کد خبر: ۴۰۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۹:۰۱

وابستگی امریکا به نفت خاورمیانه، تشدید می شود

آفتاب‌‌نیوز : ایران چهارمین صادر کننده نفت دنیاست و خروج نفت این کشور از بازار، اقتصاد جهان را با مشکل روبرو می کند. خود غربی ها نیز به آن واقفند مگر این که حاضر باشند برای رویارویی با ایران هزینه گزاف این ضرر را بپردازند.
جرج بوش، رئیس جمهوری امریکا نیز به خوبی به این وابستگی واقف است و می داند که همین امر دست غرب را در خاورمیانه بسته است. پس در چارچوبی راه حل کم کردن وابستگی به نفت خاورمیانه و افزایش بودجه تکنولوژی انرژی های جانشین را مطرح می کند.
در پاسخ به این ادعا کلودماندیل رئیس سازمان بین المللی انرژی معتقد است هدف جرج بوش در قطع وابستگی به نفت خاورمیانه باعث نمی شود اعضا اوپک مقادیر هنگفتی برای تامین نفت مورد نیاز دنیا در صنعت نفت سرمایه گذاری کنند.
اعضا سازمان صادر کنندگان نفت شامل بزرگترین تولید کننده نفت دنیا یعنی عربستان سعودی و تولید کنندگان دیگر مثل ایران، کویت، امارات متحده عربی و عراق است.
ماندیل معتقد است اگر اوپک نتواند سرمایه گذاری لازم ( حدود500 میلیارد دلار) برای تامین حدود 115 میلیون بشکه در روز برای سال 2030 را تامین کند، قیمت نفت به سرعت بالا خواهد رفت.
در آن صورت ما با مشکل کمبود نفت و افزایش ناگهانی قیمت نفت مواجه می شویم، مگر اینکه تلاش کنیم مصرف را پایین بیاوریم.
وی می افزاید: آژانس بین المللی انرژی مطمئن نیست که کشورهای عضو اوپک مایل باشند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند.
رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین به نگرانی موجود در بازار نفت در مورد کاهش عرضه و افزایش بیشتر قیمت اشاره کرد.
وی همچنین در مورد وابستگی امریکا به نفت خاورمیانه با اشاره به افزایش این وابستگی گفت: در سال 2025 واردات نفت امریکای شمالی از منطقه ای خلیج فارس از 84/2 میلیون بشکه در روز در سال 2002 به 78/5 میلیون بشکه در روز می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین