کد خبر: ۴۰۵۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

زمان اعلام نتایج اولیه سرشماری

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۳۰ دی ماه ارائه می‌شود و نتایج تفصیلی نیز در مرداد ماه سال آینده قابل ارائه است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم از همدان، امیدعلی پارسا شامگاه دوشنبه در ستاد هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن 1395 استان همدان اظهار داشت: هدف سرشماری عمومی اینترنتی به میزان 35 درصدی برای کشوری که برای نخستین بار اقدام به انجام ثبت اطلاعات سرشماری به صورت اینترنتی کرده بسیار رویایی تعیین شده بود اما با این وجود عملی شد.

وی بالاترین رکورد سرشماری اینترنتی در دنیا با 37 درصد را به کشور ژاپن نسبت داد و افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سرشماری همه پای کار آمدند و مسئله به عزم کشور و ملی تبدیل شد و ابتکارات خوبی رخ داد.

رئیس مرکز آمار ایران با ارزیابی عملکرد استان‌ها بیان کرد: در ارزیابی کلی سرشماری اینترنتی استان‌ها به رتبه‌های برتر، عالی، خیلی خوب و خوب تقسیم شدند و در مجموع همه نمره قبولی گرفتیم اما همدان نسبت به بقیه استان‌ها پایین‌تر بود و البته در سرشماری حضوری شاهد جهش کمی و کیفی در استان همدان هستیم.

وی عنوان کرد: همه استان‌ها با تمام ظرفیت سرشماری اینترنتی را انجام دادند و به‌ هیچ‌ وجه احساس کم‌کاری وجود نداشت و هر سه قوه همت کردند.

پارسا با بیان اینکه در سرشماری اینترنتی ثبت آمارهای صحیحی و قابل اعتماد بسیار مهم است گفت: میانگین سراسر کشور در سرشماری اینترنتی 33.6 درصد و در استان همدان 35.1 درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن تا 28 آبان ماه فرصت دارد افزود: تمام تلاش ما این است که در مهلت تعیین شده کار سرشماری به اتمام برسد اما در صورت لزوم تمدید می‌شود.

خانوارهای غایب باید سرشماری را انجام دهند

رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه خانوارهای غایب حتما باید سرشماری را انجام دهند تصریح کرد: این خانوارها براساس اطلاعیه‌ای که دریافت کردند باید به صورت تلفنی یا اینترنتی براساس کد تعریف شده برای آنها نسبت به ثبت اطلاعات صحیح به ویژه به صورت اینترنتی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در سرشماری عمومی نباید به هیچ وجه خانواری جا بماند عنوان کرد: دقت و صحت در ثبت اطلاعات را از سرعت مهم‌تر است و باید مورد توجه آمارگیران قرار گیرد.

پارسا افزود: مأموران آمارگیر در سرشماری خطای محل اصلی سکونتگاهی را می‌گیرند به طوری که باید محل سکونت اول در سرشماری ثبت شود.

وی با بیان اینکه تشکیل کمپین حمایت از مأموران سرشماری را مورد نظر قرار داده‌ایم اظهار داشت: ثبت اطلاعات سرشماری 15 دقیقه زمان می‌برد بر این اساس از مردم می‌خواهیم که با روی باز پذیرای این مأموران سرشماری از فرزندان ایران باشند تا آینده شهر، استان و کشور خود را رقم بزنیم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه عملکرد 25 هزار مأمور سرشماری مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد افزود: در اتاق کنترل مرکز آمار ایران تمام اقدامات قابل رصد و کنترل است و ثبت سکونتگاه دوم به‌ جای سکونتگاه اصلی از خطاهای مشاهده شده در سرشماری اینترنتی بوده است که با اجرای مرحله حضوری این خطاها برطرف شد.

وی گفت: در مرکز آمار ایران این اطلاعات پالایش می‌شود و خطاهای احتمالی شناسایی و بررسی می‌شود و حتی اگر کسی به مأمور سرشماری فشار وارد کند که اطلاعات خلاف واقع ثبت کند قابل رصد است.

پارسا بیان کرد: خانواده‌ها برای همکاری بهتر با مأموران سرشماری اطلاعات مورد نیاز از جمله کد پستی، کد ملی، متراژ بنا و غیره را آماده کنند تا در مراجعه حضوری با دقت و صحت بیشتری این اطلاعات ثبت شود.

اطلاعات سرشماری‌ هیچ‌ ربطی به یارانه‌ها ندارد


وی تأکید کرد: اطلاعات سرشماری‌ هیچ‌ ربطی به یارانه‌ها و هدفمندی ندارد و اطلاعات شخصی افراد به صورت 100 درصد محرمانه در مرکز آمار ایران می‌ماند و در اختیار مقام قضایی هم قرار نمی‌گیرد چرا که طبق قانون هیچ مرجع قضایی برای بررسی حق دریافت اطلاعات از مرکز آمار را ندارد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه عملکرد همدان در سرشماری حضوری جزو استان‌های عالی است عنوان کرد: همدان از برنامه زمان‌بندی شده 1.5 روز عقب است چرا که در 10 روز نخست اجرای سرشماری حضوری عموما مأموران آمارگیر با سرعت پایین کار می‌کنند و مرور بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دقت و صحت و کمک به مأموران آمارگیر در اولویت قرار گیرد گفت: نظام آمارگیری کشور باید از یک نظام سنتی بگذرد و به سمت نظام آمارگیری ثبتی مبنا برود چرا که این روش بستری را فراهم می‌کند که اطلاعات هم‌زمان دریافت و ثبت شود.

پارسا بیان کرد: در اطلاعات خوداظهاری اساس آن بر اعتماد و راستگویی است بر این اساس اگر بخواهیم اطلاعات قابل اعتماد و متقن داشته باشیم باید به سمت آمارهای ثبتی مبنا برویم.

اجرای نظام آمارگیری ثبتی مبنا در اولویت کشور


وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در چشم‌انداز 1404 به نظام آمارگیری ثبتی مبنا دست پیدا کنیم افزود: در حال حاضر جهت‌گیری کشور این است و سرشماری اینترنتی گذاری از سرشماری سنتی به ثبتی مبنا رخ داد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه باید اطلاعات قابل اعتماد برای سیاست‌گذاری نظام در اختیار بگذاریم گفت: نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 30 دی ماه ارائه می‌شود و نتایج تفصیلی نیز در مرداد ماه سال آینده قابل ارائه است.

نرخ تورم به 7.9 درصد رسید


وی با اشاره به تحلیل‌های آماری از نظر رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری اظهار داشت: کاهش نرخ تورم از 40 درصد به 7.9 درصد برای مردم با وجود عدم کاهش قیمت‌ها مورد سوال قرار می‌گیرد بر این اساس مردم باید بدانند که تورم نشان از کاهش قیمت نیست و بلکه سرعت افزایش قیمت‌ها مدنظر است.

پارسا بیان کرد: زمانی که رشد درآمدها بیش از رشد تورم باشد می‌توان گفت اوضاع اقتصادی بهبود یافته است.

وی تصریح کرد: یک‌ میلیون و 240 هزار نفر نیروی کار خالص و جدید وارد بازار کار شدند که از این تعداد برای 740 هزار نفر شغل پیدا ایجاد شده است و مابقی شغلی پیدا نکرده‌اند که بر این اساس 3.2 درصد افزایش اشتغال و 1.4 درصد رشد نرخ بیکاری گزارش شده است که در مقایسه با روند گذشته رقم خوبی است.

رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرد: برای قضاوت در مورد آمار و اطلاعات باید تمام اجزا دیده شود و منصفانه قضاوت کرد.

وی با اشاره به دلیل اختلاف در ارائه آمار توسط مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: این اختلاف به سبب یکسان نبودن روش نمونه‌گیری است در حالی که اگر سری زمانی نرخ تورم را کنار هم بگذاریم تفاوت معناداری در مرکز آمار و بانک مرکزی وجود ندارد.

پارسا با بیان اینکه شورای عالی آمار باید با ساماندهی مناسب یک مرکز را متولی ارائه آمار کند تصریح کرد: کشور نیاز جدی به آمار ثبتی مبنا دارد و در این راستا برای ساماندهی آمارهای ثبتی باید سه کد ضروری از جمله کد ملی، کدپستی و کد کسب و کار برای افراد جامعه تعریف شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین