کد خبر: ۴۰۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
کمالی:

اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از صحنه سیاست خارج نشده‌اند

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: زنگ خطرها به صدا در آمده‌است،برای افزایش امید و بهبود اوضاع باید اعتماد عمومی افزایش یابد که در این زمینه دولت باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی و نزدیکی آمارها با واقعیات جامعه و زندگی مردم این اعتماد را جلب کند.
آفتاب‌‌نیوز : وزیر کار در سه دوره سازندگی و اصلاحات  و نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی که به عنوان دبیر کل حزب اسلامی کار  فعال است از ضرورت تصحیح زیرساخت‌های اقتصادی سخن می‌گوید.

مشاور  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عقیده دارد ریشه فساد در تاریخ چند صد ساله‌ی ایران است و به چند دهه  قبل یا بعد از انقلاب محدود نمی‌شود اما دیگر الان زنگ خطر در این حوزه برای دولت و نظام به صدا درآمده و  حاکمیت می بایست با درک  موقعیت مردم  ، نوسازی و اصلاح ساختارهای ناکارآمد اعتماد و امید را به جامعه تزریق کند.

با  کمالی درباره‌ی نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم به گفت‌و ‌گو پرداختیم،  کمالی عقیده دارد که هنوز فرصت برای بهبود اوضاع در خیلی از زمینه‌ها برای دولت باقی مانده است.

گزارش صد روزه دولت به مردم مغفول ماند

حسین کمالی در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی  عملکرد دولت اظهار کرد:من فکر می کنم دولت فرصت کافی برای انجام برخی از مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته را داشته و انجام  برخی دیگر از وظایف و تعهداتش نیز به زمان بیشتری نیاز دارند؛ آنچه که اهمیت دارد این نکته است که هنوز فرصت کافی برای تصمیم‌گیری های جدید و انجام تعهدات قبلی دولت وجود دارد.

وی ادامه داد: انجام مواردی از تعهدات دولت مثل ارائه گزارش در کوتاه مدت یا ارتباط مستقیم با مردم به زمان نیاز ندارد ؛ حتی دولت می ‌تواند هر روز گزارشی از عملکردش به مردم ارائه دهد اما متاسفانه حتی گزارش‌ صد روزه ای‌ را که دولت قول داده بود به مردم بدهد تا حدودی به تعویق افتاده است.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با حوزه ی اقتصادی فعالیت دولت نیز گفت: در تعهدات اقتصادی نیز، دولت می‌توانست پاسخگو تر از عملکرد امروز خود باشد؛ یعنی طوری عمل نماید که مردم روزانه متوجه بهبود شرایط زندگی خود شوند.

وی ادامه داد: البته باید اذعان کرد که برخی از  اقدامات اقتصادی ضروری ،نیاز به زمان بیشتری دارند و در بلند مدت به نتیجه می رسند. و مردم باید برای نتیجه دادن تلاش های دولت در این زمینه صبور باشند.

نمودار وضعیت کشور  از منفی به صفر رسید

کمالی با بیان اینکه از زیر صفر به بالای صفر رسیده ایم گفت: اگر برنامه پیشرفت دولت را در یک نمودار مشخص کنیم، باید بگویم این دولت از آماری منفی و زیر صفر به سوی مثبت حرکت کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت توانسته بازدارنده ی  برنامه‌های اقتصادی تخریبی قبلی به جا مانده از دولت  قبل از خودش باشد؛ یعنی همین‌که برنامه های تخریبی و ضرر رسان دولت قبل، توسط این دولت متوقف شده است باید گفت عمل خوب و مثبتی صورت گرفته است. در اینجا آدم یاد ضرب المثل قدیمی می افتد که می گوید ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان. همینکه دفع شر شده است حرکتی است به سوی آینده بهتر.

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر طی سه سال و نیم گذشته حرکت‌های مفیدی صورت گرفته است که از آنها به عنوان حرکت‌های مثبت  یاد می کنیم؛ اما نباید از این نکته غافل ماند که اقداماتی نیز می توانسته آغاز شود تا در کوتاه مدت و بلند مدت نتایج بهتری به دست آورد .اما دولت در مورد آنان اقدام جدی صورت نداده است.

وی افزود: این که چرا این اقدامات صورت نگرفته است به عدم اصلاح ساختارها باز می گردد. بسیاری از مشکلات ما ریشه در ساختارهای غلط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد.

کمالی یادآوری کرد: خاطرم هست که در اولین جلسه میان رئیس جمهور و احزاب گفتم که اگر در این کشور اصلاح ساختار اقتصادی صورت نپذیرد، مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر کشور است استمرار خواهد یافت و این چیزی است که امروز قابل مشاهده و ملموس است.

تا ساختارها تغیر نکند مشکل اقتصادی پابرجاست

دبیرکل حزب اسلامی کار در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد : ریشه  ساختارهای غلط اقتصادی کشور به بیش از صد سال گذشته باز می گردد و تا امروز نیز رشد مستمر و متناوبی داشته است و این نکته منحصر به قبل یا بعد از انقلاب نیست. 

وی در ارتباط با مشکلات حوزه ی اقتصاد کلان کشور گفت: از گذشته تا به حال همواره اقتصاد ما غیر رقابتی، غیر مزیتی، انحصاری و معطوف به سود عده‌ای خاص بوده است؛ یعنی درآمدها از منابع ملی و ثروت‌های عمومی به دست آمده اما در دسترس عده ای خاص قرار گرفته است.

کمالی افزود: قبل از انقلاب همینطور بود و هنوز نیز به همین صورت عمل می شود. این در حالی است که برای پیشرفت و رهایی از مشکلات اقتصادی نیازمند شکل‌گیری اقتصادی شفاف و مردم سالار  بر پایه رقابت هستیم. اقتصاد سازنده بر اساس مزیت‌ها و برای تأمین منافع ملی شکل می گیرد.

وی همچنین گفت:این موضوع به خوبی در سند چشم‌انداز 20 ساله آمده است اما به آن توجهی نمی شود، می خواهم بگویم اگر دولت هیچ قدمی در اقتصاد برنمی‌داشت و اقدام به اصلاح ساختار اقتصادی می کرد تا امروز بخشی از مشکلات از پیش پا برداشته شده بودکه متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

اقتصاد مقاومتی هم بدون اصلاح ساختارها به انجام نمی‌رسد

کمالی با اشاره به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی گفت: با فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ی اقتصاد مقاومتی دولت سعی کرده این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد اما  چون مبانی اقتصادی ما مشکلات ریشه‌ای دارد در این حوزه هم توفیق چندانی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: باز هم تاکید می کنم که  نقش دولت را در بازگشت کشور از مسیر  پر زیان و  آشوب مثبت و مفید ارزیابی می‌کنم، ولی انتقادات نسبت به عملکردهای ضعیف دولت در برخی حوزه ها به قوت خود باقیست.

مبنای آمارهای ارائه شده به مردم سیاسی است

این عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با سیاسی خواندن آمارهای ارائه شده در کشور گفت: آمار و ارقامی که در کشور ما ارائه می شود مبنای درستی ندارند و بیشتر سیاسی‌هستند به همین دلیل است که آمارهای ارائه شده بیانگر واقعیات جامعه و زندگی مردم نیست و رشد اقتصادی ادعایی دولت چندان ملموس نیست .

وی افزود: بنابراین اگر مردم در زندگی خودشان رشد اقتصادی ادعایی بهبود اوضاع را درک نکنند طبیعی است به ارقام و آمار ارائه شده بیش از پیش بی اعتماد شوند.

ترمیم کابینه مطالبه عمومی بود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تغیرات کابینه که گفته می شود در راستای مطالبات عموم بوده است گفت: وقتی می گوییم وزرای اقتصادی می بایست تغییر کنند منظورمان وزیر خاصی نیست.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حقیقت وزیر اقتصاد ایران بر اساس وظایف سازمانی  وزیر مالیه است و تصمیمات اقتصادی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اعضای دولت و همچنین شورای اقتصاد اتخاذ می شود. در حالی که برخی وزرا قدرت تصمیمی گیری و اجرایی را باهم دارند، آنها بهتر می توانند برای برطرف کردن زیر ساخت‌های غلط اقدام کنند؛ چرا که تصمیماتشان در کلان کشور تاثیر گذار است.

کمالی همچنین گفت: فکر می‌کنم دولت بدنه اجرایی توانمندی برای اداره امور، می بایست به وجود آورد و قبل از آن یک اتاق فکر و برنامه ریزی منظم و هم پیمان و منسجم که بتوانند همه شئونات کشور را تدبیر کنند.

ایران قدرت منطقه است

وی همچنین دولت را در عرصه ی سیاست بین الملل موفق خواند و یادآور شد: در امور بین الملل دولت توانسته است که اختلافات با کشورهایی که سال ها با آنها نزاع داشتیم را کاهش دهد. در واقع با این کار جلوی آسیب هایی را که می توانست به ایران وارد شود را گرفته است؛ البته برای ما مسلم است که کشور ما کشوری قدرتمند است و با کشورهایی که در موضع ضعف قرار دارند متفاوت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد:ایران توانایی های بالقوه و بالفعلی برای تبدیل شدن به تنها قدرت منطقه  را دارد. از این جهت است که باید فکر کنیم  آیا مخاصمات بین المللی  به نفع مملکت است و می شود از آن بهره برداری کرد و یا به ضرر کشورمان است؟ در این جا است که باید فکر کنیم تا برای دوستی ها و دشمنی هایمان دلایلی داشته باشیم، در واقع اساسی ترین پاسخ به این سوالات منافع ملی است.

منفعت ملی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی حفظ شود

وی در همین راستا گفت: منفعت ملی علاوه بر حوزه ی سیاست خارجی  در بحث سیاست داخلی هم تعریف می شود. قانون هایی که در کشور ما به دلایل امنیتی ، حقوقی یا سیاسی مغفول مانده است، می تواند به منفعت ملی آسیب برساند. بررسی و حل همین مشکل ها از جمله اولین وعده های آقای روحانی بود که هنوز به آن نرسیده ایم.

کمالی تصریح کرد: اگرچه وضع نسبت به قبل بهتر شده است اما از دولت انتظارات بیشتری نسبت به وضع موجود داریم. دولت نتوانسته است سرمایه های اجتماعی به ویژه حوزه اعتماد عمومی را احیا کند. منظور از اعتماد، اعتماد میان دولت و مردم نیست که با انتخابات‌های گذشته مردم نشان دادند که به دولت اعتماد دارند. منظورم اعتماد مردم به مردم است. دولت در این سال ها باید تلاش می کرد تا روابط اجتماعی سالمی را برای مردم تعریف کند.

قوانین موازی آفت کشور هستند

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: در رابطه با موضوع فرهنگ هم همین مشکل ها وجود دارد. متاسفانه روزنامه ای که در دو دادگاه بدوی و تجدید نظر تبرئه شده است هنوز اجازه انتشار ندارد. این قوانین موازی و این که هر کسی می تواند قانون را به نفع خودش تفسیر کند به ضرر اعتماد عمومی و منفعت کشور است.

وی ادامه داد: درست است که آقای روحانی توانسته تغییرات حداقلی را ایجاد کند، اما ما توقع داریم در ماه ها و فرصت های باقیمانده کارشناسانه تر و به صورت موفق تری در این حوزه ها عمل کند.

کمالی خاطرنشان کرد: این که دولت برای بهبود شرایط تلاش کرده یک موضوع است و اینکه آیا این تلاش ها آگاهانه و سازنده بوده هم یک بحث دیگری است. ما می خواهیم دولت تلاشش را در راستای سازنده تری به منصه ظهور بگذارد.

دولت رابطه‌اش را با مردم بهبود بخشد

این عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که آیا رابطه میان دولت با احزاب مانند ابتدای عمر دولت خوب است و هنوز جلسات مشترک میان آن ها برگزار می شود یا خیر گفت: توجه داشته باشید که تعداد جلسات و نشست هایی که میان دولت و احزاب وجود دارد در مرحله دوم اهمیت است. مرحله اول اهمیت رابطه متقابل میان مردم و دولت است. مردم باید بتوانند با رئیس جمهور خود گفت‌وگو کنند.

وی افزود: بالطبع احزاب هم که هر کدام نماینده یک طیف فکری در جامعه هستند باید دغدغه های مردمی را به دولت انتقال دهند، اما مشکل اینجاست که تا وقتی پشت جلسات متعدد و گفت و گوها عملی صورت نگیرد در واقع یعنی تمام این وقت گذاری های بیهوده بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه درکی از شرایط زندگی مردم و جامعه ندارد گفت: این موضوع را در زمان طرح حقوق های نجومی دیدیم. دولت وعده اصلاح و کنترل حقوق های غیر متعارف را به مردم داد اما زمانی که حقوق میان کارگر یک مجموعه با رئیس آن مجموعه بیش از چند صد برابر است چگونه ممکن است مردم حرف دولت را باور کنند.

وی ادامه داد:حداقل و حداکثر حقوق در قانون کار یک به سه است، اما زمانی که حداقل دستمزد براساس وزارت کار 800 تومان است و وزیر یا مدیران همان مجموعه حقوق های 15 میلیون به بالا می گیرند، یعنی اینکه ما یک به 25 به بالا را هم قبول کرده ایم.

برای کار و تلاش فرهنگ سازی شود

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود:اگر نخواهیم این تفاوت ها را ببینیم و اختلاف طبقاتی میان کارمند و کارفرما را درک کنیم هر چه که در مورد مبارزه با اختلاس ها و فسادها حرف بزنیم تنها مماشات کرده ایم. چرا زمانی که مدیران از طریق حقوق های کلانشان تولید ثروت نمی کنند باید حق دریافت چنین دستمزدها، رانت‌ها و تسهیلات کلان را داشته باشند؛ در حالی که کارگران یا کارمندان همان جا ماه‌هاست که حداقل دستمزدشان را دریافت نکرده اند.

وی گفت: زمانی که در ابتدای کار یک نماینده به او تسهیلات فراوان و وام های کلان می دهیم او را از جایگاه پرسش گری اش خارج می کنیم. این سیستم باید اصلاح شود. تازه مدیران و نماینده هایی که از آنها یاد کردم حقوق بگیر هستند. در این جامعه افرادی هستند که با کوچکترین تلاششان ثروت های کلان به دست می آورند. عمده آنها هم در بخش قاچاق فعالیت می کنند. دولت نه تنها باید به صورت سیستماتیک با آنها برخورد کند؟، بلکه از ابتدایی ترین نقطه ممکن یعنی فرهنگ کار و امرار و معاش باید با مردم سخن بگوید.

کمالی یادآور شد: مردم دیدند همان هایی که در شهر بیلبورد می زدند "یک لقمه نان حلال به همه چیز می ارزد" چطور در عرصه اقتصادی تاخت و تاز کردند. همان مردم از پس خرج روزنامه خود برنمی آیند، مریض می شوند، هزینه درمان خود را نمی توانند پراخت کنند، زیر بار قرض و وام می روند، نمی توانند پرداخت کنند، دست به بزهکاری و دزدی می زدند، معتاد می شوند، طلاق می گیرند. بعد زمانی که مجرم شدند ما آنها را می گیریم و در زندان می اندازیم تازه در زندان باید خرجشان را بدهیم. چرا باید این هزینه ها را در پایان بکنیم نمی شود در ابتدا در امر آموزش، در امور پیشگیری هزینه کنیم؟

وی همچنین خاطر نشان کرد:در جامعه ای که هر ساعت 16 طلاق ثبت می شود و میلیون ها معتاد در آن زندگی می کنند خیلی وقت است که زنگ خطرها به صدا در آمده است.

اصلاح‌طلبان هیچ گاه از صحنه‌سیاست خارج نشدند

کمالی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که سیاست ورزی اصلاح طلبان در آینده چگونه خواهد بود گفت: ما در ابتدا باید سیاست را بشناسیم بعد به سیاست ورزی بپردازیم. سیاستمدار باید تدبیر داشته باشد و روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را مدیریت کند و تکثر گرایی را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان هیچگاه از صحنه سیاست خارج نشدند. گاهی سختگیری هایی علیه شان صورت گرفت که فعالیت هایشان را کم رنگ تر از گذشته کرد اما در همان سال هایی که ادعا می شد اصلاح طلبان از عرصه سیاست خارج شده اند جز یکی دو حزب که بر آنها سختگیری بیشتر شده بود مابقی در زیر چتر شورای هماهنگی اصلاح طلبان مشغول به ادامه فعالیت هایشان بودند.

دبیر کل حزب اسلامی کار افزود:حالا بحث به این برمی‌گردد که احزاب و گروه ها چطور باید کار خودشان را جلو ببرند. ما فکر می کنیم که مردم نسبت به تغییر و تحولات جامعه خوش بین هستند. به طور کلی هر انسانی که فکر می کند تا وقتی که زنده است باید نسبت به گذشته خود بهتر باشد در دایره اصلاح طلبی قرار می گیرد. این سخن امام معصوم است که هر فردی که امروزش مانند دیروزش باشد از ما نیست.

وی تصریح کرد: اصلاح طلب بودن یعنی تلاش برای داشتن فردایی بهتر. حالا در عرصه سیاست یک زمانی اصلاح طلبان رفتاری از خود نشان می دهند که اقبال دیگران به آنها بیشتر می شود و زمانی دیگر مردم کمتر به آنها روی خوش نشان می دهند.

کمالی در همین راستا گفت: این موضوع هم به حوزه هایی برمی گردد که براساس شرایطی  برخی از واقعیت ها را به مردم نمی گوییم. این در حالی است که مردم خودشان آن واقعیت ها را درک کرده اند و از اصلاح طلبان انتظار دارند تا آن موضوعات را مطرح کنند. عدم پاسخگویی به انتظارات مردمی باعث می شود که اعتماد مردم به اصلاح طلبان کم شود.

لیست امید لیست اصلاح‌طلبان نبود

وی با اشاره به انتخابات سال 96 و تشویق اصلاح طلبان به رای دادن به  لیست امید گفت: لیست امید، لیست اصلاح طلبان نیست، بلکه لیست اصلاح طلبان براساس شرایط خاصی تصمیم گرفتند که با گروهی از اصولگلرایان معتدل به ائتلاف برسند. از همین رو نمی توان گفت که تمام افرادی که از طریق لیست امید به مجلس راه یافتند با مشی اصلاح طلبی رفتار کنند. اما می شود انتظار داشت که اصلاح طلبان مجلس به اصول لیست امید پایبند باشند.

وی ادامه داد:مردم می دانند که ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل بر این اساس شکل گرفت تا کسانی که به کشور ضربه های جدی می زنند بر سرکار نیایند. من این موضوع را در شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان هم گفته ام، که باید برای مردم و بدنه اصلاح طلب توضیح دهیم که ائتلاف صورت گرفته مبنایش همین بوده است.

کمالی همچنین گفت: شورای سیاست گزاری جدید کار خودش را به زودی شروع می کند و به زودی هیات رئیسه آن معرفی می شود و آئین نامه تایید نهایی خودش را خواهد گرفت. پس به زودی می توان گفت که این شورا فعالیت انتخاباتی خود را برای 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا آغاز خواهد کرد. حزب اسلامی کار هم در هر دو انتخابات در چارچوب تصمیم گیری شورای عالی فعالیت می کند.

وی افزود:استراتژی حضور در هر دو انتخابات پیش رو از یکدیگر متفاوت است. به زودی شورای سیاست گزاری در مورد نحوه ورود به این دو انتخابات و تعاملات لازم با سایر گروه ها را مشخص خواهد کرد. در مجموعه خود این شورا کارگروه و تعامل رایزنی وجود دارد که وظیفه آن تعامل با سایر احزاب و گروه ها و نهادهای داخل نظام است.

با حجاریان موافقم،فیش‌های حقوقیمان را منتشر کنیم

این فعال اصلاح طلب در پایان در ارتباط با پیشنهاد سعید حجاریان به اصلاح طلبان مبنی بر انتشار فیش‌های حقوقی خود گفت: من کاملا با این گفته آقای حجاریان موافقم. اصلاحات باید در مقابل تخطی ها و کارشکنی ها بایستد؛ چرا که همواره شعار شفافیت را در دستور کار خود قرار داده است. این کار مبنای گفت و گو و پیگیری شفافانه را برای همگان باز می‌کند و آنهایی را که نمی خواهند شفاف شوند را به مردم می شناساند. همه اصلاح طلبان بیایند و شفافانه از حقوق و درآمدهای خود صحبت کنند. در این صورت است که با همان شفافیت می توانند مقابل فاسدان بایستند و با آنها برخورد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین