کد خبر: ۴۰۵۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴

درباره آکنه چه‌می‌دانید؟/انواع آکنه و روش‌های درمانی آن

اکثر افراد این تجربه را داشته‌اند که روی پوست صورت خود با جوش‌های متعددی مواجه شده و با ترکاندن آن یا استفاده از داروهای غیرنسخه‌ای با این مشکل مقابله کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
گاهی به رغم راهکارها و اقدامات متعدد، این جوش‌های ظاهر شده روی پوست تشدید شده و این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از این بثورات جلدی یا همان آکنه رهایی پیدا کرد؟

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است و برآورد شده که ۸۰ درصد تمامی مردم در دوره‌ای از زندگی‌شان به این مشکل روبرو شده‌اند. آکنه زمانی شکل می‌گیرد که مو، سبوم (غدد چربی پوست) و سلول‌های پوست در کنار هم جمع می‌شوند. باکتری موجود در این محل موجب تورم می‌شود و زمانی که مواد انباشت شده در کنار یکدیگر تجزیه می‌شود جوش‌ ظاهر می‌گردد.

انواع بسیاری از جوش‌ وجود دارد که معمول‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود: جوش سرسفید، سرسیاه، کیست، سفت دانه (پاپول). همچنین تشخیص نوع جوش بهترین درمان برای رفع آکنه را مشخص می‌کند. اغلب به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ظاهر شدن آکنه، به دفعات پوست صورت شست و شو داده شود اما آکنه بر اثر کثیفی یا چربی‌های طبیعی بوجود نمی‌آید. همچنین شست و شوی زیاد، موجب تحریک شدن پوست شده و سلامت آن را بیشتر از بین می‌برد. بهترین راه برای برطرف کردن آکنه کاهش فاکتورهایی است که در کنار یکدیگر موجب ظاهر شدن آنها روی پوست می‌شوند.

پزشکان ترکاندن جوش را پیشنهاد نمی‌کنند زیرا باعث می‌شود آلودگی از فولیکول مو خارج شود و به پوست اطراف محل تورم هم سرایت کند که میزان حساسیت و التهاب افزایش می‌یابد و در نتیجه درمان آن سخت‌تر انجام می‌شود.

درمان‌های پیشنهادی برای آکنه به دنبال کاهش تولید سبوم، توقف انباشت سلول‌های پوست از بین رفته، پیشگیری از رشد باکتری و کاهش التهاب است.

داروهای بدون نسخه موضعی به طور معمول در درمان این نوع آکنه موثر است. "بنزوئیل پرواکسید" ترکیب شیمیایی موثر برای از بین بردن باکتری‌ها است. "اسید سالیسیلیک" یکی دیگر از داروهای بدون نسخه رایج است که باکتری‌ها را از بین نمی‌برد اما مانع از تکثیر آنها می‌شود.

در آکنه‌های التهابی درمان‌های دیگری به کار گرفته می‌شود و باید فرد دارو مصرف کند. آنتی بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارند در درمان آکنه هم موثر است.

"رتینوئید" که ترکیب‌ مرتبط با ویتامین A است نیز به از بین رفتن آکنه کمک می‌کند. قرص‌های پیشگیری از بارداری هم در کاهش تولید سبوم موثر است.

به گزارش مدیکال دیلی، آکنه‌های کیستی هم گاهی اوقات روی پوست، زخم به جا می‌گذارند اما روش‌هایی برای کاهش آن وجود دارد. این روش‌ها موجب درمان یا پیشگیری از آن نمی‌شود هر چند می‌تواند اثر زخم به جامانده از آن را کاهش دهد.

لایه برداری پوست نیز روش درمانی است که بر اثر آن لایه‌های پوست آسیب دیده از آکنه کیستی برداشته می‌شود هر چند در درمان افرادی با پوست روشن‌تر کارساز است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین