کد خبر: ۴۰۴۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

واشنگتن به خاطر ترکیه عملیات موصل را متوقف کرد

همزمان با بالا گرفتن بحث و جدل بر سر نقش ترکیه در عملیات آزادی موصل عراق، واشنگتن روز جمعه توقف موقتی این عملیات را اعلام کرد؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران با هدف فشار آوردن بر بغداد برای موافقت با مداخله ترکیه در عملیات موصل و ممانعت از ورود حشد شعبی به شهر تلعفر صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، ائتلاف ضد داعش روز جمعه اعلام کرد که نیروهای عراقی عملیات آزادی موصل را برای دو روز جهت تثبیت مناطق آزاد شده متوقف کرده‌اند.

این ائتلاف تأکید کرد که این اقدام در راستای طرح ائتلاف ضد داعش است.

اعلام توقف عملیات موصل در شرایطی رخ داد که بحث و جدل بر سر نقش ترکیه در این عملیات و حرکت حشد شعبی به سمت شهر تلعفر در محور غرب بالا گرفته است.

به گفته منابع میدانی طی دو روز گذشته و به دنبال تشدید بحران میان بغداد و آنکارا و بحث درباره نقش حشد شعبی حمایت ائتلاف آمریکا از نیروهای عراقی حدود 70 درصد کاهش یافته است.

اثیل النجیفی، استاندار نینوا و فرمانده حشد وطنی (نیروهای داوطلب سنی) و هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی متخصص در امور گروه‌های مسلح نیز بر کاهش حمایت آمریکا طی دو روز اخیر صحه گذاشتند.

اثیل النجیفی اعلام کرد که بعد از مخالفت دولت عراق با درخواست اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا برای مشارکت ترکیه در عملیات موصل حمایت آمریکا در این عملیات کاهش یافته است.

وی گفت که شرایط نشان می‌دهد عملیات طولانی‌تر از حد انتظار خواهد بود و احتمالا در میانه راه حوادث غافلگیرکننده‌ای رخ خواهد داد.

هشام الهاشمی گفت: آمریکایی‌ها حمایت هوایی‌شان از نیروهای عراقی در عملیات موصل را حدود 68 درصد کاهش داده‌اند و این نشان دهنده نارضایتی‌شان از مخالفت بغداد با مشارکت ترکیه در عملیات موصل است.

وی درباره ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش گفت: بغدادی احتمالا در منطقه البعاج در مرز با سوریه حضور دارد. این منطقه از مناطق اصلی تحت سیطره داعش است.

منابع سیاسی عالیرتبه اعلام کردند که واشنگتن از چند روز پیش بر بغداد فشار آورده تا اجازه مشارکت ترکیه در عملیات موصل را بدهد و مانع اجرای طرح‌های حشد شعبی در تلعفر شود.

در سایه این تحولات به نظر می‌رسد که گردان‌های عاشوراء وابسته به عمار الحکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق نقش ناظر و در واقع مانع بین محور غربی و محور شمالی را برعهده دارد. شهر تلعفر در محور غربی موصل واقع است و نیروهای ترکیه نیز در شمال این شهر مستقر هستند. به گفته منابع عراقی حشد شعبی که مکلف به عملیات در تلعفر هستند احتمالا در پایگاه‌های نزدیک به پادگان ارتش ترکیه مستقر می‌شوند و همین مسئله نگرانی‌هایی را درباره امکان درگیر شدن دو طرف به وجود می‌آورد.

نگران کننده‌ترین مسئله برای ترکیه احتمال مشارکت حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در عملیات موصل است که البته حشد شعبی این مسئله را تکذیب کرده است.

به گفته منابع عمار الحکیم نگران برخورد میان حشد شعبی و نیروهای ترکیه است. وی می‌گوید یکی از شروطی که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای موافقت با مشارکت حشد شعبی در عملیات موصل مطرح کرده بود این است که فرماندهی میدانی در این عملیات در دست گردان‌های عاشورا باشد. العبادی نگران است که مبادا ترکیه از مستقر شدن حشد شعبی در نزدیکی تلعفر به عنوان دستاویزی برای افزایش تعداد نیروهایش در نینوا یا استقرار آن‌ها در مراکز جدید استفاده کند.

حشد شعبی در عملیات‌هایی که به تنهایی انجام می‌دهد بیشتر به این روش عمل می کند که دشمن را از تمامی محورها محاصره می‌کند تا بعدا به تهدید تبدیل نشود اما فرماندهان ارتش عراق و ائتلاف ضد داعش این روش را اجرا می‌کنند که یکی از محورها را خالی می‌گذارند تا داعش از طریق آن به خارج از مناطق مسکونی برود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین