کد خبر: ۴۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۶

گونتر گراس هم اعتراض کرد

آفتاب‌‌نیوز :  اين نويسنده چپگرا افشا كرد:
(انتشار کاریکاتورها) تحریض آگاهانه و آشکار و از پیش اندیشیدهء یک روزنامهء دست راستی دانمارکی بود. دست اندرکاران این روزنامه به خوبی می دانستند که در اسلام تصویر کردن الله و محمد جایز نیست. آنها اما این کار را کردند، چون فاشیست و مخالف خارجی ها هستند.
گونتر گراس از اعتراض گستردهء مسلمانان اظهار شگفتی نکرد و گفت: این تظاهرات یک پاسخ بنیادگرایانه به عمل بنیادگرایانهء غرب است که با اشغال نظامی عراق آغاز شد. گراس همچنین بر صاحبنظران غربی خرده گرفت که در بحث بر سر انتشار کاریکاتورها به آزادی بیان متوسل می شوند.
مطبوعات غربی به گفتهء گونتر گراس از طریق آگهی های تجاری خرج و دخل می کنند و ناگزیرند که از صاحبان سرمایه و منافع آنان جانبداری کنند. مطبوعات از این نظر بخشی از گروه های بازرگانی و تجاری هستند و تلاش می کنند عقاید مردم را در جهت منافع خویش شکل بدهند. به این دلیل غرب حق ندارد در این نزاع به آزادی بیان استناد کند.
ژوزه ساراماگو، نویسندهء پرتغالی و برندهء جایزهء ادبی نوبل نیز روزنامهء دانمارکی ایلند- پست را بی مسؤولیت خواند و گفت: اگر آن کاریکاتوریست رئیسش را مسخره می کرد، احتمالا از کار بیکارش می کردند. پس موضوع خودسانسوری و آزادی بیان نیست. بلکه مسأله این است که این کار ناشایست و نابخردانه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین