کد خبر: ۴۰۷۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶

همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید

بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. این شبها این بارش شهابی در مناطق مناسب قابل رصد است اما تا چند روز دیگر اوج این بارش شهابی فرا می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
بارش شهابی ثوری هفته سوم آبان ماه هر سال اتفاق می‌افتد و در آسمان صاف و دور از آلودگی‌های نوری شهر می‌توان تا هفت همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهیدشهاب‌سنگ را در ساعت مشاهده کرد.این بارش‌ها به دو نام ثور شمالی و ثور جنوبی شناخته می‌شوند که از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اوایل آذر ادامه دارند اما اوج آنها را در هفته سوم آبان در روزهای 21 و بیست و دوم می‌توان شاهد بود. بهترین زمان برای مشاهده این بارش، نیمه‌های شب است زیرا صورت فلکی ثور در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت می‌شود.

بارش شهابی ثور امسال با بزرگترین ابر ماه قرن 21 مصادف خواهد بود که در روز 24 آبان‌ماه، 14 درصد بزرگتر و 30 درصد روشن تر از متوسط یک ماه کامل می‌شود.

از آن‌جا که نقطهٔ نورباران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند؛ که این نام تا به امروز باقی است.

گمان بر این است که دنباله‌دارِ انکه و شهاب‌های ثوری بقایای دنباله‌دار بسیار بزرگی هستند که در حدود بیست تا سی هزار سال پیش از هم‌پاشید و به چند تکهٔ بزرگ‌تر، و مقادیر انبوهی از مادهٔ میان‌سیاره‌ای تبدیل شد. بخش بزرگی از این مواد و قطعات حجیم هنوز در فضای داخل منظومهٔ شمسی جولان می‌دهند و هر از گاهی در دام میدان گرانشی زمین یا یکی دیگر از سیارات گرفتار می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که این جریان ماده، بزرگ‌ترین جریان ماده در منظومهٔ شمسی داخلی است. به‌علت اندازهٔ زیاد این جریان، عبور زمین از میان آن چند هفته طول می‌کشد، که بارش شهابی طولانی‌مدتی را نیز در پی دارد که چند هفته طول می‌کشد، که در مقایسه با اغلب بارش‌های شهابی دیگر که بازهٔ فعالیتشان تنها چند روز است، بسیار زیاد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین