کد خبر: ۴۰۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۴

رهبران حماس به مسکو می روند

آفتاب‌‌نیوز : اسماعیل هنیه رهبر حماس در غزه در واکنش به اظهارات پوتین گفته است در صورتی که دعوت سفر به مسکو یک دعوت رسمی باشد رهبران حماس از سفر به این کشور خوشحال می شوند. 

پوتین که برای بازدید دو روزه در مادرید پایتخت اسپانیا به سر می برد در یک کنفرانس خبری گفت: مسکو حماس را بعنوان یک گروه تروریستی نمی شناسد و تاکید کرد این گروه در نتیجه یک انتخابات قانونی به قدرت رسیده و ما باید به انتخاب مردم فلسطین احترام بگذاریم وی همچنین از سایر کشورهای جهان خواست از حماس روی برنگردانند. 

این در حالی است که آمریکا اعلام کرده هر ملتی که می خواهد با فلسطینیان رابطه داشته باشد باید شرایطی را که کمیته میانجیگیری چهارشنبه (آمریکا – اتحادیه اروپا – سازمان ملل – روسیه) برای همکاری با حماس تنظیم کرده در نظر بگیرد که هدف اصلی آن پایان دادن به خشونت ها و به رسمیت شناختن اسراییل است. 

مارک رگو سخنگوی وزارت امور خارجه اسراییل در واکنش به اظهارات پوتین گفته تا زمانی که حماس اسراییل را به رسمیت نشناخته و از هدف خود برای نابودی اسراییل دست برنداشته هیچ گفتگویی با سران حماس نباید انجام شود. 

همچنین «میر شیتریت» وزیر آموزش و پرورش اسراییل در مصاحبه با رادیوی دولتی اسراییل گفته است: پیشنهاد روس ها به رهبران حماس برای دعوت به مسکو حقیقتا مانند ضربه زدن از پشت با خنجر است زیرا این کار به منظور اعطا کردن مشروعیت بین المللی به این گروه تروریستی (حماس) است و اسراییل با هر شرایطی که شده باید با آن مخالفت کند. 

وی در ادامه اظهارات خود گفت: اگر اسراییل نمایندگان مبارزان چچنی را به اسراییل دعوت می کرد روسها چه واکنشی از خود نشان می دادند. وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که روسها که از برگزاری انتخاب آزاد در چچن جلوگیری کردند حق ندارند به ما درس اخلاق بدهند. 

یک منبع دولتی در اسراییل نیز در واکنش به دعوت روسها از رهبران حماس برای سفر به مسکو گفت: روسها یکی از حامیان نقشه راه بوده و با آن توافق کرده اند ولی با اظهارات اخیر پوتین معلوم نیست که در مسکو چه خبر است.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات صورت گرفته در  خصوص مصاحبه مطبوعاتی ولادیمیر پوتین گفته است: روسها قوانین نقشه راه را نقض نکرده اند و روسیه فقط قصد دارد در چارچوب توافقات صورت گرفته عمل کند. 

الکساندر کالوگین، فرستاده ویژه روسیه به خاورمیانه نیز بر این موضوع تاکید کرد که روسیه در این دیدار قصد دارد از حماس درخواست کند که موجودیت اسراییل به رسمیت شناخته شود.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین