کد خبر: ۴۰۵۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

پس از 27 سال انتظار؛ قفل مدرن ترین ورزشگاه ایران باز شد

مدرن ترین ورزشگاه استاندارد ایران بعد از ظهر امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مسعود سلطانی فر وزیر جدید ورزش و جوانان که روز گذشته با رای اعتماد بالایی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، در مرکز شهر اصفهان افتتاح می شود تا پس از 23 سال انتظار کام مردم این استان شیرین شود.
آفتاب‌‌نیوز : ورزشگاهی با قدمت 23 و به روایتی 27ساله که از آغاز تا سرانجامش حکایت ها دارد. «نقش جهانی» که در ابتدا قرار بود 42 هزار نفری باشد اما در میانه راه 75هزار نفری شد و اکنون براساس ظرفیت جمعیت در ردیف دومین ورزشگاه های ملی ایران قرار می گیرد.
اتمام و افتتاح ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان برای مردم اصفهان و و رزش دوستان این شهر به یک رویا تبدیل شده بود که از کلنگ زنی تا تکمیل آن هفت خوانی را پشت سر گذاشت.

*خوان اول –مشکلات حقوقی
ورزشگاه «نقش جهان» در زمینی با مساحت بیش از یک هزار و 100 هکتار در شمال شهر اصفهان برای ایجاد دهکده بزرگ ورزشی با معیارهای استاندارد جهانی طراحی و کلنگ آن درسال 68 به زمین زده شد ولی عملیات ساخت و اجرایی آن درسال 72 کلید خورد.
این ورزشگاه که با ظرفیت 42هزار نفر پس از 9سال انتظار در سال 81 نصفه و نیمه افتتاح شده بود، با دستور رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دو طبقه می شود. اما روند تکمیل این طرح درمرحله دوم تاجایی پیش می رود که در سال 88 با مشکلات حقوقی متعدد روبرو شده و محمد علی آبادی حل این مساله را به بررسی مجدد نیازهای این طرح منوط می کند.
اما حل این مساله بدون ارائه راه حل و اتخاذ تصمیم به درازا کشید تا جایی که در اردیبهشت سال 89 زمزمه واگذاری و انتقال مدیریت طرح ورزشگاه نقش جهان اصفهان از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به استان مطرح می شود که اسفند همان سال به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی (اختلافات بین مدیرعامل شرکت توسعه وقت و پیمانکار) طرح موضوع انتقال از اساس منتفی شد. ورزشگاهی که در همان مقطع 54 میلیارد و 210میلیون ریال اعتبار برای آن هزینه شده بود و این طرح ملی 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
مشکلات حقوقی و قضایی پیش آمده هربار زمان افتتاح طرح را به تاخیر می انداخت که این روند به فرسودگی ورزشگاه دامن زد .
ادامه عملیات ساخت و تکمیل این ورزشگاه در سال 92 با صرف هزینه حدود 380 میلیارد ریالی با پیشرفت فیزیکی 65درصد دوباره متوقف می شود اما این طرح با تلاش و پیگیری های شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و وزارت ورزش و جوانان با جذب مشارکت بخش خصوصی دوباره روی ریل قرار گرفت و با واگذاری آن در سال 93 به شرکت فولاد اصفهان عملیات تکمیل ورزشگاه نقش جهان جان دوباره می گیرد.

*خوان دوم- بخش خصوصی
مسئولان ورزش کشور بلافاصله مقدمات اجرای تفاهم نامه واگذاری به شرکت فولاد را فراهم می کنند اما پس از گذشت دوماه از امضای این تفاهم نامه شرکت فولاد اصفهان در نشست های متعدد ادامه تکمیل این طرح را به دلیل تخصصی بودن شرکت توسعه دوباره به این شرکت واگذارمی کند تا اینکه از اواخر سال 93 نقش جهان با بیش از 250 نفر کارگر فعالیت خود را از سر گرفت.

*خوان سوم –بازگشت به خانه اول
اما ورزشگاه نقش جهان با وجود هزینه ایی حدود 67میلیارد ریال در ابتدای فعالیت دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی چشمگیری نداشت. زیرا بیشتر زمان اختصاص یافته برای بازسازی «طبقه اول» شامل (سکوهای پایین، نصب صندلی، چمن، پیست تارتان و سایر موارد) که در اثر فرسودگی از حالت استاندارد خارج شده بود، صرف شد .چاره ای جز تخریب و بازسازی بسیاری از قسمت ها با وجود هزینه های کلان طی یک دهه گذشته نبود! در واقع با آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شامل (نصب مجدد سازه فلزی طبقه دوم، محوطه سازی اطراف ورزشگاه، مسیر دسترسی تماشاگران، نوسازی تونل ورودی بازیکنان به زمین مسابقه و همچنین احداث درب ورودی) این ورزشگاه بار دیگر از نو ساخته شد.

* خوان چهارم- معارضان و مالکی که برای کاسه ورزشگاه سند داشت
ورزشگاه نقش جهان به دلیل اینکه در زمین های کشاورزی مالکان سال های قبل ازانقلاب بنا شده است ،معارضینی داشت که برخی با دراختیار داشتن سند مدعی ملک شان بودند و با پیگیری های مقامات استانی و نهادهای نظارتی برای عده ایی از مدعیان پرونده های قضایی تشکیل و گروهی حتی بازداشت شدند .اما سند یکی از این مالکان مربوط به کاسه ورزشگاه بود که با رایزنی ها انجام شده مشکلات مربوط به آن برطرف و نقش جهان یک گام دیگر به تکمیل نزدیک شد.

* خوان پنجم – چمن ورزشگاه و بیماری گال
چمن زمین فوتبال ورزشگاه نقش جهان به دلیل آبیاری با آب تصفیه نشده (آهک دار) دچار آفت گال می شود. به ناچار زیرسازی آن از نو بنا می شود تا با انجام مراحل زه کشی ، نصب سیستم هوادهی دستگاه و تصفیه ، مشکل آهک آب نیز از بین برود.
بر این اساس زمین چمن ورزشگاه اوایل اسفند سال 94 به طور کامل تعویض و به سیستم گرمایش از کف مجهز شد در واقع نقش جهان پس از ورزشگاه آزادی و یادگار تبریز در زمره سومین ورزشگاه مجهز به هیتینگ زمین چمن قرار می گیرد.

*خوان ششم -توقف نقش جهان در ایستگاه پایانی
براساس اعلام مسئولان ذیربط نقش جهان اصفهان قرار بود همزمان با شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال در تابستان امسال افتتاح شود اما اسفند سال گذشته و پس از تعویض زمین چمن به دلیل تامین نشدن اعتبارات و مطالبات کارگران، عملیات اجرایی یک ماه متوقف شد که با پیگیری های مسئولان ورزشی و تامین بخشی از اعتبارات روند مراحل پایانی آن را از سرگرفته شد و این روزها نیز عملیات نصب صندلی های طبقه دوم و چادر این ورزشگاه در حال انجام است که البته مانع از بهره برداری رسمی نمی شود.
و سرانجام خوان هفتم؛ پایانی بر رویای 23ساله اصفهانی ها که سرانجام قفل مجهزترین ورزشگاه ایران با ویژگی منحصربه فرد آن در نوع سازه با همت مسئولان ورزشی ، استان اصفهان و شرکت فولاد در دولت تدبیر و امید باز می شود تا این ورزشگاه مجهز و پیشرفته بتواند به یکی از بزرگترین منابع درآمدزایی در ورزش کشور با استفاده از شرایط میزبانی دیدارهای داخلی و بین المللی مبدل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین