کد خبر: ۴۰۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴

سروش صحت: رسانه می‌تواند خط‌قرمزها را جابه‌جا کند

شست طنزنویسی مطبوعاتی و رسانه‌ای با حضور سروش صحت در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سروش صحت درباره‌ی طنزنویسی بیان کرد: در نوشتن طنز باید بدانیم که برای کدام رسانه می‌نویسیم. روزنامه، سالنامه و فصلنامه با هم فرق دارند. روزنامه درباره اتفاقات روز است و سالانه به تحلیل خبر احتیاج دارد، در نتیجه در سالنامه اجازه خطا به نویسندگان آن داده نمی‌شد، اما روزنامه به دلیل سرعت در گردآوری مطالب و چاپ خطایش، قابل اغماض است.

وی اضافه کرد: من سال‌هاست در ستون طنز روزنامه اعتماد می‌نویسم و می‌دانم که رسانه‌ تصویری و مکتوب کارکرد خودشان را دارند و در نوشتن مطالب متفاوت هستند. رسانه‌های فضای مجازی نیز به تازگی بسیار قوی عمل می‌کنند.

این بازیگر افزود: در مرحله‌ی بعد ما باید بدانیم که مخاطب‌مان چه کسی است؛ برای مثال مخاطب برنامه‌های تلویزیون، در ساعت‌های دو و 9 شب با هم فرق دارد. در مرحله بعدی ما باید خودمان را بشناسیم و بدانیم که هدف‌مان از نوشتن طنز چیست و سلیقه ما چگونه است. اگر سلیقه نداشته باشیم نمی‌توانیم بنویسیم.

صحت در ادامه تصریح کرد: علی میرفتاح در کرگدن‌نامه خود استراتژی و جهان‌بینی خاصی را دارد و با بقیه طنزنویسان متفاوت است.

وی درباره‌ی محدودیت رسانه‌ها بیان کرد: ما باید محدودیت رسانه‌ها را بشناسیم. هر کشوری در هر مقطع زمانی محدودیت خاصی دارد. هر رسانه‌ای سیاست خاص خود را دارد و باید طبق اصولی که دارد رفتار کند و یک نویسنده باید ببیند که می‌تواند محدودیت‌ها را بپذیرد یا خیر.

این بازیگر افزود: یک رسانه باید خط قرمزها را بشناسد و بداند که تا چه حد می‌تواند نزدیک این خط قرمزها شود که مانع فعالیت‌اش نشود. رسانه می‌تواند خط قرمزها را جابه‌جا و فضای بیشتری را ایجاد کند.

صحت درباره‌ی محدودیت زمانی و مکانی در طنز بیان کرد: محدودیت زمان و مکان یکی از مشکلات طنز کشور ماست که کار ما را بی‌هویت می‌کند. طنزنویسان برای این‌که به کسی برنخورد شوخی با جنسیت، سن، شهر و شغل افراد را از طنز حذف کرده‌اند و با این کار هویتی برای طنز باقی نمانده است.

5858
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین