آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، آیتالله سیدحسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین قم و دادستان کل انقلاب در زمان امام (ره) در گفتوگو با انتخاب درباره اظهارات اخیر رئیسجمهور درباره ایدههای جمهوریخواهانه امام راحل در برابر برخی متحجرین در زمان ایشان گفت: این چیزی نبود که در آن دوران به پایان برسد بلکه همین الان هم عدهای هستند که معتقدند رای مردم تزیینی است. حتی فرمایشات امام را تحریف کردند و گفتند این که امام در پاریس مصاحبه و به رای مردم تاکید میکرد، ظاهرسازی امام در برابر اروپاییها بوده و رای مردم نقشی ندارد.
او تاکید کرد: امام با این ادبیات مخالف بود. او در رابطه با رهبری و مدیریت نظام مردم را محور امور میدانست. ایشان میگفت مجلس با عنوان نماینده مردم در راس امور است. در مورد خبرگان رهبری میگفت اگر مردم خبرگان را انتخاب کنند و خبرگان نماینده مردم پیرامون یک مجتهد به اتفاق نظر برسد، حکمش نافذ است و بدون رای مردم هیچ مجتهدی حکمش نافذ نیست.
موسوی تبریزی با بیان این که امام در بهشت زهرا گفت: «من به نمایندگی از ملت دولت تشکیل میدهم و چون مردم من را انتخاب کردهاند و در تظاهرات نظرشان را گفتند، من حق تشکیل دولت دارم»، در عین حال دولتی که او تشکیل داد موقت بود. او خواست هر چه سریعتر مجلس تشکیل شود و نخستوزیر و رئیسجمهور تعیین شوند.
این استاد حوزه افزود: آنهایی که میخواستند بدون رای مردم و با عناوین مقدس بالا بیایند، از این نظرات امام خوششان نمیآمد. اینها بعد از رحلت امام تازه صدایشان درآمد. اینها کسانی بودند که رای مردم را زینتی میدانستند.
موسوی تبریزی در رابطه با نقش زنان در انقلاب اسلامی و آرای امام نیز گفت: امروز هم برخی معتقدند زن در خانه بماند نه دانشگاه برود و نه در جامعه باشد. برخی هم برای خوشایند این افراد هم این مسائل را تکرار میکنند.
او به بخشی از سخنرانی روحانی در خمین اشاره کرد که گفته بود: «زمان امام مساله هنر و موسیقی نیز مورد انتقادات تیز متحجرین قرار میگرفت»، به بیان خاطرهای از دوران دادستانی انقلاب اسلامیاش اشاره کرد و افزود: یادم است سال ۶۳ - ۶۲ سریال ژاپنیای در تلویزیون پخش میشد. یکی از امامجمعهها تماس گرفته بود و فریادش بلند بود که این دیگر خلاف شرع است و زن بیحجاب در تلویزیون است و انقلاب ما از بین رفت. من که آن زمان دادستان کل انقلاب بودم، به خدمت امام رسیدم و از ایشان در این رابطه پرس و جو کردم. امام گفت: هیچ اشکالی ندارد. من خودم هم این سریال را دیدهام. درباره مساله موسیقی آن زمان حضرت امام فرموده بودند، آهنگی که برای شهید مطهری سروده شده بود را شنیدهاند. بعدها در رابطه با بعضی موسیقیهای دیگر نیز نظرشان این بود که اگر محتوای غیر شرعی نداشته باشد، ایرادی ندارد.
وی افزود: غنا وقتی حرام است که در آن حرفهایی گفته شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد، در غیر این صورت غنا بعضا خوب هم هست. میتوانیم غنای حلال داشته باشیم و غنای حرام. موسیقی هم نه کاملا حلال است نه کاملا حرام. یک عده از سر دلسوزی برای اسلام با موسیقی مخالف بودند ولی یک عده مقدسنماهایی بودند که به این واسطه میخواستند به انقلاب و امام ضربه بزنند. همان موقع هم همین طور بود.
موسوی تبریزی با تاکید بر این که عدهای به دنبال فاصله گرفتن از بیانات امام هستند، خاطر نشان کرد: اوایل انقلاب انجمن حجتیه بودند اما بعدا با این عنوان نتوانستند به کارشان ادامه دهند و عناوین مختلف دیگری را برگزیدند. اینها میگفتند انقلاب و دین دارد از بین میرود و فریاد وا دینا و وا مصیبتا سرمیدادند.
دبیر مجمع محققین در تحلیل جریانی که به دنبال ضربه زدن به انقلاب هستند، گفت: بعضی قوانین در مجلس در رابطه با مصلحت جامعه است. اوایل انقلاب یک عده اعتراض داشتند. مثلا در رابطه با مالیات. مجلس طرح مالیات را مطرح کرده بود و پیش از تصویب و یکی از اعضای شورای نگهبان در سخنرانیای گفت: مالیات گرفتن حرام است چون باید در جامعه اسلامی خمس و زکات گرفته شود. امام آن زمان فرمود: مگر میشود با خمس و زکات مملکت را گرداند؟ مالیات بر اساس عدالت باید در مجلس تصویب شود و این بر اساس احکام ثانویه اسلام است.
او افزود: این احکام مصلحتی آن زمان شکل گرفت و مقدمه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت شد. این مسائلی بود که بعضی افراد در آن سوراخ دعا را پیدا و به آن واسطه هجمههایشان را وارد میکردند. البته برخی بدون سوءنیت و تنها به دلیل عدم توانایی در حکومتداری چنین میکردند ولی برخی عناد داشتند. این جریانات امروز هم ادامه دارد.
نماینده ادوار مجلس در رابطه با اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان مبنی بر ادامه روند تایید صلاحیت نمایندگان در طول دوران نمایندگی نیز خاطرنشان کرد: این بخش از قانون اساسی سالهاست که تفسیر ویژهای در شورای نگهبان دارد که خلاف قانون است.
او با بیان این که در قانون اساس نظارت در انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، گفت: این در حالی است که شورای نگهبان خودش تفسیر کرده این به معنای نظارت بر کاندیداها هم در حال انتخابات در احراز صلاحیت و هم بعد از انتخابات در دوره نمایندگی است.
موسوی تبریزی با اشاره به این که این تفسیرها بعد از امام پیدا شد، گفت: آنها بعد از امام تفسیر کردند که هم صلاحیتها باید احراز شود و هم این که در دوره نمایندگی نظارت بر منتخبین نیز از همین جنس است و بر عهده شورای نگهبان است. یعنی هر وقت صلاحیت نماینده در خلال نمایندگیاش از بین برود، میتوانند صلاحیتش را رد کنند.
او تاکید کرد: نه ظاهر قانون اساسی این را میگوید نه قانونگذاران قانون اساسی به چنین تقصیری قائل بودند اما نظارت استصوابی نهایتا ابزاری برای سوءاستفادههای جناحی شد.
موسوی تبریزی با بیان این که «تفسیر جدید از نظارت استصوابی میتواند دست یک جریان را در دستیابی به منافع جناحی باز کند»، گفت: نهادی که از این سوءاستفادهها آسیب میبیند، شورای نگهبان است.