کد خبر: ۴۰۵۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید؛ میزبانی تهران از مدیران تئاتری 12 کشور غرب آسیا

مدیران و هنرمندانی از کشورهای غرب آسیا به مدت سه روز با ظرفیت های نمایشی ایران آشنا خواهند شد و تفاهمنامه هایی را امضا خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا از عصر امروز(یکشنبه) در هتل فردوسی آغاز به کار می کند و میهمانان این نشست ضمن بازدید از مجموعه تاریخی کاخ گلستان و مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش «آخرین انار دنیا» می نشینند.
در دومین روز از این برنامه که فردا (دوشنبه) برگزار می شود، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدحسین هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی می کنند و مهدی شفیعی دبیر این نشست به معرفی ظرفیت های تئاتر ایران و منطقه می پردازد.
نمایندگانی از 12 کشور در این نشست حضور دارند که علی قسمت لالایف رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان، احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر، سیدمنصور رحمانی مدیر کل تئاتر ملی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و ناتیاسرابیدز معاون وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش گرجستان از جمله این میهمانان هستند.
احمد‌ حسن‌ موسی ساعدی مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، علی فرحات مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان، خالد بن عمر بن احمد الشنفری رییس تئاتر صلاله کشور عمان، سمیع الله معاون مدیر کل هنرهای نمایشی پاکستان و سعد بورشید رئیس اداره تئاتر وزارت فرهنگ و ورزش قطر نیز حضور دارند.
از روسیه اندری مالیشوف رئیس دپارتمان حمایت دولتی از هنر و صنایع دستی وزارت فرهنگ فدراسیون این کشور، از سوریه زهیررمضان رئیس اتحادیه هنرمندان این کشور و از تونس سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ این کشور سخنرانی خواهند کرد.
قرار است در این نشست جشنواره های بین المللی تئاتر ایران در قالب نمایش فیلم به روی صحنه برود و تفاهم نامه ای نیز در باره فعالیت های مشترک به نگارش درآید.
معرفی جشنواره های بین المللی تئاتر ایران از دیگر برنامه های این نشست است که جشنواره عروسکی با سخنان مرضیه برومند، جشنواره آیینی و سنتی با صحبت های داود فتحعلی بیگی، جشنواره کودک و نوجوان با سخنرانی شهرام کرمی، جشنواره خیابانی مریوان از زبان سیدفاتح بادپروا و جشنواره تئاتر فجر نیز با سخنرانی سعید اسدی خواهد بود.
میهمانان ضمن آشنایی با تشکیلات تئاتر ایران، پای سخنان هنرمندان و مدیران هنری خواهند نشست تا با مدیران مراکز و نهادهای تئاتری ایران نیز آشنا شوند.
قرار است اصغر همت به معرفی خانه تئاتر بپردازد، علی قربانی درباره حوزه هنری سخن بگوید، عطاء الله کوپال از تئاتر دانشگاهی صحبت کند و شهرام کرمی نیز به معرفی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بپردازد.
بازدید از خانه هنرمندان ایران و دیدن نمایش «افسون معبد سوخته» در تالار ایرانشهر از دیگر برنامه های این نشست در روز دوم خواهد بود و در آخرین روز نمایندگان مطبوعات ایران با نمایندگان و مدیران هنرهای نمایشی کشورهای حاضر به گفت وگو می پردازند.
در روز سوم میهمانان ضمن جمع بندی، مروری بر فعالیت های مشترک خواهند داشت و با امضای تفاهم به این نشست پایان می دهند.
مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به میزبانی تهران برای نشست بین المللی مدیران تئاتر غرب آسیا اظهار داشت: گفت وگو در چارچوب روابط فرهنگی، همواره بهترین امکان برای نزدیک کردن ملت ها و حل و فصل مسائلی است که تفاوت ها و تناقض ها ناشی از منافع، روابط و رفتارهای انسانی را پدید می آورد.
وی از تئاتر به عنوان میراث جهانی و یکی از موثرترین امکانات برای گفت وگوی فرهنگی میان ملت ها گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت برجسته ای که در تئاتر دارد، می تواند همچون نقش های تاثیرگذار سیاسی خود، در حوزه فرهنگی نیز در منطقه نقش موثری ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین