اندیشی و بررسی وضعیت پسته کشور و قیمت‌گذاری پسته در محل شرکت تعاونی پسته رفسنجان افزود: دولت به عنوان خدمتگذار تسهیلاتی در قالب چهار هزار میلیارد ریال را از سه بانک برای کشاورزان استان در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: این کار دولت می‌تواند برای حیات نسل آینده مفید باشد و در حال حاضر 500 هکتار از باغات شهرستان زرند و 500 هکتار از باغات شهرستان رفسنجان در این طرح تصویب شده که یکپارچه‌سازی شوند لذا در این حوزه همه کشاورزان می‌توانند شرکت کنند.

وی تاکید کرد: باید کشاورزان خرده مالک شناسایی شوند و به‌طور داوطلبانه در این طرح شرکت کنند و مدیریت باغات را به طور یکپارچه دست افرادی که نخبه و دارای علم و دانش هستند بدهند تا از روش‌های نوین و انجام یکپارچگی آبیاری، تولید و برداشت پسته کشاورزان منفعت کنند. یکپارچه‌سازی اراضی و کمک شرکت تعاونی پسته، دست دولت را برای حمایت از کشاورزان باز می‌گذارد.

استاندار کرمان اظهار کرد: بحران آب در استان بیداد می‌کند به طوری که سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی به طور اضافه برداشت و این کار در طول 30 سال گذشته انجام شده که عمده این آب یعنی 95 درصد به مصرف کشاورزی و یک درصد به آب آشامیدنی می رسد.

وی با تاکید بر اینکه الگوهای آبیاری اصلاح شود افزود: سالانه 5 تا 6 هکتار از باغات استان در حال خشک شدن است و اگر بتوانید مجموعه هایی در قالب 2 هزار شرکت تعاونی فامیلی و شرکت تعاونی روستایی شکل دهید می توان کشاورزی پسته را در سیرجان، کرمان، رفسنجان و انار و غیره را حفظ کرد.

رزم حسینی گفت: آب را باید درست مصرف کرد تا نسل آینده به خطر نیفتد، در غیر اینصورت فرزندانتان در آینده به اطراف قم، ورامین و تهران مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: این شرکت ها اگر تاسیس شوند از کشاورزان در راستای مدیریت صحیح و مصرف سموم و ... مطالبه دارند متأسفانه دانش کشاورزی را نداریم، چطور اجازه می دهیم آب را به آسانی هدر دهیم و در هر هکتار 300 کیلوگرم پسته برداشت شود لذا با ایجاد این شرکت ها همگرایی، هم افزایی و وحدت به وجود می آید و مدیرعامل پاسخگوی کشاورزان است و این مدیرعامل بازار داخل و خارج را احیا و بازاریابی می کند، به مزرعه رسیدگی می کند و سموم با کیفیت به باغات می آورد. 85 درصد پسته صادراتی است، کالایی واجب نیست و مجبوریم که صادرات کنیم، شرکت هایی می توانند صادرات کنند که امکانات داشته باشند و قوی باشند و به روز و دارای تکنولوژی باشند.

استاندار کرمان افزود: شرکت تعاونی پسته رفسنجان که دوران طلایی را داشته است می تواند با تعویض ساختارش این نقش را بازی کند، 75 هزار عضو دارد و این اعضا و کشاورزان هم باید به این شرکت اعتماد کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت تعاونی پسته مانند ظرفی است که باید همه اعضا احساس مسئولیت کنند گفت: دولت اگر تسهیلات می دهد شرکت تعاونی باید پول فروش محصول را مستقیم به حساب کشاورز واریز کند مگر بقیه اقلام جهانی مانند خشکبار پسته، کشمش و ... قیمت جهانی اش پایین آمده اما مدیریت شرکت تعاونی باید مدیریت صحیح داشته باشد تا کشاورز متضرر نشود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورز نباید ضرر کند، باید حداقل هزینه های خود را دریافت کند، شرکت تعاونی پسته باید از کادر قوی برخوردار باشد، باید مدیران جهان دیده ای داشته باشد تا در رقابت با آمریکا موفق باشید، باید روش بازاریابی، صادرات درست و ... را به نفع کشاورزان و در راستای رونق و توسعه منطقه در نظر بگیرند.

رزم حسینی با اشاره به اجرای طرح همیاران آب گفت: خاموشی موتورپمپ های کشاورزی در طول یک ماه تا قسمتی در پس انداز آب در سفره های زیرزمینی کمک کننده است لذا این کار باید ادامه داشته باشد و کشاورزان و تولیدکنندگان مصرف درست را به یکدیگر امر به معروف و مصرف نادرست از آب را نهی از منکر کنند.

وی بیان کرد: خیرین آموزش، خیرین بهره وری، خیرین ارایه روش های صحیح از منابع آب وجود دارند تا کشاورزی منطقه احیا و حفظ شود لذا کشاورزان باید اعتماد کنند و امامان جمعه و ائمه جماعات پای کار بیایند همدلی در استان کرمان با همت امام جمعه کرمان نعمتی برای استان است، پس همدلی برای آبادانی استان کرمان وجود دارد. باید فرصت را غنیمت شمریم، و مطالبه گری را افزایش دهیم و منتظر از دست رفتن باغات و خشکسالی نباشیم.

رزم حسینی بیان کرد: ناکارآمدی شرکت تعاونی پسته رفسنجان را نباید دوش دولت انداخت.باید همه کمک کنند دوران طلایی این شرکت بازگردد. باید با علم روز در حوزه کشاورزی آشنا بود تا ذی‌نفعان که کشاورزان هستند منفعت کسب کنند. امروز کشور در امنیت کامل به سر می برد و برای پیشرفت و آبادانی تصمیم گیری می‌کند.

استاندار کرمان افزود: امروز که از زرند و کشکوئیه، فردوسیه، نوق و انار باغات پسته را مشاهده می‌کردیم، واقعیتی بود از مناظر غم‌انگیز و نگران‌کننده باغات پسته استان کرمان. باید گفت این محصول روزگار خوبی ندارد. نیاکان ما زحمت کشیدند و در این خطه از جغرافیای ایران محصول پسته را که در میان سایر محصولات کشاورزی از ارزش بالایی برخوردار است تولید کردند و امروز به وضع خشکسالی افتاده و کیفیت درختان پایین آمده است.

رزم حسینی اظهار کرد: شعاری حرف نزنیم، کشاورزان که اگر دلسوز اقتصاد کشاورزی پسته هستید باید همت کنید و درآمد پسته را در نگهداری از این باغات به کار بگیریم اما افزایش سطح زیر کشت نباید صورت گیرد، همین مقدار زمین را باید احیا و حفظ کرد.

وی گفت: افزایش سطح زیر کشت، خرج کردن درآمد پسته در جاهای دیگر، برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی بدون توجه به نسل آینده خسارت های هنگفتی به اقتصاد کشاورزی وارد می سازد، همان کشاورزی که 300 کیلوگرم پسته برداشت می کند با همان کشاورزی که 12 تن در هکتار پسته برداشت می کند به یک میزان آب به مصرف باغات می رسانند اما مدیریت صحیح و استفاده از روشهای نوین و دانش علمی کشاورزی می تواند نجات دهنده باشد و بهره وری را افزایش دهد.

استاندار کرمان افزود: ما در بخش کشاورزی اطلاع رسانی نکردیم، دانش کشاورزی را افزایش ندادیم، ما در حال حاضر در بحران آب قرار داریم، زلزله هایی هر لحظه پدیدار می شود، خشکسالی هست، کمبود آب هست، مهاجرت به وجود می آید، ببینید که کشور آمریکا با ما در رقابت است و ما توجه نداریم لذا چاههای کشاورزی با معجزه پر آب نمی شوند در این راستا طرح همیاران آب کارگشاست.

وی گفت: این طرح نجات دهنده کشاورزی ایران است، در این طرح کشاورزان یکپارچه هستند و آبیاری نوین( تحت فشار و زیر سطحی ) را اجرا می کنند که در این زمینه استان کرمان در اجرای آبیاری زیر سطحی پیشتاز است. فرماندهان دوران جنگ در مساجد دور هم می آمدند و برای پیروزی انقلاب یار می طلبیدند، پس چرا امروز در مساجد گرد هم نمی آیید و تصمیمات درست برای نجات اقتصاد نمی گیرید، اگر شرکت تعاونی ها تشکیل شود دولت حامی آنها خواهد بود و به راحتی تسهیلات در اختیار این شرکت ها قرار می دهد برای اتحاد مردمی و نجات پسته باید تلاش کرد.

وی ادامه داد: دنیا امروز عوض شده، شهدایی که در جنگ‌تحمیلی با دست خالی رفتند و انقلاب را به پیروزی رساندند حالا چرا مقابل خشکسالی و رسیدن به افزایش بهره‌وری انقلاب نمی‌کنید.

در پایان این نشست قیمت‌گذاری پسته انجام شد و براین اساس پسته فندقی در اونس 26-28 هر کیلوگرم 300 هزار ریال، پسته احمدآقایی در انس 24-26 هر کیلوگرم 320 هزار ریال، پسته کله قوچی در انس 22-24 هر کیلوگرم 330 هزار ریال و پسته دهان بسته نیمه مغز هم با قیمت 230 هزار ریال تعیین شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین