کد خبر: ۴۰۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۵

تلاش برای برپایی بازار تئاتر در ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا سال آینده، اولین بازار تئاتر را با محوریت کشورهای غرب آسیا و با حضور نمایندگانی از دیگر کشورهای دنیا در ایران برگزار کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی شفیعی که در روزهای میانی این هفته، میزبان تعدادی از مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا بود، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ارزیابی خود از این نشست و اهدافی که پیش از شروع در نظر داشته‌اند، اظهار کرد: در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی که ضرورت روز و از شعارهای دولت است، حدود یک سالی بود که پیگیر برگزاری این نشست بودیم و با همکاری خوب سازمان فرهنگ و ارتباطات با نمایندگان کشورهای غرب آسیا در حوزه تئاتر تماس برقرار شد و استقبال خوبی هم از سوی آن‌ها صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه پیش از این، ارتباط ایران با کشورهای غربی آسیا که دارای تئاتر هستند، برقرار بوده و ما در بازار تئاتر گرجستان هم حضور جدی داشتیم، افزود: با این حال این احساس وجود داشت که برای برقراری ارتباط موثر و سازمان‌یافته‌تر و به نوعی تقویت نقش محوری برای ایران در حوزه تئاتر می‌توانیم این اجلاس را با حضور مدیران سیاست‌گذار تئاتر برگزار کنیم تا مثل تمام کشورهایی که تشکل‌های سازمان‌یافته‌ای را براساس قرابت‌های فرهنگی دارند، ما نیز چنین تشکلی را با محوریت ایران در غرب آسیا شکل دهیم.

شفیعی با ابراز خوشحالی از اینکه این اتفاق افتاده و نشست به خوبی برگزار و به اهداف حداکثری خیلی نزدیک شده‌ است، ادامه داد: این اجلاس به نوعی برقراری دیالوگ فرهنگی بود، آن هم در منطقه‌ای که متأسفانه در سال‌های گذشته بیشتر شاهد خشونت و بی‌منطقی در آن بوده‌ایم، اما این نشست نشان داد که اتفاقا کشورها بسیار به هم نزدیک هستند.

وی گفت: ما تلاش کردیم در طی صحبت‌هایی که دبیران جشنواره‌های ما مطرح می‌کنند، بازدیدهایی که از مکان‌های تئاتری برای این مدیران تدارک دیده شد و نیز تماشای چند نمایش روی صحنه مهمانان نشست را با ظرفیت‌های نمایشی ایران و استقبالی که مردم از این هنر دارند، نشان دهیم که آن‌ها اعتراف به تأثیرگذار بودن این اتفاق بر تصورات ذهنی‌اشان داشتند؛ چرا که تصویر ذهنی متفاوتی را از شرایط فرهنگی ایران داشتند و این اتفاق به حدی بود که بسیاری از آن‌ها مرتب می‌گفتند؛ چرا این اتفاقات و ظرفیتی که در ایران وجود دارد در سطح خارجی اطلاع‌رسانی نشده است؟

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی تئاتر ایران  و نیز حوزه تئاتر دانشگاهی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دستور جدی کار ما قرار گرفته است، بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای بازار تئاتر است تا هنرمندان ما و دیگر کشورهای دیگر شرایط اجرا را در کشورهای یکدیگر پیدا کنند. همچنین در یکی از بندهای تفاهم‌نامه به  برگزاری یک دوسالانه بازار تئاتر یا بینال مارکتینگ اشاره شده و ایده‌آل ما این است تا این بازار به صورت گردشی میان کشورها برپا شود. با این حال زمینه را برای برگزاری اولین دوره آن در ایران فراهم می‌کنیم، به طوری که کشورهای غرب آسیا حضور پررنگی داشته باشند اما از کشورهای دیگر هم نمایندگانی به ایران سفر کنند.

شفیعی افزود: برگزاری هفته‌های تئاتر و همکاری در زمینه آموزشی و ترجمه آثار نمایشنامه‌نویسان معتبر منطقه از ضرورت‌هایی است که در حوزه تبادل همکاری می‌تواند اتفاق بیفتد. البته برگزاری هفته تئاتر در یکی دو کشور تقریبا قطعی شده و در آخرین روز حضور مدیران تئاتر عراق و افغانستان با هماهنگی ایران، تفاهم نامه‌ای برای تاسیس یونیما در این دو کشور منعقد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد:‌ فعلا اصلی‌ترین و اولین اقدامی که می‌تواند پس از امضای این تفاهم‌نامه میان ایران و کشورهای شرکت‌کننده در این نشست سه روزه اتفاق بیفتد، برگزاری بازار تئاتر است که برای برپایی آن در سال آینده اقدام می‌کنیم.

به گزاش ایسنا، در متن تفاهم‌نامه 10 کشور غرب آسیا که 11 آبان‌ماه به امضا رسید، آمده است:

« تئاتر به مثابه زبان مشترک و میدانی مناسب برای تبادلات فرهنگی، امکانی است که می تواند نقش مهمی در هم گرایی و تبادل ارزش های نیکوی انسانی ایفا کند. کشور های حاضر در این نشست به موجب این تفاهم برای تحقق این اهداف و همچنین ایجاد هم افزایی و توان افزایی هنرمندان تئاتر از راه تبادل دانش و تجربیات و فراهم سازی فرصت های اقتصادی برای گروه های تئاتر و مؤسسه های هنری ، کوشش های مناسب و موثری را انجام خواهند داد.

* کشورهای حاضر می‌کوشند تا شرایط شکل گیری و راه اندازی یک مرکز هنری را برای فعالیت‌های تئاتری جمعی در قالب یک نهاد، موسسه و محفل هنری بین‌المللی و فرهنگی فراهم سازند.

* کشورهای حاضر می‌کوشند تا امکان تبادل آثار نمایشی در قالب اجراهای عمومی یا حضور در جشنواره‌های تئاتری را در کشور متبوع خود فراهم آورده و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

* کشورهای حاضر می‌کوشند تا دوسالانه‌ی بازاریابی بین‌المللی هنرهای نمایشی کشورهایِ غرب آسیا  و  شمال آفریقا را در قالب ارایه غرفه یا نمونه آثار (showcase) برگزار نمایند.

* کشورهای حاضر می‌کوشند تا در زمینه همکاری‌های آموزشی و پرورشی هنری، برنامه بلندمدت و کوتاه مدت هنرهای نمایشی از جمله برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را مورد توجه قرار داده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و امکان تبادل تجربه‌های استادان و هنرمندان، پرورش و ارتقای توان عاملان تئاتر مورد توجه قرار گیرد.

* کشورهای حاضر می‌کوشند تا شرایط تبادل اطلاعات و دانش نظری و تولیدات مکتوب نمایشی را در قالب برگزاری سمینارهای علمی – هنری، ترجمه نمایشنامه‌ها، ترجمه کتاب‌های علمی و مقالات علمی و نشر این آثار به زبان‌های موجود در میان کشور های حاضر فراهم نمایند.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین