کد خبر: ۴۰۷۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

بازگشت نفتکش‌های ایران به بازارهای بین المللی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به هدفگذاری برای ورود به تجارت ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) با مشارکت شرکت های بین المللی خبر داد
آفتاب‌‌نیوز :
سیروس کیان ارثی گفت: درحال آماده‎سازی بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا برای بازگشت قدرتمند به بازارهای اروپایی و عرصه‎های جدید بین‎المللی هستیم.

او درباره توسعه ناوگان نفتکش ایران، افزود: اکنون شرکت ملی نفتکش ایران با برخورداری از 69 فروند کشتی و ظرفیت حدود 15.5 میلیون تن، بزرگترین ناوگان کشتیرانی نفتی جهان به شمار می‎رود.

وی ادامه داد: برنامه‏هایی برای توسعه کمی و کیفی ناوگان این شرکت در دست اجراست که از جمله آن می‎توان به ورود به بازارهای جدید مانند ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) اشاره کرد که با مشارکت شرکت‎های بین‎المللی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل جدید شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد: با توجه به برنامه‎های وزارت نفت برای راه‎اندازی تاسیسات ال.ان.جی در کشور و صادرت این محصول باید از این فرصت استفاده بهینه کرد و به این بازار نیز وارد شد.

کیان ارثی برنامه دیگر شرکت ملی نفتکش ایران را توسعه ناوگان حمل ال.پی.جی (گاز مایع) اعلام کرد و افزود: هر چند شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی‎های حمل ال. پی. جی مجهز شده اما این ناوگان باید با هدف تقویت حضور کشور در بازارهای جهانی ال.پی.جی، توسعه یابد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران یادآورشد: ناوگان ال.پی.جی ‎بر ما محدود است، بنابراین باید شمار آنها را افزایش دهیم.

کیان ارثی همچنین به لزوم توسعه صنعت اف.ال.ان.جی(شناورهای تولیدکننده گازطبیعی مایع شده) درکشور اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفتکش ایران نیز در این زمینه برنامه‎هایی دارد که امیدواریم با فراهم شدن شرایط و به نتیجه رسیدن مذاکرات، اجرایی و محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره نوسازی ناوگان نفتکش کشور نیز گفت: ناوگان نفتکش ایران، دارای کشتی‎های متعددی برای حمل نفت خام و فرآورده های نفتی است که نوسازی آن در برنامه ها قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای توسعه ناوگان شرکت ملی نفتکش یک برنامه پنج ساله تدوین شده است که براساس آن برای تقویت حضور در بازارهای جهانی، باید ناوگان نفتکش کشور بهسازی و نوسازی شود.

وی یادآورشد: البته بحث افزایش ظرفیت ناوگان مطرح نیست، بلکه به دنبال نوسازی ناوگان و جایگزینی شناورهای تا حدی قدیمی دارای استاندارد بالا با نفتکش‎های جدید در یک دوره پنج ساله هستیم.

کیان ارثی درباره حضور شرکت ملی نفتکش ایران در بازارهای بین المللی نیز اضافه کرد: با توجه به لغو تحریم‎ها، شرایط خوبی برای افزایش تعاملات بین‎ المللی شرکت ملی نفتکش ایران فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه حضور موثر در بازار بانکرینگ (سوخت‎رسانی به کشتی‎ها) نیز پیگیری می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی، دارای کشتی‎های متعددی هستند، شرایط مناسبی برای حضور در صنعت بانکرینگ و درآمدزایی برای کشور فراهم شده است.

کیان ارثی گفت: پالایشگاه ‎های متعددی در کشور فعالیت دارند و نفت کوره با کیفیت بالای ما، در منطقه مشتریان خاص خود را دارد؛ بنابراین، فرصتی فراهم شده است که حضور خود را در بازار بانکرینگ نیز افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست باید به صورت شناورهای حامل ال.ان.جی انجام شود که تحقق آن نیاز به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات مورد نیاز دارد.

در حالی که بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق ال.ان.جی صورت می گیرد و این صنعت پیوسته در حال گسترش است، روند اجرای پروژه های ال.ان.جی ایران از وضعیت مساعدی برخوردار نیست که علت اصلی آن به فقدان فناوری های جدید و تحریم بازمی گردد.

پس از رفع تحریم ها، گام های خوبی برای راه اندازی پروژه های ال.ان.جی برداشته و مذاکراتی نیز با شرکت های بین المللی برای ساخت این مجتمع ها در ایران انجام شده است.

به گفته تحلیلگران بازار جهانی انرژی، سهم تجارت ال.ان.جی در بازار جهانی گاز نسبت به انتقال از طریق خط لوله در حال افزایش است و بر این اساس، دارندگان و صادرکنندگان گاز باید حضور خود در این بخش را توسعه دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین